2014-10-14
DHL presenterar studie om framtidens shopping och e-handel
Pressinbjudan: E-handeln är hetare än någonsin. Enligt DHL:s framtidspaningar komma den att öka drastiskt
och stå för upp emot 40 procent av den globala handeln inom elva år. I studien Global E-Tailing 2025 har logistikföretaget
undersökt e-handelns och logistikbranschens framtid och resultatet presenteras
i fyra tänkbara scenarion.
Enklare beställningslösningar, leverans inom enbart
några timmar eller expresstransport deluxe där varje minut räknas? Eller varför
inte leverans med drönare? Många undrar hur konsumenternas krav och köpmönster
kommer att påverka framtidens logistik och e-handel. I DHL:s globala
framtidspaning, som går under namnet Global E-Tailing 2025, presenteras fyra
scenarion utifrån en noggrann analys där konsumentmönster, energi- och
råvarupriser samt tekniska, politiska och sociala faktorer har tagits i åtanke.
Enligt studien går e-handeln en ljus framtid till
mötes. Enligt ett av de tänkbara scenarierna i Global E-tailing 2025 förutspås nämligen
näthandeln stå för mellan 30 och 40 procent av den globala handeln inom elva
år. I ett annat scenario spås en digital utveckling som möjliggör mängder av
smarta lösningar som underlättar för konsumenten. Varför inte automatiska
matinköp till exempel? Ett annat scenario spår en framtid där en global
finanskris får konsumenten att se över sina köp och snarare anamma
uthyrningspooler och den så kallade gör-det-själv-trenden istället.
Global E-Tailing 2025,
Hur kommer den globala e-handeln att se ut i framtiden?
Jonas Lindell, Head of B2C på DHL Sweden, förläser
under mässan Logistik Stockholm 2014 i Kista. Under sin programpunkt kommer han att
berätta mer om studiens resultat och dela med sig av konkreta teorier för framtidens
e-handel.
Tid: torsdag den16 oktober
kl. 10.30 - 11.00
Plats: Logistik Stockholm
2014, Kistamässan
Ylva Öhrnell, miljö- och kvalitetschef på DHL
Freight, har nyligen utsetts till ordförande för Näringslivets Miljöchefer
(NMC) och under mässan föreläser hon om hållbarhet och citylogistik.
Tid: onsdagen den15 oktober
kl. 11.00 - 11.45
Plats: Logistik Stockholm
2014, Kistamässan
Självklart
finns det möjlighet att intervjua Jonas Lindell och Ylva Öhrnell i
samband med deras föreläsningar. Är du intresserad av detta, vänligen kontakta
Elin Östblom på 070-813 58 84 eller elin.ostblom@inmema.com.
Studien är utförd av Deutsche Post DHL och är den första i sitt slag.
– Slut–
Presskontakt:
Emmelie
Johansson, Head of Marketing &
Communications
DHL
Freight (Sweden) AB
Tel: 08 54 345 087 / 0709 345 333
E-post: emmelie.johansson@dhl.com
Information om företaget: DHL Supply Chain (Sweden) AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk