2015-11-09

Mångfald utvecklar arbetsmarknaden enligt Working for Change

Produktbild från företaget Stockholmsmässan AB - Mångfald utvecklar arbetsmarknaden enligt Working for Change

Working for Change är en årlig konferens vars syfte är att öka den kulturella mångfalden på den svenska arbetsmarknaden genom att visa på affärsnyttan med mångfald. Årets upplaga av Working for Change äger rum 17 november vid Stockholmsmässan och bakom initiativet står Diversitas Talent och Stockholmsmässan.

Under en intensiv dag på Working for Change-konferensen kommer en rad viktiga ämnen att diskuteras och debatteras. Stockholmsmässan gästas av några av Sveriges ledande chefer och företagsledare. Tillsammans ska de lyfta vikten av att öka den kulturella mångfalden på den svenska arbetsmarknaden. Samtalen kommer att ledas av en rad skickliga moderatorer, bland annat David Fjäll från SVT och Katarina Önell från TNS Sifo. Working for Change invigs av Svenskt Näringslivs ordförande Jens Spendrup.

Integration är en ständigt aktuell fråga i dagens samhälle. Det gäller även i företagsvärlden, integration är någonting som dagens chefer tänker allt mer på. Olof Faxander, fd vd och koncernchef på Sandvik kommer att delta i ett samtal tillsammans med Véronique Lönnerblad som är generalsekreterare för Unicef Sverige samt Niclas Kjellström, vd Novamedia Sverige om hur kultur och ursprung påverkar ledarskapet.

– Detta är en viktig fråga för mig. Min mamma flydde från Ungern som barn så det ligger nära till hands i släkten. Företagsvärlden blir allt mer internationell och det betyder att vi måste intrigera och ta del av olika kulturer. Det handlar inte bara om att vi måste få in folk, de måste även få en möjlighet att påverka, säger Olof Faxander.

Det blir även ett panelsamtal där sex olika chefer ska diskutera hur den kulturella/etniska mångfallden ska ökas i Svenskt Näringsliv. Två av deltagarna är Sodexos vd Azita Shariati som även utsetts till Årets mäktigaste affärskvinna 2015 av Veckans Affärer och Lernias kommunikationschef Roken Cilgin.

– För mig handlar detta om utveckling och tillväxt. Mångfald krävs för att företag ska kunna växa. Då behöver företaget känna sin marknad och det blir en självklarhet att jobba med folk som har olika bakgrunder. Sedan spelar det ingen roll om det är etnicitet, religion, sexuell läggning, kön eller vad det nu kan vara. Det handlar om att ha personer med rätt kompetens för att företag ska kunna växa, säger Azita Shariati

– Sverige lider inte brist på kompetens, tvärtom är vi ett land dit människor söker sig till. Men om företag ska kunna del av den kompetensen måste vi se över hur vi anställer. Det är inte alls ovanligt att företag sitter med förlegade kravspecifikationer som i onödan utesluter stora delar av befolkningen från den aktuella tjänsten. Ta till exempel krav på svenskt gymnasiebetyg, vilket många företag har, kan man tänka sig att motsvarande utbildningsnivå från utlandet är likvärdig? I Sverige tenderar vi att stirra oss blinda på vad som saknas i ett CV istället för att fokusera på vilka delar som enkelt går att bygga på. Så länge det ser ut som det gör idag kommer dagens kompetenssvinn fortgå, säger Roken Cilgin på Lernia.

För mer information och ta del av hela programmet besök www.workingforchange.se eller kontakta: Rodrigo Garay, projektledare, rodrigo@workingforchange.se, 070-631 93 07Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66
Felix Andersson, presskoordinator, felix.andersson@stockholmsmassan.se, 08-749 41 92

Information om företaget: Stockholmsmässan AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk