2014-12-10
Ricoh förvärvar PTI Marketing Technologies
Förvärvet stärker Ricohs framtida produktportfölj med lösningar för flerkanalig marknadsföring, resurshantering och web-till-print-lösningar
TOKYO och SOLANA BEACH – 10 december 2014 – Ricoh Company, Ltd. (Ricoh) meddelar i dag att man förvärvat PTI® Marketing Technologies™, ett ledande SaaS-företag som utvecklar programvarulösningar för att hantera, styra, spåra och distribuera marknadsföringsmaterial och marknadskommunikation. Mångmiljonförvärvet säkerställer att Ricoh och PTI även fortsättningsvis kommer att utveckla nya verktyg för att hjälpa företag och tryckerier att ta kontroll över sina marknadsföringsresurser och arbetsflöden.
Förvärvet speglar Ricohs vilja att förse sina kunder med ett komplett erbjudande för att ta fram, trycka och hantera sina marknadsföringsresurser. Det belyser också Ricohs bredare åtagande att erbjuda sina kunder helt oöverträffade tjänster och lösningar. PTI-förvärvet följer en investering i PTI i augusti 2012 och en strategisk investering 2013 i Avanti Computer Systems Limited som kompletterar Ricohs produktportfölj med verktyg för att anpassa driften med Avantis prisbelönta informationshanteringssystem (MIS) och därmed uppnå bättre resultat.
– Genom vårt förvärv av den här ledande innovatören inom marknadsföringsteknik kan vi tillgodose ett växande behov av effektivare arbetsflöden och bättre hantering av marknadsföringsresurser för att öka värdet Ricoh tillhandahåller sina globala kunder, särskilt tryckerier och företags utskriftscentraler, säger Ted Takahashi, Senior Vice President, Production Print Global Marketing Center, Ricoh Company Ltd. ”Det är också fördelaktigt för våra kunder, det ökar Ricohs kunders inflytande över PTI:s innovativa plattform och omfattande teknik för att hantera marknadsföringsresurser samtidigt som det ger PTI:s kunder enkel tillgång till Ricohs hård- och mjukvaror samt tjänsteportfölj. Det är bra för alla inblandade.”
– Att just kunna kontrollera och på ett effektivt sätt erbjuda sina marknadsföringsresurser är den stora utmaningen idag för organisationer och företag. I Norden har vi haft flera olika lokala erbjudanden men med både PTI och Avanti som finns på den globala marknaden så säkerställer vi lönsamheten och även livslängden på de produkter som utvecklas, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operation PPBG som är den avdelning som driver Ricohs erbjudande inom grafisk kommunikation.
PTI kommer även fortsättningsvis att ledas av Coleman Kane, vd och CEO. PTI ska hjälpa Ricoh ta fram ny teknik såväl som nya programvaror och tjänster på marknaden som gör det möjligt för företag att driva relevanta flerkanaliga marknadsföringskampanjer på global, regional och lokal nivå. PTI kommer att drivas med nuvarande namn, ledning och struktur med huvudkontor i Solana Beach, Kalifornien och kontor i Chicago.
– Efter ett tätt samarbete med Ricoh över hela världen under många år är förvärvet det naturliga steget framåt. Jag är övertygad om att kunder i alla storlekar och i många branscher kommer att se fördelar av den här framgångsrika affärsrelationen, säger Kane.
© 2014 Ricoh Company, Ltd. All rights reserved. All referenced product names are the trademarks of their respective companies.
För ytterligare information, kontakta:
Ricoh Sverige AB
Tommy Segelberg
Director Nordic Operations, Production Printing Business Group
Tel: 08-621 90 08
E-post: tommy.segelberg@ricoh.se
www.ricoh.se
Tracey Sheehy
Breakaway Communications
(212) 616-6003
tsheehy@breakawaycom.com
Information om företaget: Ricoh Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk