2015-08-18
Volkswagen väntar på första hemmasegern
Segerrika överallt utom i Tyskland så här långt. Om Volkswagen får som man vill kommer antingen Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) eller Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) att täppa till den luckan i resumén över Polo R WRC. Rally Germany körs mellan den 20:e och 23:e augusti 2015.
Rally Germany, den nionde deltävlingen i FIA World Rally Championship (WRC), är det enda rallyt hittills som Volkswagens WRC-bil inte vunnit. Även om Volkswagen inte precis varit lyckosamma på sin hemmaplan runt Trier under 2013 och 2014 och tvingats bryta med olika förare i ledningen i vart och ett av rallyna, närmar sig teamet uppgiften på sitt vanliga noggranna och motiverade sätt. Men det är allt annat än lätt att vinna på hemmaplan, Rally Germany är det första riktiga asfaltrallyt i WRC 2015 och betraktas som en best som skapar stor dramatik.
FIA World Rally Championship (WRC),
- En sak är säker, våra resultat på vår hemmabana avspeglar varken våra ambitiösa mål eller våra tidigare prestationer i Tyskland, säger Volkswagens motorsportchef Jost Capito.
- Det finns inget annat WRC-rally vi så gärna vill vinna. Vi kunde ha vunnit av egen kraft 2013 och 2014 men tvingades bryta när Sébastien Ogier respektive Jari-Matti Latvala låg i ledningen. Men även om vi inte precis har haft turen med oss i vårt hemmarally finns det inget skäl att inte kämpa om segern igen 2015. Med Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala har vi två vinnare på asfaltsträckor och Andreas Mikkelsen är mer än mogen för sin första seger någonsin och han är snabb på alla underlag. Och teamet bakom dem är också ett gäng vinnare. De kompromissar inte under Rally Germany, var och en av dem kommer att ge det lilla extra.
Ingen rädd för Rally Germany
Volkswagen kommer att närma sig Rally Germany med samma respekt som inför alla WRC-tävlingar, men absolut utan rädsla. Till skillnad från tidigare år kommer Volkswagen inte att använda ett nybyggt chassi för Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala, i stället används ett utprovat och testat chassi som var med i "Monte", i Mexico, Portugal och Polen. Och en annan sak som skiljer från förra året, Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila har visat att de är vinnare på asfalt. I Rally France firade de den första finska segern på asfalt på 14 år, elva månader och 23 dagar. Det var också det snabbaste asfaltrallyt någonsin.
Andreas Mikkelsen/Ola Fløene tog också tillfället i akt att visa att de är allround genom att bli tvåa på asfalten efter att ha nått samma placering på snö och is i Sverige och på grus i Polen.
Volkswagen har förberett sig noggrant för de speciella förhållandena i Rally Germany genom att testa på Korsika och i Tyskland och man har fintrimmat andra generationen Polo R WRC för alla tre förarparen.
Panzerplatte gånger fyra
Förarna och kartläsarna kommer att känna igen sig i 2015 års Rally Germany. Ingen av specialsträckorna är helt ny för de tävlande. Den beryktade Panzerplatte på det militära övningsområdet vid Baumholder med sina obevekliga stenhinder är med i roadbooken fyra gånger på lördagen med två olika sträckningar. Det här området, som bara är öppet för allmänheten under Rally Germany, har skapat all slags dramatik under åren på grund av sin ovanligt hala asfalt i kombination med stenhindren som är avsedda att stoppa stridsvagnar.
Elitförarna ger sig ut på specialsträckorna med den respekt de förtjänar. Den kortaste är 2,9 km och den längsta 45,6 km. Men höjdpunkten är de två sträckorna på söndagen. "Stein & Wein" och "Drohntal" kännetecknas av serpentinvägar längs vingårdar, typiskt för Rally Germany. Andra passagen på "Drohntal" utgör avslutande Power Stage där bonuspoäng delas ut till de tre snabbaste förarna och kartläsarna.
Andreas Mikkelsen på pallen 2014
Andreas Mikkelsen och Ola Fløene är Volkswagens enda förarpar som nått pallplats i Tyskland hittills. De slutade på tredje plats i Rally Germany 2014. Sex veckor senare visade de sin fart på asfalt igen och blev tvåa i Rally France som kördes i Alsace 2014. Vid sin 60:e start i WRC har Mikkelsen tio pallplatser - bara en fattas, en seger.
En matchboll
Bara vinst skulle kunna ge Sébastien Ogier och Julien Ingrassia världsmästartiteln redan vid Rally Germany 2015. Och även då skulle de behöva hjälp från sina närmaste rivaler Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila, Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S, Citroën), Andreas Mikkelsen/Ola Fløene och Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai). Ogier/Ingrassia skulle behöva utöka sin ledning 89 poäng med ytterligare 23 till 112. En seger ger 25 poäng och en vinst i Power Stage ger tre poäng till.
Ouppklarade affärer
Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila är ute efter att komma överens med rallyt runt Trier i Tyskland. 2014 var de i en klass för sig och hade byggt upp en ledning med mer än en minut innan de körde av vägen sista dagen och tvingades ge upp drömmen om sin första seger på asfalt. Den kom dock strax därefter i Rally France. Om Latvala/Anttila slutar bättre än sjua kommer de att stoppa Ogier/Ingrassia från att ta hem VM-titeln tidigt.
Citat inför Rally Germany
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
- Jag har blandade känslor inför Rally Germany. Å ena sidan vann jag här 2011 och jag har alltid varit snabb. Å andra sidan fick jag lida av några mindre misstag längs de smala vägarna 2014. Men det är historia. Vi vill förbättra oss det här året och det är definitivt möjligt. Men vi måste vara fokuserade och undvika misstag. Före Rally Germany har vi också testat bromsar under testerna i Trier så att vi är ordentligt förberedda för utmaningarna på asfaltvägarna. Många sträckor på årets Rally Germany liknar förra årets eller är identiska. Jag gillar särskilt de vindlande specialsträckorna längs vingårdarna. De är underbara att köra och så roliga i vår Polo. Julien och jag kan säkra VM-titeln för förare och co-drivers i Tyskland. Men vi kommer bara att fokusera på oss själva och vi vill avsluta rallyt framgångsrikt - helst i mitten av pallen naturligtvis.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
- Naturligtvis är hemmarallyt i Tyskland speciellt för teamet. Jag är definitivt redo. Vinsten i Finland gav mig massor av motivation. Saker och ting hade inte gått så smidigt dessförinnan men i mitt hemmarally visade jag att jag kan hålla emot i en man-mot-man kamp. Michelin förser oss med nya däck inför Rally Germany, H4, som vi anpassade inställningarna av Polo R WRC för under testerna för en vecka sedan. Vi testade också på Korsika i år så att jag kunde anpassa mig till att köra på asfalt. Asfaltrallyn är något speciellt eftersom vi förare måste vänja oss vid olika underlag och olika egenskaper på kort tid.
- Det är särskilt svårt i Rally Germany på "Panzerplatte" - min favoritsträcka. Det är litet som i Finland, backigt och vägen är bred, väggreppet förändras hela tiden och farten är hög. Jag gillar den för den är följsam att köra. Det är mycket mer tekniskt längs vingårdarna. 2013 ledde jag Rally Germany till lördag eftermiddag, och förra året till söndag morgon. det här året skulle det vara trevligt om vi kunde leda ända till slutet. En topp-tre-placering är realitisk. Det är mitt mål.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
- Rally Germany är som tre asfaltrallyn under en weekend eftersom underlaget under de tre dagarna är så olika. Inför Rally Germany testade jag kring vingårdarna så att jag kunde vänja mig vid underlaget i rallyfart. Jag har inte kört på asfalt sedan Rally Monte Carlo. Men jag ser fram emot det. Jag gillar specialsträckorna i Tyskland och jag hoppas att jag kan finna rytmen snabbt. Förra året var jag Volkswagens bästa förare med en tredjeplats. Naturligtvis vill vi som team förbättra oss i år. Jag förväntar mig att vi kommer att slåss om att ta ledningen. Men vi kan inte glömma konkurrenterna. Min vän Thierry Neuville och Hyundai vann här förra året. Dessutom är Citroën med Kris Meeke och Mads Østberg alltid snabba på asfalt. Vädret kan också vara avgörande eftersom det förändras hela tiden. Så det är många utmaningar att bemästra. Att jag tvingades bryta i Rally Finland innebar att jag förlorade andraplatsen i VM för förare. Jag vill ta tillbaka den med en bra placering i Rally Germany. Mitt mål är att kämpa om en plats bland de tre bästa.
FIA World Rally Championship (WRC), ställningen
Förarmästerskapet poäng
1. Sébastien Ogier 182
2. Jari-Matti Latvala 93
3. Mads Østberg 84
4. Andreas Mikkelsen 83
5. Thierry Neuville 70
6. Kris Meeke 54
7. Elfyn Evans 53
8. Ott Tänak 50
9. Hayden Paddon 44
10. Dani Sordo 39
Kartläsarmästerskapet poäng
1. Julien Ingrassia 182
2. Miikka Anttila 93
3. Jonas Andersson 84
4. Ola Fløene 83
5. Nicolas Gilsoul 70
6. Paul Nagle 54
7. Daniel Barritt 53
8. Raigo Mõlder 50
9. John Kennard 44
10. Marc Marti 39
Konstruktörsmästerskapet poäng
1. Volkswagen Motorsport 257
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 141
3. Hyundai Motorsport 139
4. M-Sport World Rally Team 126
5. Volkswagen Motorsport II 49
6. Hyundai Mobis World Rally Team 43
7. Jipocar Czech National Team 43
8. F.W.R.T. 9
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk