2015-11-16
Volkswagen och Ogier vann årets sista VM-rally
Med 26 pallplatser och tolv segrar på 13 rallyn är 2015 års säsong av FIA World Rally Championship (WRC) Volkswagens mest framgångsrika hittills. Trefaldiga världsmästarna Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) tog sin åttonde seger för säsongen i sin Polo R WRC. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene fick ett bra slut på säsongen med en tredje plats. Det var deras nionde pallplats i år - bara Ogier/Ingrassia kunde rada upp fler.
Avslutande Power Stage gick till Jari-Matti Latvala /Miikka Anttila (FIN/FIN) i den tredje Polo R WRC-bilen. Det gav tre bonuspoäng till paret som annars hade ett problemfyllt rally. Det räckte för att säkra andraplatsen i VM. Under de extremt svåra förhållanden som rådde i skogarna i Wales tog Volkswagen 15 av 19 möjliga sträcksegrar. Det innebar seger nummer 504 av 717 sedan inledningen av 2013 års säsong.
Extrema utmaningar i Wales
Rally Great Britain blev en extremt utmanande avslutning på WRC-säsongen med stormvindar, störtregn och den typiska walesiska lervällingen. De 19 specialsträckorna, sammanlagt 31 mil långa, satte världens bästa rallyförare på prov. Ett underlag med ständigt växlande väggrepp tvingade förarparen till total koncentration hela tiden - trots maratonlånga dagar med specialsträckor från gryningen till långt in på natten. Rally Great Britain i norra Wales blev också en utmaning för Volkswagens mekaniker. Stormen Abigail drog genom serviceparken i Deeside och gjorde livet surt för Volkswagens tekniker, särskilt under flexi-servicen på lördagkväll.
Imponerande rekord
Volkswagen firade att man nått ännu en milstolpe under Rally Great Britain. Med 34 segrar på 39 tillfällen är Polo R WRC bilen med högst segerprocent i WRC-historien. Den 318 hk starka rallybilen från Wolfsburg tog också sträckseger nummer 500 i Wales. Efter tre säsonger har Volkswagen nu tagit 504 sträcksegrar av 717 möjliga sedan Polo R WRC debuterade i 2013 års Rally Monte Carlo. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia passerade också en personlig milstolpe. Segern i Wales blev deras 32:a i karriären, den 25:e i Volkswagen och de tog också sin 400:e sträckseger.
Ogier och Mikkelsen på pallen
Pallplats nummer tio för Sébastien Ogier och nummer nio för Andreas Mikkelsen, dessa två har tagit flest topp-tre-placeringar under 2015 års säsong. Något av Volkswagens förarteam har stått på pallen vid 26 tillfällen i år - ett nytt rekord för teamet. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia har nu 45 pallplatser, varav 31 med Volkswagen. Andreas Mikkelsen har slutat på pallplats 14 gånger på 25 rallyn sedan förra årets Rally Sweden, inklusive 13 gånger med Ola Fløene. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila har bidragit till Volkswagens imponerande rekord med åtta pallplatser, inklusive tre segrar.
Volkswagen och Power Stage
Avslutande Power Stage, som ger bonuspoäng till de tre toppförarna, är Volkswagens hemmaplan. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila tog Power Stage-seger nummer 31 efter att ha vunnit alla fyra delsträckor på söndagen. Det finska paret, som återkom i rallyt under Rally 2 reglerna, har nu samlat på sig 150 bonuspoäng med sin Polo R WRC. På andra plats i Power Stage kom Andreas Mikkelsen/Ola Fløene.
70 dagar till "Monte"
Rally Great Britain var avslutningen på 2015 års World Rally Championship, som körts på grus, asfalt, snö och is på fyra kontinenter. Under säsongens 13 rallyn har Volkswagens förare kört 11 832 kilometer i rallyfart på 231 specialsträckor, som gått på allt från havsnivå till upp till 2 752 m över havet. WRC-året är motorsportens längsta, det börjar i mitten av januari och slutar i mitten av november. Och det blir inget långt uppehåll för Volkswagens team mellan säsongerna. Det är nu bara 70 dagar kvar till första sträckan av Rally Monte Carlo, som är inledningen av 2016 års säsong.
Citat efter Rally Great Britain
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
- Det blev ett svårt rally för Julien och mig. Vi skulle vilja dedicera dagens seger till offren för de fruktansvärda terrorattackerna i Paris. För oss personligen är det också en symbolisk gest att inte ge upp för en liten minoritet. Jag tror att hela WRC-familjen har gett uttryck för samma känsla. Från en sportslig synpunkt är resultatet pricken över i vid slutet av en närmast perfekt säsong för oss. Det skulle inte ha varit möjligt utan den fantastiska teamkänslan och det jobb alla i Volkswagens team har gjort. Det är Julien och jag särskilt tacksamma över. Efter framgångarna i år kommer det att bli mycket, mycket svårt att göra ett bättre resultat nästa år. Konkurrenterna kommer inte att koppla av under vintern, våra rivaler kommer med säkerhet att satsa på att minska avståndet. Vi hade inga problem sista dagen i Wales. Till skillnad från i Spanien bestämde jag mig för att inte ta några risker vid Power Stage den här gången. Med tanke på de svåra förhållandena var det rätt strategi.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
- Som helhet var det ingen enkel weekend. Attackerna i Paris överskuggade de sportsliga händelserna. Idag gick det som jag hade hoppats att det skulle göra från början. Jag hade en bra rytm och det var kul. Dessutom vann jag Power Stage, något som jag inte lyckats med så många gånger i år. Men det innebar att det var desto mer frustrerande att min weekend slutade redan innan den riktigt börjat. Rally Great Britain blev som en återspegling av 2015 års säsong. Men jag tar till mig det positiva, jag blev tvåa i VM för andra året i rad och fick till några riktigt bra resultat under den andra delen av säsongen. Det är en bra utgångspunkt för nästa år. Nu kommer jag att ta litet ledigt innan vi börjar förbereda oss intensivt för 2016 års säsong.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
- Det är naturligtvis underbart att komma på pallen igen i slutet på en fantastisk säsong. Det kommer jag alltid att minnas med tanke på min första seger i Rally Spain. Vi är nöjda med hur vi lyckades komma bland de tre bästa här i Storbritannien. Jag tog bara med mig ett reservdäck på lördagen för att sätta större press på de framförvarande. Men jag fick en skada på ett däck och en pyspunka på andra sträckan. Därefter gjorde vi det bästa av situationen. Jag tyckte verkligen om körningen även om förhållandena var extremt svåra. Jag lyfter på hatten för fansen och funktionärerna som trotsade stormen ute på sträckorna. Jag hoppas att vi bjöd dem på en bra show.
Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport
- Även om vi inte känner för att fira idag var rallyt i Wales pricken över i vid slutet av en magnifik säsong. Med tolv segrar, tre olika vinnande Volkswagen-par och fler pallplatser än någonsin tidigare har det här varit vårt mest framgångsrika år någonsin. Vi är stolta över att ha åstadkommit det med andra generationen Polo R WRC. Det är inte bara förarna och kartläsarna som gjort ett enastående jobb den här säsongen, utan också ingenjörerna och mekanikerna som ställt vad som på många sätt var en ny WRC-bil på startlinjen. Vi har också satt en ny standard när det gäller kommunikation och marknadsföring av vår framgång i World Rally Championship. Vi har än en gång förbättrat oss på varje avdelning men ser ändå utrymme för förbättringar överallt. Vi har inte väntat till idag med att förbereda oss inför kommande säsong 2016. Vi kommer att ställa oss på startlinjen i "Monte" om bara 70 dager. När vi gör det gör vi det med noll poäng, men vi har självförtroendet som följer med att ha vunnit nio titlar på tre år.
FIA Rally World Championship (WRC),
Rally Great Britain – resultat
1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3t 03m 02.0s
2. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 26.0s
3. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 36.2s
4. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2m 51.3s
5. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3m 00.5s
6. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 3m 09.1s
7. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 4m 28.4s
8. Stéphane Lefebvre/Stéphane Prévot (F/B), Citroën + 5m 38.4s
9. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 6m 22.7s
10. Lorenzo Bertelli/Lorenzo Granai (I/I), Ford + 8m 05.0s
FIA Rally World Championship (WRC),
Rally Great Britain – Power Stage resultat
1. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 6m 50.3s
2. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 2.4s
3. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 5.9s
FIA World Rally Championship (WRC),
Förarmästerskapet poäng
1. Sébastien Ogier 263
2. Jari-Matti Latvala 183
3. Andreas Mikkelsen 171
4. Mads Østberg 116
5. Kris Meeke 112
6. Thierry Neuville 90
7. Elfyn Evans 89
8. Dani Sordo 87
9. Hayden Paddon 84
10. Ott Tänak 63
Konstruktörsmästerskapet poäng
1. Volkswagen Motorsport 413
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 230
3. Hyundai Motorsport 224
4. M-Sport 181
5. Volkswagen Motorsport II 131
6. Hyundai Motorsport N 67
7. Jipocar Czech National Team 53
8. FWRT 13
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk