2015-11-17
Nordbygg plattform för att nå expansiv byggmarknad
Mässan är en av de största och bästa plattformarna för företag som vill nå den expansiva byggmarknaden i Stockholm och andra snabbväxande regioner i norra Europa. Här finns kontaktskapande aktiviteter för affärer, rekrytering och kunskap.
Stockholmsregionen har högst tillväxttakt i Europa just nu. Byggsektorn i regionen har ökat med 15 procent sedan 2014 enligt färska siffror från Eurostat. Därför finns ett mycket stort intresse från internationella aktörer att möta bygg- och fastighetssektorn där. Nordbygg möter detta genom att erbjuda ett nytt program för internationella handelskammare.
– Idén med programmet är att handelskamrarna ska bjuda in företag från sina hemmamarknader som är intresserade av att göra affärer på den nordiska byggmarknaden. Vi kommer att sätta lite extra fokus på affärsmöjligheter i Stockholmsregionen, berättar Peter Söderberg, projektchef Nordbygg.
– Nordbyggs besökarantal och bredd inom nordisk bygg- och fastighetssektor gör mässan till en mycket intressant kontaktyta. Mässan är en av de största och mest utvecklade plattformarna för utländska företag som vill nå den expansiva byggmarknaden här, säger Erik Krüger, projektledare på Stockholm Business Region Development.
Saco-dagen nytt grepp
Rekryteringsbehoven i Stockholm och andra expansiva regioner är väldigt stora och kommer att fortsätta vara så under lång tid framåt.
– Därför tar Nordbygg tillsammans med Saco ett initiativ för branschen som ska ge yngre besökare inspiration och kunskap i att välja bygginriktade studievägar och yrken. Upplägget öppnar också en utmärkt möjlighet för alla företag med rekryteringsbehov att komma i kontakt med nybakade akademiker, säger Peter Söderberg.
– Under tisdagen 5 april körs ett halvdagsprogram med seminarier och föredrag och möjlighet till personliga möten. Det blir samma upplägg för- och eftermiddag så att så många som möjligt ska kunna komma.
Nordbygg och Saco vänder sig till två grupper med evenemanget: De som ska söka till högskolan nu och de som just står inför att ta examen därifrån.
Högt prioriterat deltagande
Skånska materialleverantören Nordskiffer är ett företag som återkommande ställer ut på Nordbygg.
– Att delta i Nordbygg och andra mässor är högt prioriterat för oss, Det hör till våra viktigaste marknadsföringsinsatser, säger Monica Fridlund, säljansvarig och skifferexpert.
– När Nordskiffer går in i ett projekt engagerar vi oss genom hela byggprocessen. De kontakter vi knyter med aktörer i olika delar av byggkedjan och som vi träffar just på Nordbygg är därför väldigt väsentliga för oss, avslutar Monica Fridlund.
Lätt att ta sig till Nordbygg
Det ska vara lätt och smidigt att ta sig till Nordbygg. I ett helt nytt upplägg med tågoperatören MTR erbjuder Nordbygg nu mäsståg från Göteborg. Besökare från västra Sverige kommer att kunna boka sin resa med mässrabatt via Nordbyggs webbplats.
För mer information besök www.nordbygg.se eller kontakta:
Peter Söderberg, projektchef, peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 63
Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66
Felix Andersson, presskoordinator, felix.andersson@stockholmsmassan.se, 08-749 41 92
Information om företaget: Stockholmsmässan AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk