2015-11-04

Dåliga förberedelser för EU:s digitala inre marknad gör att nio av tio företag riskerar att gå miste om miljarder

Stockholm 4 november 2015
En ny undersökning som Coleman Parkes har genomfört på uppdrag av Ricoh Europe avslöjar att majoriteten företag i Europa inte är redo för EU:s digitala inre marknad. Nio av tio europeiska företag saknar en plan för den digitala inre marknaden, som är tänkt att bli den mest revolutionerande regleringen på mycket länge. Företag riskerar att gå miste om en marknad värd 415 miljarder euro per år när Europa avvecklar nationella hinder för transaktioner på internet.

Endast hälften (51 procent) av alla företag har hört talas om EU:s förslag till en digital inre marknad som ska realiseras i slutet av 2016. Planen för den digitala inre marknaden innebär att nationella hinder tas bort för transaktioner som sker på internet. Produkter, tjänster och innehåll ska vara tillgängliga för alla till samma pris överallt i hela Europa. EU-kommissionen förutspår att implementeringen kommer att skapa hundratusentals nya arbetstillfällen och generera ungefär 415 miljarder euro i ökad tillväxt per år.

Medvetenheten är som lägst i Norden med endast 28 procent, därefter kommer Belgien och Luxemburg med 29 procent och Portugal med 30 procent enligt undersökningen som tillfrågar 1 360 företagsledare från hela EU.

De låga nivåerna av medvetenhet och bristen på förberedelser är särskilt oroande med tanke på att endast sju procent av EU:s små och medelstora företag säljer över nationsgränserna i dagsläget. Det är en siffra som måste öka om den europeiska ekonomin ska kunna blomstra. De flesta europeiska företag (65 procent) säger att de har för avsikt att expandera till andra länder i Europa under de kommande fem åren. Om de inte tillägnar sig den digitala inre marknaden är det osannolikt att dessa ambitiösa tillväxtplaner kan förverkligas. Österrike, Ungern och Norden är de områden där flest företag har planer på att expandera utanför det egna landet till 2020.De flesta tillfrågade anser att en digital inre marknad skulle vara fördelaktigt. Den viktigaste fördelen uppges vara ökat antal europeiska kunder (56 procent av de tillfrågade), men även möjligheten att få tillgång till nya marknader ses som positivt (52 procent), samt ökad intern effektivitet i den egna verksamheten (44 procent).

24 procent av de tillfrågade företagsledarna anser att det inte kommer att bli några fördelar till följd av en digital inre marknad. Och många oroas över hur det kommer att påverka deras verksamhet. 40 procent av företagsledarna hävdar att de inte är redo för den ökade konkurrens en digital inre marknad kommer att medföra, medan 37 procent är rädda för kostnadskonsekvenser och 34 procent anser att de saknar resurser för att kapitalisera på möjligheten. En tredjedel tror att det kommer att bli mer reglering, bara för sakens skull.

En orsak till företagens bristande intresse för den digitala inre marknaden kan vara en oro för det egna landets digitala styrka. Endast nio procent av de europeiska företagsledarna anser att det egna landet är "mycket starkt" gällande digital teknik, kompetens och infrastruktur. Nästan två tredjedelar av företagsledarna i Norden anser att deras länder är digitalt starka, men det krymper till en femtedel hos polska och spanska företagsledare, och endast 15 procent hos de franska och italienska. Enligt ett nytt index för digital ekonomi och digitalt samhälle som utarbetats av Europeiska kommissionen rangordnas Danmark, Sverige och Finland som de tre mest digitalt aktiverade länderna av EU:s 28 medlemsstater. Polen, Italien och Spanien ligger i den nedre halvan.– Hittills har företagsledare inte förstått vilken enorm påverkan den kommande digitala inre marknaden kommer få på deras verksamheter. Det är oroväckande att så många chefer inte känner någon omedelbar press att förbereda sina företag och organisationer för Europas övergång till en alltmer digitalt baserad ekonomi, säger David Mills, CEO, Ricoh Europe.

– Genom att effektivisera, digitalisera och standardisera sina processer nu kan insiktsfulla europeiska företag utveckla en tydlig konkurrensfördel. Det är ett nödvändigt steg för att Europa ska kunna skapa inhemska digitala storföretag som kan konkurrera på den globala arenan som traditionellt dominerats av amerikanska och alltmer kinesiska företag, avslutar David Mills.

Mer information finns på www.ricoh-europe.com/thoughtleadership/se/. 


För ytterligare information, kontakta:
Magnus Christerson, marknadsdirektör, Ricoh Sverige AB 
Tel: 08-734 33 00, E-post: magnus.christerson@ricoh.se

Jack Gibson/Lakshmi Rajendran, Ricoh Europe PLC
Tel: +44 (0) 203 033 3766, E-post: press@ricoh-europe.com

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB, www.facebook.com/RicohEurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press

Information om företaget: Ricoh Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk