2016-06-07

Alla jagar Sébastien Ogier i Rally Italy

Produktbild från företaget Volkswagen Group Sverige AB - Alla jagar Sébastien Ogier i Rally Italy

Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) och deras Polo R WRC är fortfarande obesegrade i Rally Italy som körs på Sardinien mellan den 9:e och 12:e juni. Det är något som deras teamkollegor Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) och Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), liksom starka konkurrenter från andra team, vill ändra på.

Mikkelsen/Jæger är på gång och Latvala/Anttila har också segervittring. Till Ogier/Ingrassias fördel talar det faktum att de vunnit tre år i rad i Sardinien. Om de lyckas en fjärde gång skulle de trefaldiga mästarna bli lika med niofaldiga världsmästarna Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC). Rallyt är 324,6 kilometer långt och går genom ett dammigt och extremt hett Sardinien.

- Rally Italy är en av de mest utmanande rallytävlingarna i kalendern, säger Volkswagens Motorsportchef Jost Capito.

- Damm, hetta och långa specialsträckor som till exempel ”Monte Lerno” är berömda och beryktade. Dessutom är våra konkurrenter i WRC extremt starka: det har varit fyra olika vinnare från tre olika tillverkare på fem rallyn. Av olika skäl vann vi inte de två senaste tävlingarna. Men vi vet vad vi kan och vi tänker kämpa på specialsträckorna i Rally Italy. Vi vill definitivt inte missa vinnarens bad i hamnen i Alghero som blivit något av en tradition.

Monte Lerno

Rally Italy körs i den nordvästra delen av Sardinien för 13:e gången sedan starten. Specialsträckor som “Castelsardo” och “Tergu–Osilo”, finns åter med, den populära och ceremoniella uppvisningssträckan ”Ittiri” är kvar och rallyt kan inte köras utan ”Monte Lerno” och dess berömda ”Micky´s Jump.” Och från senare år finns ”Cala Flumini”, ”Monti di Alà med flera.

Utmaningen 2016 är 19 specialsträckor. Det svåraste testet i Sardinien kommer alltid att vara ”Monte Lerno” som utgör 88 procent av hela programmet. Det världsberömda ”Micky´s Jump” är en åskådarmagnet som ger rysningar samtidigt som det är ett vykortsmotiv för hela Rally Italy. Innan förarna gör en högersväng omedelbart före hoppet gör de en kort inbromsning. Resten är bara väntan och tack vare den sluttande backen kan flygturen bli upp till 40 meter.

Endast i Italien

En spektakulär solnedgång, en promenad längs medeltida monument i Alghero, världens godaste glass och å ena sidan hamnen med dess lyxbåtar och å andra sidan aktiviteten i serviceparken för WRC-bilarna - det är något man bara kan uppleva i Rally Italy. Semesterkänsla eller ej, trots de vackraste vyerna under rallysäsongen behöver mekanikerna och teknikerna vara fokuserade. Åtta servicetillfällen innebär totalt 660 minuters arbete på de tre Polo R WRC-bilarna. Och förarna och kartläsarna kommer också känna av vad de gjort vid slutet av dagen som de tillbringat i extrem hetta i kupén.

Först ut igen

I de första fem rallyna i år har Volkswagen-paren Ogier/Ingrassia och Mikkelsen/Jæger haft privilegiet att starta först på specialsträckorna fram till lördagskvällen tack vare deras höga placering i VM-sammandraget. På grusrallyn – beoende på vädret – har det varit en nackdel. I Rally Portugal nu senast betydde det en tiondels sekund per kilometer för varje WRC-bil som passerade på sträckan. I Rally Italy kommer 282 kilometer av rallyts 325 km, det vill säga 87 procent av hela sträckan att köras på det sättet. De återstående 42 kilometrarnas specialsträckor på söndagen kommer att köras i omvänd ordning.

Vem kommer först?

Sébastien Ogier och hans hustru Andrea Kaiser väntar sitt första barn någon gång mellan Rally Italy och Rally Poland. Även om nedkomsten inte är beräknad till tiden för Rally Italy ökar spänningen inför den stora personliga händelsen. Kommunikationen mellan rallybilen och hemmabasen intensifieras allteftersom och Ogier är beredd att avbryta rallyt när som helst om det blir nödvändigt. Och en sak kommer inte att minska, motivationen att komma i mål så fort som möjligt på specialsträckorna. Eftersom det betyder att den blivande fadern kan nås fortare.

Citat inför Rally Italy

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

- Jag är full av självförtroende inför Rally Italy eftersom säsongen hittills varit fantastisk. Julien och jag har stått på pallen efter varje rally och vi verkligen fortsätta så. Även om Rally Italy inte är ett av mina favoritrallyn har jag lärt mig att gilla det. Sträckorna är inte längre så smala och grova som de var en gång. Jag föredrar jämna specialsträckor där man inte alltid behöver vara så rädd om bilen. Och så har vi ”Micky´s Jump. Det är ett av de högsta hoppen för säsongen.

Från min personliga synpunkt är jag mycket förväntansfull inför ett nytt liv snart eftersom Andrea och jag väntar vårt första barn. Barnet väntas efter rallyt men man vet aldrig. Om barnet kommer under rallyt åker jag direkt till min hustru. Det är ett ögonblick jag verkligen inte vill missa. Teamet stödjer mig till 100 procent i det beslutet.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

-Rally Italy är fantastiskt. Det var här jag tog min första seger på grus. Jag ser fram emot att komma till Sardinien varje år, även om det inte gått så bra för mig de senaste åren. Jag har ofta fått punktering, kanske för att jag kört för nära gränsen. I år har jag beslutat mig för att ta hand om däcken bättre. Mitt mål är att komma på pallen igen. Gruset på Sardinien är ofta mycket slipprigt i början. Mitt höga startnummer kan bli en fördel. Sedan har alla förarna oftast bra grepp under andra varvet. En annan specialitet i Rally Italy är värmen: kroppen förlorar massor av energi och vätska på grund av de höga temperaturerna. Så det är viktigt att dricka mycket mellan sträckorna.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

- Andraplatsen i Portugal kändes nästan som en seger för Anders och mig. Det är skälet till att vi åker till Italien med gott självförtroende. Men vi är medvetna om att det grova gruset gör det till ett av de svåraste rallyna för säsongen där allt kan hända när som helst. Tyvärr fick vi uppleva det förra året. Och i år är vi andra bil ut på sträckorna - direkt bakom Sébastien Ogier och det gör det inte enklare eftersom sträckan fortfarande kommer att vara mycket grov efter bara en bil. Hur som helst är vi mycket nöjda med att vi tagit många poäng i VM-sammandraget och med resultatet i Portugal klättrade vi till andraplatsen. Rally Italy är verkligen ett rally jag gillar. Och vi kommer att ge allt för att ta med oss ett bra resultat hem.

Power Stage

Volkswagen är inte bara obesegrade hittills i Rally Italy, utan också i Power Stage - specialsträckan som vanligtvis avslutar rallyt och där de tre snabbaste får bonuspoäng. Italien i synnerhet har varit bra jaktmarker för Polo R WRC och deras besättningar. Av de 18 poäng som delades ut 2013, 2014 och 2015 tog Volkswagen hem 16. Det var bara 2013 som två poäng för näst snabbaste tid gick till Thierry Neuville (M-Sport-Ford). År 2014 och 2015 gick alla bonuspoäng till Volkswagen.

FIA World Rally Championship (WRC), ställningen inför Rally Italy

Förarmästerskapet

1. Sébastien Ogier, 114 poäng; 2. Andreas Mikkelsen, 67; 3. Mads Østberg, 58; 4. Hayden Paddon, 57; 5. Dani Sordo, 56; 6. Jari-Matti Latvala, 37; 7. Kris Meeke, 26; 8. Ott Tänak, 24; 9. Thierry Neuville, 23; 10. Eric Camilli, 14

Kartläsarmästerskapet

1. Julien Ingrassia, 114 poäng; 2. Anders Jæger, 67; 3. Ola Fløene, 58; 4. John Kennard, 57; 5. Marc Martí, 56; 6. Miikka Anttila, 37; 7. Paul Nagle, 26; 8. Raigo Mõlder, 24; 9. Nicolas Gilsoul, 23; 10. Benjamin Veillas, 14

Konstruktörsmästerskapet

1. Volkswagen Motorsport, 145 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 96; 3. M-Sport, 82; 4. Volkswagen Motorsport II, 70; 5. Hyundai Motorsport N, 55; 6. DMACK, 30; 7. Jipocar Czech National Team, 6; 8. Yazeed Racing, 0

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk