2014-10-15
Lindes truck nr. 750,000 från Linde är levererad
Lindes truck
nr. 750,000 från Linde är levererad
1959, lämnade den första gaffeltrucken, tillverkad av Linde Material Handling, produktionshallen i Aschaffenburg. 55 år senare - den
29 augusti 2014 firade Europas ledande trucktillverkare en speciell dag vid sin
huvudanläggning: Personal på produktionslinjen har monterat sin 750000:e truck - en
elektrisk motviktstruck med
en lastkapacitet på fem ton. Den framtida ägaren
av trucken
är BMW Group, som
kommer att använda Linde E50-utrustad med hytt,
värmesystem, BlueSpot och 2,30 meter långa
gafflar - för lastning och lossning av
lastbilar i sin komponentfabrik
i Wackersdorf, Upper
Palatinate, Tyskland.
Den första truckmodellen som byggdes i
Aschaffenburg och kom ut på marknaden var Hubtrac
– föregångaren till alla Linde truckar. Till att
börja med var det ett ganska blygsamt antal som produceras, då det uppgick till endast ett par hundra truckar de
första åren - varav ungefär en
femtedel såldes utanför Tyskland.
Men efterfrågan ökade år efter år. Truckmodellen, som drevs med en
dieselmotor och hade en lastkapacitet på 2-2,5 ton, blev mycket populär på grund av dess exakta, effektiva hydrostatiska växellåda med dubbla pedaler och
de centralt placerade styrspakarna.
1970 - ett år efter att företagsledningen
helt hade lagt ner produktionen av traktorer producerades över 2000 truckar
varje år. Tillväxten accelererade sedan i början av 1970-talet när de första elektriska motviktstruckarna läggs till produktionsprogrammet. Under de följande åren utökades
modellprogrammet ytterligare. År 1982 bestod utbudet av dieseltruckar av fyra olika serier, med modeller
med en lastkapacitet på mellan
1,2 och 7 ton.
På de elektriska truckarna,
varierade lastkapaciteten mellan 1,2-3 ton.
1985 infördes i dieselserien modell
351, som var ett avgörande bidrag till den totala framgången för företaget. Trucken placerades i "premiumklassen"
för truckar mellan
2 och 3,5 ton.
Fram till 2001 monterades100.000 enheter av enbart dessa
modeller i
Aschaffenburg. Genom denna prestation
fick Linde ta
emot utmärkelsen "Europas mest producerade truck" och säkrade därmed också företagets position
som marknadsledare i regionen när det gäller truckar som drivs av en förbränningsmotor. Nästa generation truckar- 39X diesel-
och gasoltruckar lanseras
under 2002- och är en fortsättning på
denna framgångssaga.
Samtidigt ökade tillverkningen av elektriskt drivna truckar tillverkade
i Aschaffenburg . Trots att antalet truckar med förbränningsmotor
under en längre tid är högre än de med elektrisk drift, har situationen förändrats under de senaste tio åren och nu har andelen av varje segment mer eller mindre
balanserats. "När det gäller
produktionen, tror vi nu att Linde
har blivit marknadsledande i Europa för detta segment också", förklarar Sabine
Neuß, Chief Operating Officer (COO) i Linde MH, under
ceremonin. "Genom att göra investeringar
värda cirka 60 miljoner euro fram
till 2021 kommer vi att utöka vår produktionskapacitet i Aschaffenburg och samtidigt
optimera våra processer ytterligare."
Med en lastkapacitet på fem ton, är jubileumstrucken en del av det nuvarande utbudet av Linde modeller utrustade med en elektrisk drift och de används inte bara inom fordonsindustrin. De är också lämpliga inom
livsmedelsindustrin, bygg-materialhandeln och kemikalieindustrin.
Dess speciella egenskaper är de dubbla motorframhjulsdrift, kombistyraxeln, den kompakta drivaxeln med integrerade kraftmoduler som kopplas
via fjäderarmar, liksom
antisladdsystem som standard och den automatiska handbromsen. Tillsammans med tre olika
utgångsmoduler och tillval högfrekvent inbyggd
laddare, är truckarna effektiva,
ekonomiska och bekväma.
BMW Group är sedan
länge kund hos Linde MH och dess distributionspartner
Gruma Fördertechnik GmbH.
Vill du veta mera – kontakta
Karl Johan Lindahl
070-331 28 05
kj.lindahl@linde-mh.se
Information om företaget: Linde Material Handling AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk