2016-06-16

Nu lanserar Synologen varumärket Dragon på den svenska marknaden.

Produktbild från företaget Scandinavian Eyewear AB - Nu lanserar Synologen varumärket Dragon på den svenska marknaden.

Glasögonmärket Dragon föddes 1993, i ett garage i Capo Beach där Will Howard la grunden till det som idag är ett världsomfattande varumärke. Will var en ung kille med en passion fartfyllda aktiviteter och började designa snygga solglasögon med en signaturdrake på. Draken kom att bli kännetecknet för de efterfrågade bågarna. Idag består Dragons kollektioner av så väl optiska som solglasögon men erbjuder även andra typer av glasögon så som skidglasögon.

Dragon har alltid strävat efter att vara det ledande glasögonmärket för ungdomar med en aktiv livsstil och stå för prestationer. Varumärket som är internationellt erkänt för sitt ungdomliga uttryck distribueras till över 40 länder. Än idag är designfilosofin en kombination av prestanda, passform och stil och man ritar sig till en yngre målgrupp mellan 16-35 år. 2012 förvärvades Dragon av Marchon Inc, en av världens största tillverkare av glasögon. Genom det strategiska uppköpet blev Dragon ett av Marchons housevarumärken och en del av en långsiktig plan för att öka Dragons närvaro på den globala marknaden.

-Inom Synologen ser vi positivt på den möjlighet vi fått via Scandinavian Eyewear att exklusivt driva ett varumärke som riktar in sig mot en yngre målgrupp och en målgrupp med en aktiv livsstil. Dragon blir ett perfekt komplement till befintligt sortiment och stärker vår position i ett intressant segment som traditionellt kanske inte varit vårt starkaste, säger Synologens VD Ove Öhrn.

Scandinavian Eyewear som är ett helägt dotterbolag till Marchon, kommer i ett nära samarbete med Synologen bistå förutom ett starkt varumärke med en lokal kundtjänst, lager och en försäljningsorganisation som supporterar butikerna.

-Vi är väldigt glada att kunna presentera Synologen detta på exklusiv basis och inleda ett samarbetet tillsammans. Vi ser att Dragon har en spännande utveckling framför sig och ligger helt rätt i tiden för den svenska marknaden, framförallt då vi ser en ökad efterfrågan på ungdomsbågar, säger Nils Fredriksson, VD på Scandinavian Eyewear.

Information om företaget: Scandinavian Eyewear AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk