2016-02-09

Världsunik mobiltjänst från SJ och Stockholmståg förutser framtiden

SJ och dotterbolaget Stockholmståg är först i världen med att utveckla en ny tjänst som förutser förseningar i kollektivtrafiken för pendeltågsresenärerna i Stockholm. Tekniken är unik i sitt slag och lanseras den 9 februari genom appen Pendelprognos.

– Denna nya tjänst ligger helt i linje med SJs strategi om att ständigt förbättra det digitala kundmötet före, under och efter resan. Att få bättre koll på sitt tåg och eventuella förseningar är mycket efterfrågat av våra resenärer och med Stockholmstågs unika lösning blir detta nu möjligt för alla pendeltågsresenärer i Stockholm, säger Jenny Gejke, chef för SJs säljkanaler.

Via den matematiska algoritmen som ligger till grund för appen Pendelprognos får resenärerna tillgång till realtidsinformation för pendeltågen, säkrare trafikinformation vid förseningar och möjlighet att se var det finns bäst chans till sittplats ombord.

– Vi har byggt världens första tåghjärna. Utifrån år av historisk data om hur tågen har gått, kan appen upptäcka och räkna ut effekten av olika riskfaktorer i pendelnätet. På så vis kan resenären få information om hur tåget kommer gå, vilket ger bättre möjligheter att planera sin resa, säger Mikael Lindskog, kommunikationschef på Stockholmståg.

Pendelprognos ger också en unik överblick kring hur många andra resenärer som befinner sig vid tågets olika delar, vilket kommer öka chanserna att hitta en sittplats just för den aktuella resan.

Appen finns tillgänglig vid både Apple App Store och Google Play med start den 9 februari. För mer information angående appen besök pendelprognos.se.

Vid frågor vänligen kontakta

SJs pressavdelning - 010-751 51 84 eller press@sj.se
Stockholmståg, Mikael Lindskog - 070-200 95 40 eller mikael.lindskog@stockholmstag.se

Information om företaget: SJ AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk