2016-03-15
Klimatnyttan av begagnathandeln på Schibsteds marknadsplatser
IVL Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Schibsted Media Group räknat ut vilken potentiell miljönytta som begagnathandeln på fem av mediekoncernens marknadsplatser bidrar med. Beräkningarna visar att genom att handla begagnat i stället för att köpa nytt kunde 12,5 miljoner ton utsläpp av växthusgaser sparas in under 2015.
Resultatet bygger på statistik från Blocket i Sverige, Finn i Norge, Leboncoin i Frankrike, Subito i Italien och Vibbo i Spanien. Tillsammans har dessa annonssajter 46 miljoner unika besökare varje månad. Metoden bakom beräkningarna bygger på antagandet att produkter som säljs och köps på marknadsplatserna ersätter produktionen och transporten av nya, samt att de sålda varorna inte blir avfall.
Handeln på Blocket bidrar till en potentiell besparing på 0,8 miljoner ton koldioxid – samma mängd som Stockholms biltrafik släpper ut på ett år. Resultatet från Leboncoin, där beräkningarna visar en potentiell besparing på 7,1 miljoner ton utsläpp av växthusgaser, är jämförbart med att Paris stads vägtrafik skulle stå stilla i två år.
Projektet går under namnet ”The Second Hand Effect” och är en del av Schibsteds hållbarhetsarbete.
För mer information om resultatet och metoden: www.schibsted.com/secondhandeffect
Vid frågor kontakta:
Tomas Rydberg, tomas.rydberg@ivl.se, tel. 010-788 68 13
Ann Axelsson, projektledare, ann.axelsson@schibsted.se, tel. 070-635 65 13
2015 års resultat från Schibsteds största marknadsplatser
(i miljoner ton koldioxid)
Leboncoin, Frankrike: 7,1 = Ingen trafik i Paris i två år Blocket, Sverige: 0,8 = Ingen trafik i Stockholm i 1 år Subito, Italien: 3,4 = Ingen trafik i Rom i 10 månader Finn, Norge: 0,5 = Ingen trafik i Oslo i 10 månader Vibbo, Spanien: 0,7 = Ingen trafik i Madrid i 2,5 månader
Information om företaget: IVL Svenska Miljöinstitutet AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk