2015-11-11
Fotomässans scenprogram drog storpublik
Intresset för Fotomässan var stort. På fredagen och lördagen drog mässan fulla hus och besökarna tog del av en rad olika scenframträdanden, seminarier och utställningar. Fotomässan gick tillsammans med Mitt kök-mässan, en kombination som har varit lyckad för båda mässorna med positiv respons från besökarna. Fotomässans utställningsdel hade ny utformning och innehöll verk från bland annat Pieter ten Hoopen och Magnus Skoglöf.
Redan på fredagsmorgonen stod folk och köade utanför Fotomässans portar, många hade sin kamera i högsta hugg och ville snabbt in på mässan för att ta del av några av utställarnas erbjudande om gratis kamerarengörning. Några andra tog sig in på ett lugnare sätt och på kort tid var hela mässhallen full med intresserade besökare.
Trångt vid samtliga scener
Inne på Fotomässan fanns det olika scener där fotoprofiler höll föreläsningar och seminarier. Det var nästan alltid fullsatt och ibland var det även besökare ståendes runt scenen. Det visar på att Fotomässans besökare är väldigt intresserade och villiga att suga åt sig så mycket information som möjligt. En av de stora talarna som drog mycket publik var Mattias Klum.
Bingo Rimérs fotosafari runt på Fotomässan var populärt och många ville ta del av hans kunskap, idéer och kreativitet.
Uppskattat var även den utökade filmdelen som Nordic Cine stod för. Där fick besökarna i en häftig miljö en djupare förståelse kring hur det är att spela in film. Nordic Cine hade en stor plats på mässan med olika former av kameror och rekvisita uppdukat så besökaren kunde titta in i kamerorna och jämföra med verkligheten.
Flera utställare visade även upp helt nya produkter på marknaden för Fotomässans besökare.
Nytt grepp kring fotoutställningen
Fotoutställningen hade fått ett rejält lyft jämfört med tidigare år, något som uppskattades av både utställare och besökare. Det var ett separat galleri skyddat med stora draperier för att skapa en sober och lugn inramning. Besökarna kunde sedan gå in i olika avdelningar och ta del av fotografernas utställningar.
– Jag träffade en besökare som sa såhär till mig: ”Jag har varit på fotomässor sedan 80-talet i Göteborg, Jönköping och Stockholm fler gånger. Det här var den bästa jag varit på tack vare bra blandning och en bra filmdel” så det är jättekul att höra. Det känns som att hela branschen hade en positiv inställning, säger projektchefen Hanse Thorslund.
För mer information besök www.fotomassan.se eller kontakta:
Hanse Thorslund, projektchef, hanse.thorslund@stockholmsmassan.se, 070-789 43 85
Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 66 43
Felix Andersson, presskoordinator, felix.andersson@stockholmsmassan.se, 08-749 41 92
Information om företaget: Stockholmsmässan AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk