2014-10-06
Latvala håller kampen om VM-titeln vid liv
Finskt party i Alsace
–
Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila vann Rally France och
skrev samtidigt historia. Volkswagens duo är det första finska paret på
nära 15 år att vinna ett asfaltrally i FIA World Rally Championship
(WRC). Med deras fjärde seger för säsongen, den tolfte i karriären och
den femte i Polo R WRC håller Latvala/Anttila kampen om VM-titeln vid
liv. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) på andra plats gav Volkswagen
sin sjunde dubbelseger för säsongen.
Fansen måste ge sig till tåls ännu ett tag
innan det står klart vilket Volkswagen-par som till slut säkrar
VM-titeln för förare och co-drivers. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia
(F/F) slutade på 13:e plats i sin hemmatävling. Men de vann Power Stage
och fick då med sig tre viktiga bonuspoäng.
Latvala/Anttilas seger var Volkswagens 20:e i World Rally Championship med Polo R WRC
–
på 24 starter. Volkswagen har nu 38 pallplatser sedan debuten i Monte Carlo i januari 2013.
–
Genom dubbelsegern fortsatte vi exakt där vi var efter det
fantastiska resultatet i Australien, säger Volkswagens utvecklingschef
Heinz-Jakob Neußer.
–
Alla våra förare körde på högsta nivå. Jari-Matti Latvala är
inte bara en av världens absolut bästa på snö och grus utan också
otroligt snabb på asfalt. Han är nu medlem i den exklusiva klubben av
rallyförare som vunnit på alla underlag. Och vår stigande stjärna
Andreas Mikkelsen är nu ett regelbundet inslag på prispallen och det är
bara en fråga om tid innan han tar sin första seger.
–
Sébastien Ogier visade sin klass genom att vinna Power Stage.
Världsmästerskapet är fortsatt spännande och våra fans är otåliga att få
veta vem av Volkswagens förare som till slut blir krönt till
världsmästare.
Uppdraget slutfört
14 år, elva månader och 23 dagar, så länge sedan är det sedan Tommi
Mäkinen var den siste finländaren att vinna ett asfaltrally i World
Rally Championship. Det är exakt 5 471 dagar mellan Mitsubishi-förarens
seger vid 1999 års Rally San Remo och Jari-Matti Latvalas vinst i Rally
France 2014.
Den efterlängtade första segern på det här underlaget i
Latvala/Anttilas karriär bekräftades klockan 12:47:33 på
söndageftermiddagen. Och den kom till på ett övertygande sätt.
Latvala/Anttila tog ledningen i Rally France på första sträckan och
lämnade över den bara för en kort specialsträcka till team-kollegorna
Mikkelsen/Fløene.
De vann nio av 18 specialsträckor, slutade bland topp tre på sex av
de återstående nio sträckorna. Deras enda landsmän som vunnit på asfalt
tidigare är Tommi Mäkinen och Markku Alén.
Rally France en utmaning på asfalt
Med sina snabba men smala asfaltvägar genom täta skoga och små byar
är Rally France en verklig utmaning för teamen. De höga snittfarterna
gjorde det till det snabbaste asfaltrallyt i WRC-historien. Med en
genomsnittsfart av 115,07 km/tim är Rally France det tredje snabbaste
rallyt 2014, efter Rally Finland (122,09 km/tim) och Rally Poland (118,5
km/tim). Volkswagen vann 17 av de 18 specialsträckorna med Polo R WRC.
Volkswagen-förare tog totalt 42 topp-tre-placeringar under rallyt.
Mikkelsen/Fløene på pallen igen
Sverige, Polen, Tyskland, Australien och nu Frankrike
–
Andreas Mikkelsen firade sin femte pallplats för säsongen i
Alsace och lade till ytterligare en höjdpunkt till vad som blivit ett
drömår i världsmästerskapet. Det blev också den fjärde pallplatsen i
kartläsaren Ola Fløenes karriär och en värdefull sådan. Andraplatsen i
Frankrike gör att Fløene, som tog plats vid sidan av Mikkelsen först i
det femte rallyt för säsongen, klättrar till tredje plats totalt i
världsmästerskapet för co-drivers.
Därmed ökar chansen att sluta som trea i VM för både Mikkelsen och
Fløene. Mikkelsen är nu 50 poäng före Mikko Hirvonen (M-Sport Ford). Kan
han behålla ett försprång på minst 28 poäng efter Rally Spain (23 - 26
oktober) är hans tredjeplats utom räckhåll för konkurrenten.
Först en miss, sedan en fullträff
En liten sensor grusade alla förhoppningar om en hemmaseger för
Sébastien Ogier och möjligheten att säkra VM-titeln redan när två rallyn
återstår. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia förlorade över åtta minuter
redan vid starten på grund av en felaktig sensor och ett misstag med ett
tidkort. När andra kanske valt att kasta in handduken kämpade
VM-ledaren och regerande världsmästaren från 30:e plats och vann
avslutande Power Stage och fick därmed viktiga bonuspoäng. Deras
team-kollegor Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila kom trea i Power Stage
och fick med sig en bonuspoäng. På 23 Power Stages sedan januari 2013
har Volkswagen-paren tagit extrapoäng vid 41 tillfällen.
Fortfarande öppet i tabelltoppen
Med en ledning på 27 poäng innebär Rally Spain, det 12:e av säsongens
13 rallyn, att Sébastien Ogier/Julien Ingrassia får sin andra chans att
framgångsrikt försvara den VM-titeln de vann 2013. Tar de en poäng mer
än Latvala/Anttila i Spanien är kronan deras.
Citat efter Rally France
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
–
Vi fick ut så mycket som vi kunde den här helgen med segern i
Power Stage. Totalt gick Rally France inte bra för oss men Julien och
jag leder fortfarande värdsmästerskapet med 27 poäng. Grattis till
Jari-Matti för en imponerande uppvisning. Jag vill tacka de franska
fansen för deras fantastiska stöd. Det betyder väldigt mycket för mig
och för Julien. Tyvärr har vi fått dåliga nyheter från Japan idag. Min
vän Jules Bianchi har haft en allvarlig olycka i Suzukas Formel
1-tävling. Jag hoppas han återhämtar sig snabbt.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
–
En fantastisk och viktig seger för oss. Jag har jobbat i åratal
för att vinna mitt första asfaltrally. Tyvärr missade jag chansen i
Tyskland men jag visade nu att jag lärt mig av misstagen och förbättrat
mig. Med den här segern vill jag tacka Volkswagen och hela teamet för
deras magnifika stöd. Alla rallyförare drömmer om att vinna på asfalt,
grus och snö och jag är överlycklig över att ha nått den här milstolpen.
Världsmästerskapet är fortfarande öppet och alla WRC-fans kan se fram
emot ett spännande Rally Spain.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
–
Ett helt fantastiskt Rally France för oss! Vi har förbättrat oss
enormt på asfalt sedan Rally Germany. Vi känner oss mer hemma på det
här underlaget än någonsin i vår Polo. Vi förberedde oss perfekt under
testerna och fick till en verkligt bra inställning. Fredagen var superb,
liksom lördagen
–
men vi kunde inte hålla samma tempo som team-kollegan Jari-Matti
Latvala. Därför fokuserade vi på att säkra andraplatsen. Det känns
absolut fantastiskt att ha lyckats med det på asfalt. Inte dåligt för en
norrman, eller hur?
Jost Capito, Volkswagen Motorsport Director
–
Idag är en mycket speciell dag för Jari-Matti Latvala och Miikka
Anttila. Och för världsmästerskapet. Det är nästan 15 år sedan en
finländare vann på asfalt. Med det här historiska resultatet har de
hållit kampen om titeln levande. Det känns mycket bra att veta att det
bara kan vara en Volkswagen-förare som till slut kröns till
världsmästare. Men vi har ännu fler skäl att vara stolta idag, Andreas
Mikkelsen och Ola Fløene gjorde en absolut fenomenal prestation genom
att bli tvåa idag. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia hade verklig
otur på fredagen men vann Power Stage och gjorde det bästa av
situationen. De kan fortfarande försvara VM-titeln utan att behöva
förlita sig på andras resultat. Totalt är vi stolta över hela teamets
insats och över vår sjunde dubbelseger för säsongen
.
FIA Rally World Championship (WRC),
Rally France – slutresultat
1. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 2t 38m 19.1s
2. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 44.8s
3. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1m 05.3s
4. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 1m 48.7s
5. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 2m 00.7s
6. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 3m 00.8s
7. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 3m 02.5s
8. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4m 08.4s
9. Bryan Bouffier/Xavier Panseri (F/F), Hyundai + 4m 12.9s
10. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 6m 07.5s
...
13. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 8m 36.1s
Resultat Power Stage
1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 9m 20.8s
2. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 9.5s
3. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 12.9s
Ställning f
örarmästerskapet efter 11 av 13 deltävlingar
1. Sébastien Ogier, 217 poäng
2. Jari-Matti Latvala, 190
3. Andreas Mikkelsen, 143
4. Mikko Hirvonen, 93
5. Thierry Neuville, 83
6. Kris Meeke, 82
7. Mads Østberg, 80
8. Elfyn Evans, 71
9. Martin Prokop, 38
10. Dani Sordo, 30
Ställning konstruktörsmästerskapet efter 11 av 13 deltävlingar
1. Volkswagen Motorsport, 373 poäng
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 175
3. M-Sport, 164
4. Hyundai Motorsport, 157
5. Volkswagen Motorsport II, 127
6. Jipocar Czech National Team, 41
7. RK M-Sport WRT, 25
8. Hyundai Motorsport N, 24
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då
Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i
över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på
bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och
marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf
Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat,
Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life,
Multivan, Touareg och Phaeton.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk