2015-08-24

Seger och besvikelse för Volkswagen i rallycross-VM i Hell

Produktbild från företaget Volkswagen Group Sverige AB - Seger och besvikelse för Volkswagen i rallycross-VM i Hell

Det var blandade känslor i Volkswagenteamen när VM- och EM-deltävlingen i rallycross i norska Hell skulle sammanfattas. Helgen innehöll bland annat EM-seger, semifinalmiss på grund av ett tomt batteri och en minst sagt överraskande finalplats.

Gladast av VW-förarna var Tommy Rustad som efter sin EM-triumf i Supercar svarade för helgens citat.

– I am not in Hell, I am in heaven, sa den leende gutten.

Marklund Motorsport blev det framgångsrikaste Volkswagenteamet på Lånkebanan i Hell strax norr om Trondheim. Tommy Rustads EM-triumf var givetvis söndagens höjdpunkt. Norrmannen övertygande genom hela tävlingen och från pole position vann han finalen säkert.

– Det är så stort för mig att få vinna på hemmaplan och inför den här publiken, sa Rustad vars seger innebar att han klättrade till ledning i EM-tabellen.

Inför de avslutande två deltävlingarna – Spanien och Italien – är han sex poäng före fransmannen Jerome Grosset-Janin.

I Marklund Motorsport fanns även helgens andre Volkswagenfinalist. Till den avgörande fighten om pallplatserna avancerade nämligen Per-Gunnar Andersson. Trots att han ”bara” var 13:e man och inte ens skulle ha fått åkt semifinal.

Men den här dagen blev Johan Kristofferssons olycka (läs mer längre ner) Anderssons lycka. När Kristoffersson förhindrades start i semifinal med sin Volkswagen Polo fick förstereserven P-G Andersson rulla fram sin.

– Det blev ett snabbt ombyte från shorts till overall, skrattar P-G, som från sista startled vann ett mycket händelserikt och tufft heat där toppförare som Petter Solberg, Andreas Bakkerud och Mattias Ekström fick bryta.

I finalen, där Andersson delade första startled med slutlige segraren Timmy Hansen, körde han dessvärre punktering och fick nöja sig med femte plats.

– Men det var verkligen skönt att köra final igen. Det har varit stolpe ut i några tävlingar, men den här gången hade jag stolpe in i stället.

Tävlingen kunde emellertid ha börjat bättre för värmlänningen. Redan i sitt första kvalheat körde han sönder en bärarm i en duell.

– Jag blev lite för het, dök på föraren jag hade framför mig. Dessvärre fastnade ett av mina framhjul i hans bil varpå bärarmen gick sönder. Efter det kopplade jag på vinnarskallen och var lyckosam i de resterande kvalomgångarna. Ändå var det nära att kollisionen så när höll på att förhindra mig från att köra semifinal den här gången också, säger P-G och tillägger:

– Jag lider givetvis med Johan, men hans olycka gav mig en bonuschans och den tog jag.

I Volkswagen Team Sweden var besvikelsen stor efter deltävlingen i Norge. Ole Christian Veiby råkade ut för tekniska problem och kunde inte fullfölja EM-deltävlingen i Supercar och Tord Linnerud lyckades inte avancera till semifinal i VM.

Dit tog sig däremot Johan Kristoffersson, men när han skulle köra till den plats där bilarna samlas innan start stoppades han av tävlingsledningen.

– Precis när vi skulle åka ut till semifinalen var batteriet i Johans bil helt tomt. Vi fick byta det men eftersom det sitter fastskruvat blev vi några minuter sena. Vi skulle ha varit där en halvtimme innan, nu var vi där kanske 24, 25 minuter före och fick inte starta, säger teamchefen Tommy Kristoffersson och suckar tungt.

– Självklart blir man besviken. Med tanke på allt jobb som läggs ner, med sponsorer, partners, mekaniker och så vidare känns det givetvis tråkigt att petitesser och paragrafrytteri ska få avgöra.

Kristoffersson framförde sin kritik innan han lämnade Hell.

– Och jag kommer inte att backa en millimeter på mina åsikter. Vi är så många som försöker få den här sporten att växa och då går det inte att köra med sådana här saker, för det är på så många andra områden där vi som team har fått stått tillbaka därför att vi ska ha förståelse för omständigheter och annat. Och det är exakt så det är och därför måste det finnas lite mänskliga värderingar.

Johan Kristoffersson hade inte riktigt speeden att blanda sig i toppen i kvalomgångarna den här gången, men likväl var hans läge med en plats i andra startled inför semifinalen riktigt bra.

– Och som den utvecklade sig handlade det bara om att överleva för att nå final, konstaterar Tommy, som har stora förhoppningar om att det utvecklingsarbete som teamet är mitt uppe i snart kommer att ge önskat resultat.

– Vi jobbar kontinuerligt på att utveckla bilen och materialet och vi har testat en del grejer nu som vi kommer att ha nytta av längre fram. Vi hade hoppats på lite bättre resultat här i Norge, men samtidigt visade tävlingen att är vi på rätt väg i vår strävan att ta ytterligare ett kliv framåt när det gäller vår prestanda.

Tyvärr innebar helgens resultat att Johan Kristoffersson tappade från tredje till femte plats i VM-tabellen.

Inte heller för näst bäste VW-förare i förar-VM, finländaren Toomas Heikkinen, blev tävlingen i Norge någon fullträff. Tvärt om. Heikkinen hade stora tekniska bekymmer initialt och blev helt utan poäng.

Resultat.

Rallycross-VM, Norge, 23 augusti

Supercar

1) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot

2) Davy Jeanney, Frankrike, Peugeot

3) Robin Larsson, Sverige, Audi

4) Alx Danielsson, Sverige, Audi

5) P-G Andersson, Sverige, Volkswagen

6) Timur Timerzyanov, Ryssland, Ford

10) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen

15) Tord Linnerud, Norge, Volkswagen

19) Toomas Heikkinen, Finland, Volkswagen

20) Daniel Holten, Norge, Volkswagen

Förar-VM efter 8 av 13 deltävlingar

1) Petter Solberg, Norge, Citroën, 193

2) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot, 152

3) Andreas Bakkerud, Norge, Ford, 140

4) Davy Jeanney, Frankrike, Peugeot, 139

5) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen, 135

6) Reinis Nitiss, Lettland, Ford, 122

7) Mattias Ekström, Sverige, Audi, 118

8) Toomas Heikkinen, Finland, Volkswagen, 95

9) P-G Andersson, Sverige, Volkswagen, 63

10) Robin Larson, Sverige, Audi, 62

13) Tanner Foust, USA, Volkswagen, 32

15) Tord Linnerud, Norge, Volkswagen, 26

Teammästerskapet

1) Team Peugeot-Hansen, 291

2) Olsbergs MSE/Ford, 262

3) Solberg Doran RX/Citroën, 218

4) Marklund Motorsport/Volkswagen, 174

5) Volkswagen Team Sweden, 161

Rallycross-EM, Norge, 23 augusti

Supercar

1) Tommy Rustad, Norge, Volkswagen

2) Joni-Pekka Rajala, Finland, Saab

3) Janis Baumanis, Lettland, Peugeot

4) Jerome Grosset-Janin, Frankrike, Peugeot

5) Oliver O´Donovan, Irland, Ford

6) Frode Holte, Noprge, Hyundai

17) Ramona Karlsson, Sverige, Volkswagen

18) Ole-Christian Veiby, Norge, Volkswagen

Förarmästerskapet efter 3 av 5 deltävlingar

1) Tommy Rustad, Norge, Volkswagen, 83 poäng

2) Jerome Grosset-Janin, Frankrike, Peugeot, 77

3) Joni-Pekka Rajala, Finland, Saab, 53

6) Ole Christian Veiby, Norge, Volkswagen, 40

19) Ramona Karlsson, Sverige, Volkswagen, 5

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk