2015-12-01

Fortsatt intensivt arbete med att reparera elnätet

Produktbild från företaget E.ON Sverige AB - Fortsatt intensivt arbete med att reparera elnätet

Arbetet med att reparera elnätet i södra Sverige efter stormen Gorm, fortsatte under tisdagen med oförminskad styrka. Trots ansträngningarna ser det ut som att drygt 1 500 av E.ONs elnätskunder kommer att få spendera ytterligare en natt utan ström.

 - Vi känner verkligen starkt för dessa kunder, och vi sparar inga resurser i vår strävan efter att ge strömmen tillbaka så snabbt som möjligt till de drabbade kunderna. På vissa ställen ser det dock mer ut som ett gigantiskt hav av plockepinn, snarare än en ledningsgata, som tar frustrerande lång tid att reparera, säger Torbjörn Larsson, kommunikationsansvarig E.ON Elnät.

Efter nya beräkningar står det nu klart att cirka 80 000 kunder blev strömlösa i samband med att stormen Gorm drog in över södra Sverige i söndags kväll. Enligt SMHI uppmättes vindstyrkor på en del mätstationer som till och med överträffade stormen Gudrun 2005.


Svårast läge i sydöstra Götaland

Ett område som har mycket svåra skador på elnätet är östra Blekinge, södra Kronoberg och södra Kalmar län, där till och med hela nätstationer slagits sönder av nedfallna träd. Här kan kunder få vänta ända till på torsdag. Därför håller E.ON öppet informationskontoret i Jämjö och Tingsryd även under onsdagen mellan kl 7-19.

Många kunder har varit utan ström mer än tolv timmar och är därför berättigade avbrottsersättning. Det är dock inget kunderna aktivt behöver ansöka om.

- Det är viktigt att kunderna kontaktar vår Felanmälan för att anmäla sitt strömavbrott. Det hjälper oss i arbetet med felavhjälpningen. Man behöver dock inte ringa oss för att ansöka om avbrottsersättning utan det sker automatiskt, säger Torbjörn Larsson.

Kunder som ännu inte fått någon prognos kommer att få det under morgondagen.

Dubbla antalet strömlösa utan genomförda investeringar

Sedan stormen Gudrun har E.ON investerat 20 miljarder kr på att vädersäkra elnätet, framför allt genom att gräva ned ledningarna. Totalt har 33 000 km ledning vädersäkrats, vilket motsvarar en sträcka mellan Stockholm-Sidney tur och retur.

- Dessa satsningar har gett resultat. Enligt våra beräkningar skulle antalet strömlösa kunder efter stormen Gorm varit dubbelt så många, uppemot 160-170 000 strömlösa. Och vi fortsätter arbetet med att förstärka elnätet. Fram till 2020 investerar vi 12,5 miljard kronor på att modernisera elnätet, avslutar Torbjörn Larsson.


För mer information kontakta:
Torbjörn Larsson, Kommunikationsansvarig E.ON Elnät, 070-637 32 77

Felanmälan: Ring 020-88 00 22

Information om företaget: E.ON Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk