2012-03-05

Dialog om företagets strategi. Bonas VD om framgångsreceptet

Produktbild från företaget Bona AB - Dialog om företagets strategi. Bonas VD om framgångsreceptet

 Kerstin Lindell, VD och koncernchef på Bona, framhöll i dagens paneldebatt på Malmö Näringslivsgala 2012, vikten av att föra en ständig dialog med medarbetarna kring företagets strategier. ”Det är först då så vi som organisation kan använda den kollektiva kunskapen och snabbt anpassa oss efter nya förutsättningar”, berättade Kerstin Lindell.

 ”Vikten av att sätta mål” var årets tema under Malmö Näringslivsgala 2012. Kerstin Lindell, som 2011 tilldelades Mentor Internationals utmärkelse Årets ledare i sydsvenskt näringsliv, var inbjuden att delta i paneldebatten för att tala om mål och strategier. På frågan om Bona kunde anses vara en rebell, höll Kerstin med:

 – Ja det kan man nog säga! För att vara marknads- och innovationsledande i en nisch gäller det att våga tänka nytt och aldrig ge sig. Ett bra exempel är när Bona var först i branschen redan 1979 att introducera vattenburna lacker och sedan även vattenburna limmer. Vi måste fortsätta med den kulturen att utmana och skapa nya innovationer för våra kunder. Vi har en stor fördel av att vara ett produktledande mellanstort företag som snabbt kan komma ut med nyheter. Jag tror förmågan att snabbt anpassa sig efter nya förutsättningar och trender är jätteviktig.

 Under finanskrisen när det i princip var globalt byggstopp satsade Bona mer på renovering och underhåll än nyinstallation. Genom att sälja golvvårdsprodukter till konsument via bygg- och dagligvaruhandeln lyckades företaget skapa en ny marknad i USA - idag värd mer än 50 miljoner dollar.

 – Idag är Bona inne i 6 av de globalt största dagligvarukedjorna som t ex Walmart, Kroger, Home depot, Target, Lowe’s och Costco. Jag tycker detta är ett utmärkt exempel på hur Bona snabbt lyckades anpassa sig till nya förutsättningar. Bona har 18 dotterbolag och 70 distributörer så för att agera gemensamt ut mot marknaden och använda våra resurser där det gör mest nytta är det av stor vikt att vi förankrar och diskuterar vår strategi och våra mål så att alla förstår vad som behöver göras. Den kontinuerliga dialogen la grunden för detta. Genom att låta strategier och mål vara levande dokument som hela organisationen förstår och är delaktiga kring, har vi möjlighet att korrigera våra strategier för framtiden. 

 För mer information:
Kerstin Lindell, VD och koncernchef. Tel: 040- 38 73 73. Epost: kerstin.lindell@bona.com
Agneta Weimarsson, Informationsansvarig.  Tel. 40-38 73 63. Epost: agneta.weimarsson@bona.com

Information om företaget: Bona AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk