2014-10-16
Hon blir Interfloras nya vd
Vid årsskiftet får Sveriges
ledande företag inom blomsterfackhandel, Interflora AB en ny vd. Efter 12 år på
tjänsten lämnar John Lilja över till Magdalena Persson, som senast kommer från
Microsoft. Magdalena blir i och med det Interfloras första kvinnliga vd.
Nu
är det officiellt – det är Magdalena Persson som blir Interflora AB:s nya vd.
Fram till och med hennes tillträdande vid årsskiftet kommer hon att arbeta
tillsammans med John för att sätta sig in i företaget. Sedan tidigare har
Magdalena en gedigen erfarenhet av ledarskap, försäljning och affärsutveckling inom
bland annat IT-industrin. Hon har tidigare arbetat med olika större
handelskedjor för att hjälpa dem med deras affärsmässiga utveckling i
kombination med framtidens krav på IT-lösningar. Här senast kommer hon från
Microsoft West Europes huvudkontor där hon arbetade som Senior Director of
Commercial Sales.
-
Magdalena
har tydlig erfarenhet av att strukturerat leda förändring och utveckling i
olika branscher. Det är något som passar Interflora väldigt bra, för hela
företagets utveckling framöver, berättar Mats-Ola Andersson, styrelseordförande
på Interflora AB.
Sedan
tidigare har Magdalena haft ledande befattningar i såväl Sverige som utomlands,
främst inom IT-industrin, som försäljningsdirektör och VD på företag som bland
annat WM-data Business Partner AB (nuvarande CGI), Microsoft och SamSari AB. Hon
har i mer än tio år arbetat med outsourcing, både från leverantör- och
kundsidan samt skrivit en bok i ämnet -”Outsourcing av IT-tjänster.
Affärsprocess, juridik, uppföljning”. Magdalena är styrelseledamot i företagen
Affecto och Aditro, något som hon kommer att fortsätta med parallellt med
arbetet som vd på Interflora AB.
-
Jag
är väldigt stolt över att få ta över vd-rollen för Interflora efter John Lilja.
Interflora är ett välskött företag med ett starkt varumärke, skickligaste
floristerna och de mest nöjda kunderna. Mitt fokus framåt kommer handla om hur
vi kan tolka och bemöta omvärldsförändringar. Det för att göra våra kunders upplevelse
ännu mer personlig och inspirerande, oavsett vilken kanal de väljer att
kontakta oss via – mobilen, nätet eller butikerna, säger Magdalena Persson.
Information om företaget: Interflora AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk