2015-11-09
Stora skillnader på svenskars inställning till mörkerkörning beroende på vart i landet man bor
Omställningen till vintertid innebär mörkare sikt bakom ratten. Enligt en undersökning framtagen av YouGov och OKQ8 skiljer sig inställningen till mörkerkörning åt beroende på vart i Sverige vi bor. Stockholmare undviker mörkerkörning och låter bilen stå i störst utsträckning, likaså kvinnor. Svenskar har också olika knep för att hålla sig vakna bakom ratten; varannan person lyssnar på musik och var fjärde väljer kaffe.
Trots stora risker vid mörkerkörning kör många svenskar bil kvällstid. Varannan svensk uppger att de ser till att vara utvilade inför en mörkerkörning och 38 procent sänker hastigheten. Det visar en undersökning som YouGov har genomfört på uppdrag av OKQ8.
Kvinnor och stockholmare mest varsamma när mörkret faller på
Bland kvinnliga bilförare undviker 17 procent att köra efter mörkrets intrång. Inställningen till mörkerkörning skiljer sig även åt beroende på vart i landet vi bor. 17 procent av stockholmarna låter hellre bilen stå, jämfört med 10 procent av norrlänningarna som generellt inte låter mörkret påverka viljan att ta en sväng med bilen.
Musik och kaffe håller tröttheten borta
Undersökningen visar att svenskarna har olika knep för att inte somna bakom ratten. Varannan person lyssnar på radio eller musik, 26 procent turas om att köra med sitt sällskap och lika många väljer att dricka kaffe för att piggas upp
–Inför en mörkerkörning är det viktigt att vara utvilad för att behålla koncentrationen längre. Ett annat tips är att ta pauser med jämna mellanrum, eftersom mörkerkörning gör att man blir tröttare än vanligt. Våra stationer är bra rastplatser längs vägarna, för en bit mat, kaffe eller bara en paus, säger Peter Tiberg, Marknadschef på OKQ8.
Utvilad inför mörkerkörning
Inför körningen ser varannan svensk till att vara utvilad. Andra viktiga faktorer svenskarna har i åtanke är att se över bilens belysning (47 procent) och att sänka hastigheten (38 procent).
Om undersökningen
Undersökningen är framtagen av YouGov på uppdrag av OKQ8. Undersökningen pågick under perioden 12-18 juni 2015. 1 006 svenskar, i åldrarna 18-74 år, har deltagit och besvarat frågor via internet av en slumpmässig rekryterad webbpanel.
För mer information vänligen kontakta:
Peter Tiberg, marknadschef OKQ8, peter.tiberg@okq8.se, 070-268 00 67
För frågor om undersökningen vänligen kontakta:
Karolina Israelsson, kommunikatör OKQ8, karolina.israelsson@okq8.se, 073-33 88 624
Information om företaget: OK-Q8 AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk