2016-06-10
Riksbyggen förnyar tidningen Öppet Hus
Tillsammans med Vi Media AB kommer Riksbyggen att förnya och utveckla tidningen Öppet Hus. Det blir en helt ny tidning som både ska underhålla och beröra.
– Bostadsfrågorna är en av de absolut hetaste samhällsfrågorna just nu och kommer att vara det under lång tid framöver. Tillsammans med Vi Media AB vill vi skapa en tidning som både fångar bostadsdebatten och vardagen för de cirka en halv miljon människor som bor i bostäder som Riksbyggen förvaltar, säger Britta von Schoultz, kommunikationschef på Riksbyggen.
Tanken är att innehållet ska inspirera, underhålla och bidra till kunskap i alla frågor som rör boendet och hemmet. Nya Öppet hus görs om och produceras av Vi Media AB, som bland annat även ger ut Tidningen Vi och Vi Läser, Mer Smak åt Coop, Lyckoslanten åt Swedbank och Rädda Livet åt Cancerfonden.
– Vi är så stolta över att vi fick förtroendet att se över Öppet hus och göra om den till en ännu mer läsvärd titel. Tidningen går ut brett – med en stor upplaga över hela landet och till alla åldrar – men fokuserar på något som verkligen berör, det egna boendet. Att få göra riktigt angelägen journalistik kring det ämnet är en ynnest, säger Sofia Wadensjö Karén, vd på Vi Media AB.
Riksbyggen har ända sedan starten 1940 haft rollen som samhällsutvecklare. Under 2015 antog Riksbyggen en ny strategisk inriktning som bland annat innebär en fördubbling av bostadsbyggandet och en ny företagsidé: att skapa hållbara och attraktiva boenden för alla. Detta som ett led i arbetet med att bidra till en lösning på bostadskrisen i Sverige.
För mer information:
Britta von Schoultz, kommunikationschef på Riksbyggen, 08-863 99 16.
Sofia Wadensjö Karén, vd för Vi Media AB och chefredaktör för Tidningen Vi, 0705-36 71 59
Information om företaget: Riksbyggen ekonomisk förening
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk