2015-10-30

Varför mobilitet bör förändra praxis

Av Graham Moore, Director Business Development, Production Printing Business Group, Ricoh Europe

Det är helt klart att mobilitet har förändrat både våra privatliv och våra arbetsliv. Den påverkan smarta telefoner har haft på näringslivet är starkare än vad någon kunde förutse. Och med 4G-nätet snart tillgängligt över hela Europa ser trenden ut att accelerera. Detta tydliggjordes nyligen när iOS 9-uppdateringen kom som drabbade tusentals europeiska företag och deras transaktioner, samtidigt som säkerhetsfrågan återigen aktualiserades. Men trots det så angriper företag fortfarande mobilitet som ett ”säljtillägg” till sina befintliga strategier istället för att inkludera det i sin kärnverksamhet.

Ricoh Europes white paper Making the Most of Mobile: What a ‘Mobile First’ Strategy Means for Your Business handlar om detta. Företag behöver en mobilitetstrategi som agerar för mobilitet och inte bara siktar på att driva ny försäljning. En bredare kundbas är det minsta de ska sträva efter – egentligen bör man eftersträva en helt förändrad verksamhetspraxis.

Appar och responsiv webbdesign (RWD) är bara en del
Just nu är det många företag och organisationer som funderar över hur mobila applikationer och sajter kan hjälpa dem att interagera med kunder, och engagera sig i diskussionen kring vad företaget ska satsa på; responsiv design, webbapplikationer, interna applikationer etc. Det är enkelt att förstå. En ny Forbes-rapport visar att 78 procent av de företag som har kundriktade appar har sett app-användarna öka varje år. Med det i åtanke är det inte så konstigt att företag vill att deras app-strategi och underliggande teknikval blir rätt.

Ses mobilitet som ett marknadsförings- och försäljningsverktyg ignoreras dess största styrka – nämligen möjligheten att radikalt förbättra effektivitet och drift och därmed även förbättra både kundservicen och lönsamheten. Med tanke på det utrustar nu Ricoh Europe alla sina fälttekniker med mobila enheter.

Mobila strategier behöver vara allomfattande
Företag har ändrat uppfattning om att mobilitet är ett produktivitetsverktyg, till att det är en plattform för kundengagemang och -främjande. Företagsledare måste driva mobilstrategin precis som vilken annan väsentlig företagsstrategi som helst – med tydliga fallstudier, planer och scenarion som inkluderar hur den påverkar medarbetare, kunder, eventuella kunder, och verksamheten i stort.

För att vara framgångsrika behöver företag skapa nya inkomstkällor som kan hindra effekten av dalande traditionella marknader. Nya inkomstkällor som inkluderar app-utveckling och -spridning. Agila företag är mer öppna för nya trender som interaktiva trycksaker och flerkanalig kommunikation som blandar tryckt och mobilt material i en integrerad helhet. Ricohs app Clickable PaperTM är ett utmärkt exempel på det. Smarta företag förenar sina fältarbetare i ett stort mobilt nätverk som stödjer de anställdas egna mobila enheter för bättre driftöversikt och högre produktivitet.

Vad du behöver överväga
På Ricoh fokuserar vi på att göra mobilitet till en drivkraft till förändring. Vi håller t.ex. på att förse vår europeiska säljkår med tillgång till uppdaterat säljmaterial från vilken enhet som helst.

Vad vi har lärt oss av det här projektet är att en strategi som verkligen sätter mobilitet i första rummet kräver en allomfattande vision. Det betyder att företag som vill växa i framtiden behöver spela ett annorlunda spel. Alla måste anpassa sig till nya tankemönster som sträcker sig långt längre än ”vi har alltid gjort så här” och som överväger vad medarbetare, kunder och andra intressenter förväntar sig i en mobildriven värld som ständigt förändras.

För ytterligare information, kontakta:
Magnus Christerson, marknadsdirektör, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 33 00, E-post: magnus.christerson@ricoh.se

Jack Gibson, Ricoh Europe PLC
Tel: +44 (0) 203 033 3766, E-post: press@ricoh-europe.com

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB, www.facebook.com/RicohEurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press


|
About Ricoh |
Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

The majority of the company''s revenue comes from products, solutions and services that improve the interaction between people and information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and specialized industrial products. It is known for the quality of its technology, the exceptional standard of its customer service and sustainability initiatives.

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Information om företaget: Ricoh Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk