2012-05-25
Förändringar i SJs restidsgaranti
Från och med 1 juni sker förändringar i SJs restidgaranti. När SJ orsakar förseningar betalas fortsatt en högre ersättning. När andra, såsom Trafikverket eller andra tågoperatörer, orsakar förseningar kompenseras resenärerna utifrån EU:s branschstandard.
– SJ kompenserar resenärerna vid förseningar, oavsett vem som har orsakat dem. När banan inte är farbar och SJ inte har orsakat förseningen kompenseras resenärerna utifrån EU:s branschstandard. När SJ självt råder över omständigheterna kompenseras resenärerna med den högre ersättningsnivån, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ och fortsätter:
– Vår komma fram-garanti gäller för samtliga resor och SJ tar alltid resenärerna till slutdestinationen. Om störningar uppstår i tågtrafiken, oavsett vem som har orsakat dem, ordnar SJ med ersättningstrafik med buss eller taxi. Resenärerna kan även bjudas på förtäring samt i vissa fall hotellövernattningar.
En annan nyhet är att pendlare med månadskort eller årskort får tillbaka hela resans värde i värdebevis redan efter 30 minuter om SJ har orsakat förseningen.
Läs mer om SJs restidgaranti och resevillkor på: www.sj.se
Information om företaget: SJ AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk