2014-10-16

Hon blir Interfloras nya vd

Produktbild från företaget Interflora AB - Hon blir Interfloras nya vd

Vid årsskiftet får Sveriges ledande företag inom blomsterfackhandel, Interflora AB en ny vd. Efter 12 år på tjänsten lämnar John Lilja över till Magdalena Persson, som senast kommer från Microsoft. Magdalena blir i och med det Interfloras första kvinnliga vd. 

Nu är det officiellt – det är Magdalena Persson som blir Interflora AB:s nya vd. Fram till och med hennes tillträdande vid årsskiftet kommer hon att arbeta tillsammans med John för att sätta sig in i företaget. Sedan tidigare har Magdalena en gedigen erfarenhet av ledarskap, försäljning och affärsutveckling inom bland annat IT-industrin. Hon har tidigare arbetat med olika större handelskedjor för att hjälpa dem med deras affärsmässiga utveckling i kombination med framtidens krav på IT-lösningar. Här senast kommer hon från Microsoft West Europes huvudkontor där hon arbetade som Senior Director of Commercial Sales.

-  Magdalena har tydlig erfarenhet av att strukturerat leda förändring och utveckling i olika branscher. Det är något som passar Interflora väldigt bra, för hela företagets utveckling framöver, berättar Mats-Ola Andersson, styrelseordförande på Interflora AB.

Sedan tidigare har Magdalena haft ledande befattningar i såväl Sverige som utomlands, främst inom IT-industrin, som försäljningsdirektör och VD på företag som bland annat WM-data Business Partner AB (nuvarande CGI), Microsoft och SamSari AB. Hon har i mer än tio år arbetat med outsourcing, både från leverantör- och kundsidan samt skrivit en bok i ämnet -”Outsourcing av IT-tjänster. Affärsprocess, juridik, uppföljning”. Magdalena är styrelseledamot i företagen Affecto och Aditro, något som hon kommer att fortsätta med parallellt med arbetet som vd på Interflora AB.

-  Jag är väldigt stolt över att få ta över vd-rollen för Interflora efter John Lilja. Interflora är ett välskött företag med ett starkt varumärke, skickligaste floristerna och de mest nöjda kunderna. Mitt fokus framåt kommer handla om hur vi kan tolka och bemöta omvärldsförändringar. Det för att göra våra kunders upplevelse ännu mer personlig och inspirerande, oavsett vilken kanal de väljer att kontakta oss via – mobilen, nätet eller butikerna, säger Magdalena Persson. 


Information om företaget: Interflora AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk