2016-02-19
OKQ8 bäst på kundbemötande för fjärde året i rad
OKQ8 får högst betyg i kundbemötande av samtliga kontrollerade bensinkedjor i Daymakerindex Butik 2016 med hela 64 procents måluppfyllelse vilket är lika högt som genomsnittet i hela detaljhandeln. Gapet till konkurrenterna är stort, på andra plats Statoil (52 procent) och därefter Preem (46 procent).
- Vi är mycket stolta och glada över att kunderna är så nöjda med vårt bemötande. Det är ett bevis på det fantastiska arbete som alla säljare gör i kundmötet på våra stationer, säger Roger Blomstrand, Head of Retail Sales.
Undersökningen genomfördes under november 2015 av Daymaker med hjälp av metoden mystery shopping. Totalt besöktes 100 kedjor från 19 olika branscher inom den svenska detaljhandeln. De bensinkedjor som undersökts är OKQ8, Preem, Shell/7-Eleven och Statoil.
Utifrån bestämda frågor och svarsalternativ rapporterar Daymakers observatörer sin upplevelse av kundbemötandet. Det handlar till exempel om bemötandet när kunden kommer in, om personalen ställer frågor om kundens behov (behovsanalys), om kunden får svar på sina frågor och möjlighet att prova en produkt. Viktigt är förstås om personalen upplevs som kunnig, intresserad och engagerad. Varje butikskedja har fått fem besök. Resultaten anges i procent av maxpoäng, det vill säga högsta möjliga måluppfyllelse.
Daymakerindex Butik syftar till att ta pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln och är en årligen återkommande undersökning sedan 2009. I år är det fjärde året i rad som OKQ8 får högsta betyg i kundbemötande av samtliga kontrollerade bensinkedjor.
För mer information vänligen kontakta:
OKQ8:s pressjour, telefon: 070-268 00 95, mail: press@okq8.se
Information om företaget: OK-Q8 AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk