2015-08-19

Svensk Volkswagensduo revanschsugen inför rallycross-VM i Norge

Produktbild från företaget Volkswagen Group Sverige AB - Svensk Volkswagensduo revanschsugen inför rallycross-VM i Norge

I Kanada gjorde Johan Kristoffersson sin sämsta tävling för året och tappade andraplatsen i VM-tabellen. P-G Andersson var inte med alls. Han fick stå över när hans Volkswagen Polo lånades ut till en annan förare.

När rallycross-VM fortsätter i norska Hell i helgen är båda VW-förarna ute efter revansch.

– Nu eller aldrig. Det är lite så det känns, medger Andersson.

VM i rallycross har kommit fram till den åttonde deltävlingen. Norska Hell inleder den sista etappen som omfattar sex deltävlingar. De första fem avgörs inom loppet av nio veckor. Därefter väntar ett längre uppehåll innan finalen i Argentina i slutet på november.

Inför avslutningen är det Johan Kristoffersson i Volkswagen Team Sweden som har bäst utgångsläge av VW-förarna. Inför deltävlingen i Kanada var 26-åringen tvåa i VM-tabellen. Nu är han trea och flitigt uppvaktad bakifrån.

– Det gick inte som jag hade tänkt mig i Kanada. Det blev bara nio poäng och så lite har jag inte tagit i någon annan tävling den här säsongen, konstaterar Kristoffersson.

Andreas Bakkerud tog betydligt fler och gick om Kristoffersson i förar-VM där det är riktigt tätt bakom ledande Petter Solberg. Mellan Bakkerud och åttondeplacerade Toomas ”Topi” Heikkinen, teamkompis med Andersson i Marklund Motorsport, skiljer endast 35 poäng.

– Det tajtade till sig rejält i tabellen, men det är väl bra att det är jämnt. Det innebär ju att det är lättare att klättra, resonerar Kristoffersson, som bara har sex poäng upp till silverplatsen.

Efter Kanada har Arvikabaserade Volkswagen Team Sweden genomfört givande tester på hemmaplan och Johan sätter stort hopp till de uppdateringar på bilen som teamet kommer med till Låknebanan utanför Trondheim. Han är övertygad om att förändringarna ska ge honom goda förutsättningar att lyckas. Inte bara i Norge utan även i kommande deltävlingar i Frankrike, Spanien, Turkiet och Italien.

Och helst av allt vill Kristoffersson vinna. Det är det som driver honom, det är det han kämpar för.

– Jag är inte ett dugg intresserad av att vara realist. Jag vill bara vinna och vägen till segrar går genom träning, tester och utveckling, säger han.

En annan som är ordentligt sugen på framgång är Per-Gunnar Andersson, som alltså fick stå över senast i Kanada där Marklund Motorsport noterades för ett toppresultat med båda sina förare på pallen. Toomas Heikkinen blev tvåa och trea slutade amerikanske stjärnan Tanner Foust.

Andersson körde final i VM-premiären i Portugal (sexa) och i Belgien (fyra), men sedan dess har det gått betydligt sämre för värmlänningen.

– Men nu är det full laddning. Det är verkligen på tiden för en finalplats igen, säger han.

I England och Tyskland missade P-G semifinal och historien upprepade sig på hemmaplan i Höljes där han brottades med en del tekniska bekymmer. Sista kvalheatet bjöd emellertid på en ljusglimt med bra speed och en bra tid.

– När jag släppte på alla spärrar fungerade körningen, konstaterade han då.

Inför deltävlingen i Norge säger han:

– Jag kommer att göra som i Höljes från start i den här gången. Jag kommer köra med ryggraden, full makaron bara, utan tanke bara vilja, säger han och ler.

Andersson skojar inte. I Hell kommer han att låta ryggraden styra.

Det kommer att finnas ytterligare en revanschsugen Volkswagenförare i startlistan i Hell. Tord Linnerud, Volkswagen Team Sweden, nådde sin första finalplats i deltävlingen i Tyskland och var verkligen på gång då. Men sedan gick allt emot. Han nollade i Höljes med tekniska problem och i Kanada fick han bara köra träningen. Sedan tvingades teamet lyfta över grejer från Linneruds Polo för att säkerställa Johan Kristofferssons medverkan i tävlingen.

Nu håller hela Norge tummarna för att Linnerud ska lyckas på Löknebanan.

Den norska publiken får fler landsmän i en Volkswagen Polo att heja fram i helgen. Hell är nämligen en av fem EM-deltävlingar den här säsongen och där ligger Tommy Rustad, Marklund Motorsport och Ole Christian Veiby, Volkswagen Dealer Team, på andra respektive tredje plats efter två framträdanden.

För Ramona Karlsson, som kör en VW Scirocco, har det inte gått lika bra. Kanske kan det lossna för henne i Hell? Första semifinalplatsen hägrar.

Intressant blir det också att följa norrmannen Daniel Holten som i Hell gör sin andra VM-start i Eklund Motorsports Volkswagen Beetle.

Tidsschema rallycross-VM i Norge

Lördag 22 augusti

Kl 10.30: Träning

Kl 13.00: Kvalomgång 1 och 2

Söndag 23 augusti

Kl 08.30: Träning

Kl 10.00: Kvalomgång 3 och 4

Kl 13.40: Semifinaler/finaler

Kl 15.50: Prisutdelning

Följ tävlingen på Viasat eller TV10

Viasat Sport, söndag kl 14.00: Rallycross-VM Norge (live)

TV10, söndag kl 15.00: Rallycross-VM Norge (live)

Viasat Motor, söndag kl 18.00: Rallycross-VM Norge

Förar-VM Supercar efter 7 av 13 deltävlingar

1) Petter Solberg, Norge, Citroën, 176 poäng

2) Andreas Bakkerud, Norge, Ford, 130

3) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen, 124

4) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot, 122

5) Davy Jeanney, Frankrike, Peugeot, 115

6) Reinis Nitiss, Lettland, Ford, 109

7) Mattias Ekström, Sverige, Audi, 108

8) Toomas Heikkinen, Finland, Volkswagen, 95

9) Manfred Stohl, Österrike, Ford, 53

10) P-G Andersson, Sverige, Volkswagen, 51

13) Tanner Foust, USA, Volkswagen, 32

16) Tord Linnerud, Norge, Volkswagen, 24

Teammästerskapet

1) Olsbergs MSE/Ford, 239 poäng

2) Team Peugeot-Hansen, 237

3) Solberg Doran RX/Citroën, 201

4) Marklund Motorsport/Volkswagen, 162

5) Volkswagen Team Sweden, 148

6) EKS/Audi, 115

7) World RX Team Austria/Ford, 53

8) Münnich Motorsport/Audi, 23

EM Supercar efter 2 av 5 deltävlingar

1) Jérome Grosset-Janin, Frankrike, Peugeot, 55 poäng

2) Tommy Rustad, Norge, Volkswagen, 53

3) Ole Christian Veiby, Norge, Volkswagen, 40

16) Ramona Karlsson, Sverige, Volkswagen, 5

Kalender, FIA World Rallycross Championship 2015

24-26 april, Montalegre, Portugal

1-3 maj, Hockenheim, Tyskland

15-17 maj, Mettet, Belgien

22-24 maj, Lydden Hill, Storbritannien

19-21 juni, Estering, Tyskland

3-5 juli, Höljes, Sverige

7-8 augusti, GP3R, Kanada

21-23 augusti, Hell, Norge

4-6 september, Loheac, Frankrike

18-20 september, Barcelona, Spanien

2-4 oktober, Istanbul, Turkiet

16-18 oktober, Franciacorta, Italien

27-29 november, San Luis, Argentina

Volkswagen-förare i FIA World Rallycross Championship 2015¿¿

Johan Kristoffersson

Team: Volkswagen Team Sweden.

Ålder: 26 år.

Bosatt: Arvika.

Meriter: Guld i STCC, Porsche Carrera Cup (två gånger) och Superstars (samtliga racing).

Tord Linnerud

Team: Volkswagen Team Sweden.

Ålder: 40.

Bosatt: Gjövik, Norge.

Meriter: Guld i motocross-NM, ett guld och två silver i NTCC (racing), trea i rallycross-NM, flera segrar i NM i rally.

Per-Gunnar ”P-G” Andersson

Team: Marklund Motorsport.

Ålder: 34 år.

Bosatt: Årjäng.

Meriter: Två guld i junior-VM, två femteplatser i VM, två SM-guld (samtliga i rally).

Toomas ”Topi” Heikkinen

Team: Marklund Motorsport.

Ålder: 24 år.

Bosatt: Joensuu, Finland.

Meriter: Tvåa i FIA World RX 2014, GRC-mästare 2013, finsk mästare i rallycross 2010.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk