2016-04-25
Volkswagens segerrad bröts i Rally Argentina
Sébastien Ogier och Julien Ingrassia utökade sin ledning i FIA World Rally Championship (WRC) med en andraplats i Rally Argentina. I en dramatisk final förlorade trefaldiga världsmästarna till Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ, Hyundai), som tog sin första seger i World Rally Championship. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), som liksom Ogier/Ingrassia kör en Polo R WRC, kom på tredje plats.
Volkswagens segersvit med tolv raka segrar tog slut i Argentina efter att teamet varit obesegrade i 355 dagar. Ogier/Ingrassia och Mikkelsen/Jæger tog den 73:e och 74:e pallplatsen för Polo R WRC i bilens 43:e rally sedan tävlingsdebuten 2013. Polo R WRC vann elva av de 18 specialsträckorna i Argentina.
Ett extremt rally
Rally Argentina betraktas som ett av de tuffaste i WRC-kalendern – och 2016 års rally förstärkte det ryktet. Vägbanan var mycket grov med ett underlag som på vissa ställen var stenigt och på andra sandigt. Samtidigt innehöll delsträckorna både smala, vindlande sektioner och snabba, mer följsamma partier.
Och den fruktade dimman på ikoniska delsträckan “El Condor” visade sig också i årets Rally Argentina. Dessutom återkom en av de största utmaningarna i rally-VM, i form av ”Mina Clavero”, som mest liknar ett månlandskap. I år var specialsträckan ännu mer krävande än vanligt med en grov och eroderad vägbana.
Utökad ledning
En knapp förlust trots full satsning. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia satte press på ledande Paddo/Kennard under de sista delsträckorna. När de nådde avslutande Power Stage hade de reducerat sitt underläge från 29,8 sekunder till 2,6 sekunder. Men de kunde inte hålla i utmaningen på den avslutande specialsträckan, den krävande ”El Condor.” Trots det fick det franska paret en bonuspoäng för tredjeplatsen på sträckan. Med andraplatsen i rallyt kunde de utöka sin ledning i förar- och kartläsarmästerskapen. 39 poäng skiljer dem nu från nya tvåorna i mästerskapet Paddon/Kennard.
Fokuserad och klok körning
Framgång tack vare en smart plan. Andreas Mikkelsen och Anders Jæger belönades efter en mogen och lugn uppvisning i Rally Argentina. De valde att inte gå för fullt till varje pris utan att bara ta kalkylerade risker – en strategi som lyckades. Tredjeplatsen och andra pallplatsen för säsongen gav dem värdefulla poäng i kampen om världsmästerskapet. De ligger nu fyra totalt, 48 poäng efter Ogier/Ingrassia.
Megajobb av mekanikerna
På lördagen, medan de ledde rallyt, körde Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila på en sten på 14:e specialsträckan. Bilen voltade flera varv och hoppet om att vinna tävlingen gick i spillror. Mekanikerna fick en enorm att-göra-lista. Ny baklucka, nya stötdämpare fram och bak, ny huv, vindruta, båda backspeglarna, nya framskärmar och ny motorsköld. Det var utsidan. Inuti byttes sätena, säkerhetsbältena, nytt HANS-system och nya hjälmar, främre bärarmar, komplett bakaxel, ny kardanaxel, kylare och intercooler, stötdämparna och infästningarna, infästningarna till alla hjul, drivaxlarna och innerskärmarna. Tack vare en gemensam ansträngning av Volkswagen-teamet som reparerade bilen inom de tre maximalt antal tillåtna timmarna, kunde det finska paret åter starta i rallyt på söndagen och ta med sig två poäng till VM-tabellen.
Citat efter dag fyra av Rally Argentina
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
- Det är inte vanligt att en förare känner sig nöjd efter att ha förlorat till en konkurrent. Den här gången var det dock lättare att acceptera. Hayden och jag hade exakt samma förutsättningar ute på vägen. Han gav precis allt på Power Stage och var helt enkelt bättre. Man får ha respekt för den prestationen. För mig kommer det att öka motivationen att åter ge allt i de kommande tävlingarna för att komma tillbaka överst på prispallen. Specialsträckorna var extremt svåra och grova, vilket kanske gjorde att jag inte riskerade allt. Andraplatsen är fortfarande ett fantastiskt resultat för Julien och mig. Vi har ökat på ledningen i världsmästerskapet.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
- Det är ingen tvekan, att tvingas bryta när man leder är en stor besvikelse. Det var inte vad vi tänkt oss i Rally Argentina. Vi slog i en sten på rallyts 14:e delsträcka, vilket slog sönder något i bilen och det slutade med att vi voltade. Men trots vår besvikelse, det viktigaste i dag var att hjälpa teamet. Mekanikerna gjorde en otrolig insats för att få min Polo R WRC körklar och jag ville belöna dem med att ta hem några poäng till konstruktörsmästerskapet. Ett parallellstag gick av på Power Stage men vi lyckades komma i mål och ta två poäng.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
-Vi hade en plan redan från start och vi höll oss till den och det lönade sig. Jag är mer än lycklig över tredjeplatsen trots allt, det här är min första pallplats i Argentina. Vi väntade oss att rallyt skulle vara extremt tufft, och det visade sig stämma. Vägen var mycket grov. På sina ställen till och med extremare än förra året. Vi är stolta över att ha klarat av rallyt och ta en tredjeplats. Efter att ha lämnat Mexiko tomhänta var det viktigt att ta poäng.
Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport
- WRC-rallyn kan inte bli mer spännande – Rally Argentina var en fantastisk reklam för vår sport. Trots ett enastående försök av Sébastien Ogier och Julien Ingrassia förlorade de knappt. Grattis till Hayden Paddon och John Kennard, som var värdiga vinnare. Vi är inte det minsta besvikna, precis som Sébastien och Julien gjorde Andreas Mikkelsen och Anders Jæger allt rätt på tredje plats. Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila hade oturen att slå i en sten när de ledde igår. Det skadade något i bilen och det slutade med att de voltade. Tack vare den imponerande insatsen från våra mekaniker kunde de ställa upp i rallyt igen idag och ta poäng till konstruktörsmästerskapet.
FIA World Rally Championship (WRC), Rally Argentina – slutresultat
01. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, 3t 40m 52.9s
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 14.3s
03. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 1m 05.2s
04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 1m 17.1s
05. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 4m 56.7s
06. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 9m 29.5s
07. Marcos Sebastián Ligato/Rubén García (RA/RA), Citroën, + 9m 39.2s
08. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford, + 10m 16.0s
09. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford, + 10m 48.5s
10. Nicolás Fuchs/Fernando Mussano (PE/RA), Škoda, + 24m 42.8s
FIA World Rally Championship (WRC), Rally Argentina – resultat i Power Stage
01. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai 13m 08.0s
02. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 11.2s
03. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 11.7s
FIA World Rally Championship (WRC), sammanlagda ställningen
Förarmästerskapet
1. Sébastien Ogier, 96 poäng; 2. Hayden Paddon, 57; 3. Mads Østberg, 52; 4. Andreas Mikkelsen, 48; 5. Dani Sordo, 44; 6. Jari-Matti Latvala, 27; 7. Ott Tänak, 24; 8. Thierry Neuville, 23; 9. Stéphane Lefebvre, 10; 10. Henning Solberg, 8
Kartläsarmästerskapet
1. Julien Ingrassia, 96 poäng; 2. John Kennard, 57; 3. Ola Fløene, 52; 4. Anders Jæger, 48; 5. Marc Martí, 44; 6. Miikka Anttila, 27; 7. Raigo Mõlder, 24; 8. Nicolas Gilsoul, 23; 9. Gabin Moreau, 10; 10. Ilka Minor, 8
Konstruktörsmästerskapet
1. Volkswagen Motorsport, 117 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 81; 3. M-Sport, 62; 4. Hyundai Motorsport N, 49; 5. Volkswagen Motorsport II, 45; 6. DMACK, 30; 7. Jipocar Czech National Team, 6; 8. Yazeed Racing, 0
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk