2014-10-25
Elmia Lantbruk befäste platsen som Sveriges ledande mötesplats för en näring i förändring
Elmia Lantbruk är sedan
starten en självklar mötesplats för det svenska jordbruket. Det blev extra
tydligt under den 40:e lantbruksmässan som avslutades på lördagen.
Årets mässa blev
mötesplatsen för en bransch i förändring. Samtidigt som LRF:s och Swedbanks
lantbruksbarometer visar att priserna på traditionella jordbruksprodukter
sjunker, öppnas nya affärsmöjligheter för näringen, inte minst energiproduktion
och entreprenad.
– Allt fler av våra kunder inom lantbruket kompletterar sina
verksamheter med entreprenad. Årets mässa återspeglade den förändringen och vi
är mycket nöjda med resultatet, säger Carl Ljungqvist, VD för Nordfarm, och
tillägger:
– Elmia behövs som mötesplats och som säsongsavslutare
för det svenska lantbruket.
Det underströks av att den nytillträdde landsbygdsministern
Sven-Erik Bucht valde att lägga sitt första offentliga möte med näringen till
Elmia Lantbruk Maskin & Fält. Han talade direkt till mässbesökarna och
mötte den svenska pressen.
Ministern efterlyste samarbete för att utveckla lantbruket
och underströk vikten av ett forum för näringen.
– Det ligger i linje med visionerna för Elmia Lantbruk.
Vår uppgift är att erbjuda ett forum som utvecklas tillsammans med branschen,
säger Maria Lindsäth, affärsområdeschef för Elmia Lantbruk.
På mässan fanns även de främsta representanterna för och
beslutsfattarna inom lantbruket, som LRF:s ordförande Helena Jonsson,
Jordbruksverkets generaldirektör Leif Denneberg samt McDonalds inköps- och
kvalitetschef Patrik Holm Thisner, Sveriges största köpare av nötkött.
Några av de större leverantörerna valde att inte ställa ut. Det
är något som Elmia beklagar. Det gav samtidigt mässan en lite annan karaktär,
vilket uppskattades av många utställare.
Jan-Erik Hovlin, VD för Hüllert Maskin, anser att mässan
behövs för att skapa framtidstro inom lantbruk.
– Inte minst behövs den här mässan för att intressera
unga för att ta vid. För vår del blev årets mässa lyckad med rätt besökare.
Näringens finansiärer fanns på plats. Även här ser man ett
starkt behov av en attraktiv mötesplats för lantbruket. Enligt Jörgen Karlsson
på Swedbank skapade mässan många bra möten.
– En mycket trevlig mässa med rätt besökare, säger Tova
Nilsson på Landshypotek.
Temat för årets mässa var lantbrukets framtid. Elmia
Lantbruk har i alla tider bjudit på många produktnyheter, men i år var inslaget
av seminarier, nya nischer och affärsmöjligheter tydligare än någonsin
tidigare.
Elmia Lantbruk Maskin & Fält hade 17 124 besökare.
Information om företaget: Elmia AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk