2016-02-22

Världspremiär för nya Volkswagen up! i Genève

Produktbild från företaget Volkswagen Group Sverige AB - Världspremiär för nya Volkswagen up! i Genève

Volkswagens minsta modell blir vassare och ännu färgstarkare. Nya up! lanseras i Europa under sensommaren – med nydesignade karossdetaljer, nya färger, nya fälgar och nya möjligheter till individualisering samt en ny motor med vässad prestanda och högre vridmoment. Världspremiären sker på den internationella bilsalongen i Genève, 1-13 mars.

up! har varit en av de mest framgångsrika småbilarna i Europa de senaste fem åren. Modellen har ständigt tillhört toppen av sitt segment på flera marknader, däribland Sverige där den lanserades i början av 2012. Men up! har också skördat stora framgångar utanför Europa, bland annat i Brasilien, Japan och Sydafrika.

10 viktiga fakta om nya up!

  1. Mer dynamik och mer individualitet: Volkswagen presenterar i Genève en omfattande uppgradering av sin framgångsrika cityspecialist.
  2. Mer effekt: Den nya 90 hk starka TSI-motorn matchar prestandan för den första Golf GTI-modellen, men har en bränsleförbrukning på endast 4,4 l/100 km.
  3. Ny look: up! har fått nya stötfångare, ny diffusor bak, sidobackspeglar med inbyggd blinker, nya strålkastare med LED-varselljus och nya baklyktor.
  4. Rätt up! för alla och envar: Omfattande möjligheter till individualisering med 13 exteriörfärger, 3 färger för taket och 10 olika instrumentpaneler.
  5. Bättre anslutningsmöjligheter: Nytt radiosystem – ”Composition Phone” – och smartphone-integrering för optimal uppkoppling och anslutning.
  6. Mer ljud: Dessutom presenterar Volkswagen nya modellversionen ”up! beats” som utrustats med en 300 Watt stark ljudanläggning från BeatsAudio™.
  7. Perfekt kupémiljö: Nya Climatronic med Pure Air-system.
  8. Orienteringsbelysning i kupén: Ny orienteringsbelysning i vitt (high up!), orange (cross up!) eller blått (e-up!).
  9. Snart här: Nya up! släpps i slutet av sommaren 2016.
  10. Mer för pengarna: Grundpriset för nya up! kommer att ligga kvar på samma nivå som för föregångaren, trots att nya up! har en generösare standardutrustning.

Ny design och nya interiördetaljer . Alla modellversioner av up! som presenteras i Genève stoltserar med nya strålkastare (med LED-varselljus som standard), nya stötfångare, en effektfull diffusor bak, nydesignade baklyktor, nya backspegelkåpor med integrerad blinker, nya färger och ny dekor för instrumentpanelen och dessutom med ny sätesdesign. Precis som Volkswagens större modeller, kan den senaste generationen av up! fås med ljus- och siktpaketet (”coming home/leaving home”-funktion samt regnsensorer). Dimljuset innehåller nu även kurvljus.
Nu erbjuder Volkswagen för första gången också multifunktionsratt och Pure Air Climatronic (automatisk klimatanläggning) till up!. Pure Air innehåller en luftkvalitetssensor med ett aktivt biogenfilter som håller luftkvaliteten i kupén på konstant hög nivå och förhindrar att föroreningar, svampsporer och allergener kan passera in genom systemet.

Ny turbomotor.
Den nya motorn till up! är ett banbrytande effektivt drivsystem: 1,0 TSI. Denna turboladdade och direktinsprutade bensinmotor utvecklar 90 hk. Det maximala vridmomentet på 160 Nm finns tillgängligt från 1 500 v/min. 3-cylindriga 1,0 TSI är den första turboladdade motorn till up! och också den kraftfullaste hittills. Den ger bilen en topphastighet på 185 km/h och en acceleration 0 till 100 km/h på endast 10 sekunder. Denna up! strävar till och med efter att matcha körprestandan för den första modellen av Golf GTI.
Prestandan kombineras med hög effektivitet: bränsleförbrukningen på 4,4 l/100 km, motsvarande 102 g CO2/km (preliminärt värde), innebär att up! 1,0 TSI kan köras upp till hela 800 km på en tank. Det framstickande ändröret är ett tydligt tecken på sportigheten hos denna den mest kraftfulla versionen av up! hittills.

Ny smartphone-integrering.
En annan innovation i nya up! är smartphone-integreringen. Koppla in en smartphone ovanför instrumentpanelen, para ihop den via Bluetooth så blir mobilen till ett infotainmentsystem med navigations- och färddatorfunktioner, allt tack vare Volkswagen-appen.

Nya up! beats – med en ljudanläggning på 300 Watt.
Samtidigt med marknadslanseringen av nya up! släpper Volkswagen en ny modellversion: up! beats. Det här är en version vars övergripande koncept definieras av ljud – bilen levereras som standard med ett 300 W starkt ljudsystem från de amerikanska hifi-experterna BeatsAudio™. I det här fallet är också smartphone-integrering standard.

Precis som du vill ha den – up! erbjuder nya möjligheter till individualisering

Fler färger och dekordetaljer.
up! är en liten bil med mycket körglädje. Med sin nya version sätter Volkswagen ännu starkare fokus på hur individuell man kan göra sin up!. För den up! som presenteras i Genève kan man välja bland 13 olika färger, 9 dekordekaler för exteriören, 10 nya designer för instrumentpanelen, 3 färger för taket, 3 designpaket, 2 färgpaket och 2 grundfärger för klädseln (”Titanium Black” och ”Ceramique”), färgade lättmetallfälgar och orienteringsbelysning i individuell färg för toppversionerna.

  • Lack. Av de 13 färger som står till buds är 7 nya: ”Teal Blue”, ”Coral Red”, ”Costa Azul” (blå), ”Honey Yellow”, ”Edelweiss” (vit), ”Blueberry” och ”Savanna Gold”.
  • Olika designer för instrumentpanelen. Beroende på lack, klädsel och modell, kan up!-kunderna välja bland 10 nya designer för instrumentpanelen, vilket ger ännu fler möjligheter till individualisering.

Fler motorer. Tidigare bestod utbudet av två 3-cylindriga motorer med flerpunktsinsprutning (MPI) som levererar 60 respektive 75 hk. Med nya, sportiga 1,0 TSI på 90 hk har denna duo av 1,0-litersmotorer nu utökats till en trio. Helt eldrivna e-up! har en motor som utvecklar 82 hk. Och den som föredrar fordonsgas kan fortfarande välja eco up! (68 hk).

Ännu generösare standardutrustning.
På den europeiska marknaden finns det totalt sju modellversioner att välja mellan: take up!, move up!, high up! och eco up! (som alla finns både som 2- och 4-dörrars) samt load up!, cross up! och e-up! (alla tre 4-dörrars). En översikt över de olika utrustningsuppgraderingarna:

  • take up! Hädanefter kommer grundversionen take up! att levereras med bland annat LED-varselljus, LED-skyltbelysning, sidobackspeglar med inbyggd blinker, kromlist mellan strålkastarna och med fjärrstyrt centrallås. Den svarta, högblanka dekoren på mittkonsolen (med reglage till värme och ventilation plus reglage till tillvalsklimatanläggning och radio) ramas in av en smal kromlist.
  • move up! Till skillnad från den tidigare serien, är move up! den första modellen i det reviderade utbudet som försetts med det nyutvecklade radiosystemet ”Composition”, en USB-port, större multifunktionsdisplay och en instrumentpanel i ”Black Cube”-design som standard.
  • high up! Nya detaljer i standardutrustningen för high up! är ett nyutvecklat orienteringsbelysningssystem (vitt ljus), individualiserad instrumentpanel (med 3 olika versioner av ”Pixel”-designen), stolvärme fram, multifunktionsratt, 6 högtalare, dimljus med integrerat statiskt kurvljus och de nya 15"-lättmetallfälgarna ”Radial”. Dessutom är klimatanläggning fortfarande standard.
  • cross up! Till den nya standardutrustningen för terrängversionen cross up! hör en instrumentpanel i ”cross-look” och orienteringsbelysning (orange).
  • e-up! Nya e-up! kännetecknas av sin nya instrumentpanelsdesign ”Shark Skin” och orienteringsbelysning (blå), en ljus- och regnsensor liksom av den nya smartphone-integreringen.

Fler utrustningspaket. Volkswagen erbjuder också tre nya takpaket som designats för att matcha färgsättningen – med tak lackerade i kontrasterande svart, vitt eller grått samt backspegelkåpor i kontrasterande färg och tonade rutor bak. Andra nyheter i utbudet är tre olika designpaket, inklusive ett för instrumentpanel, dekordekaler för exteriören och backspegelkåpor i kontrasterande färg. Utrustningspaketen avrundas av färgpaketen som tillsammans med de kontrasterande färgerna ”Hot Orange” eller ”Gold Beige”, 16"-lättmetallfälgar, dekordekaler för exteriören och matchande backspegelkåpor sätter pricken över i:et för up!.

Nya up! beats – perfekt ljud med stuns

300 Watt från Dr. Dre.
De amerikanska hifi-experterna Beats Electronics – som grundades 2008 av rapparen Dr. Dre – fick stort genomslag på marknaden, först med sina hörlurar. Nu erbjuder detta företag från Kalifornien också ett brett utbud av annan teknik, bland annat kompletta ljudsystem för bilar. Vid årets upplaga av bilsalongen i Genève, premiärvisar Volkswagen dessa ljudanläggningar från BeatsAudio i en Polo och i nya up!.
I fallet med cityspecialisten up! resulterar detta i en helt ny modellversion: up! beats. Ljudsystemet, som har en 8-kanalsförstärkare med digital signalprocessor, levererar en effekt på 300 W. För ett kristallklart ljud innehåller systemet sju högtalare som sitter utplacerade runt om i kupén: två diskanter i A-stolparna, två bashögtalare i framdörrarna, två bredbandshögtalare bak samt en subwoofer som pumpar djupa, maffiga bastoner från sin placering i reservhjulsbaljan.

up! beats utrustning.
Även up! beats utmärker sig lite extra tack vare sina nya 15"-lättmetallfälgar, sina speciella dekordekaler i beats-design och backspegelkåpor i kontrasterande färg. Invändigt ger den individuella instrumentpanelen, den speciella instegslisten och de färgmatchande säkerhetsbältena den nya modellversionen en mycket unik look. up! beats levereras som standard också med smartphone-integrering och orienteringsbelysning (vit).

Nytt infotainmentkoncept gör din smartphone till ett infotainmentsystem

Två nya radiosystem.
Volkswagen har arbetat om smartphone-integreringen från grunden. En ny infotainmentgeneration har tagits fram – ”Composition system”, som har en 3,1 tum stor monokrom display, och toppmodellen ”Composition Phone system” med en 5-tums färgdisplay. Bägge systemen har dubbla mottagare, AUX IN-ingång och ett uttag för SD-minneskort. Grundsystemet har en CD-spelare medan Composition Phone har ett Bluetooth-gränssnitt med handsfree-funktion.
Composition Phone erbjuder dessutom en backkamera som för första gången nu kan fås till up!. Som tillval kan båda systemen kompletteras med en digitalradiomottagare (DAB+), Sound Plus-paketet (med 6 högtalare) och en USB-port (i mittkonsolen). Composition Phone kan också fås med den nya smartphone-integreringen liksom med BeatsAudio sound system.

Smartphone-integrering.
”Maps + More dock” kan användas för att integrera befintliga mobiltelefoner (iOS eller Android) i Composition Phones styrsystem. Allt man behöver göra är att koppla in sin smartphone ovanför mittkonsolen och para ihop telefonen med radiosystemet via Bluetooth.
Volkswagen-appen ”Maps + More” kan nu användas för ”Navigation” (offline-navigering utan roamingkostnader, 2D- eller 3D-kartvisning), ”MFA” (multifunktionsdisplay med fordonsdata), ”Phone” (med handsfree-sats), ”Think Blue. Trainer.” (tips för extra bränslesnål körning), ”E-charging Manager” (för e-up), ”Car Function” (diverse fordonsfunktioner), ”Media Control” (tillgång till olika musikfunktioner, visning av titel, artist och skivomslag, sökfunktion med handskriftsigenkänning) och ”Radio Control” (för val av FM, AM eller DAB+ samt för att visa, söka och spara radiostationer). Smartphone-integreringen innehåller också en USB-port som kan användas för dataöverföring eller laddning.

Den svenska marknaden


Nya up! lanseras på den svenska marknaden preliminärt under sensommaren. Priser, motorprogram och utrustningsnivåer är ännu inte fastställda.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige , Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg. 

Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk