2013-06-26
WSP konstruerar bron över Tresfjorden
Väg E136, runt Tresfjorden i Norge, är en olycksdrabbad
sträcka som består av smala sektioner och skarpa kurvor. Den har en
genomsnittlig trafik på mellan 1900 och 2500 fordon per dygn, varav 20 procent
består av tung trafik. Den nya bron över Tresfjorden är en av flera åtgärder i
området för att förbättra miljön och få snabbare och säkrare kommunikationer.
– Att konstruera en stor och unik bro är alltid
en utmaning. Nu är det dessutom en av Norges längsta broar vi ska bygga så det är
förstås extra spännande. WSPs
uppdrag består av att ta fram konstruktionsberäkningar, arbetsritningar och
armeringsspecifikationer
för 960 meter av den totalt 1290 meter långa broöverbyggnaden, säger
Karl-Gunnar Lundström, avdelningschef på WSP.
Konstruktionen består av spännarmerade
lådbalkar av betong och bron kommer att ha en seglingshöjd på 32 meter. Konstruktionsberäkningarna
för bron i sin helhet utförs genom modellering för 3D analys.
Tresfjordbron beräknas leda till en besparing på ca 13 km mellan orterna
Örskogfjellet och Åndalsnes. Invigning sker om två år.
Bild:
Tresfjorden. Fotograf Per Tormod Nilsen.
Information
om broprojektet: www.vegvesen.no/Europaveg/e136tresfjordbrua
För ytterligare information v v kontakta:
Karl-Gunnar Lundström, Avdelningschef WSP
Tel: 010-722 5747 / 070-546
Information om företaget: WSP Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk