2013-05-27
Volkswagens svenska landslag laddar för världsfinal i Wolfsburg
Fyra svenska mästare är nu på väg till Wolfsburg
för att delta i Volkswagens världsfinal av Retail Qualification World
Championship (RQWC), 29 maj till 1 juni. Tävlingen vänder sig till
servicerådgivare, tekniker, reservdelsmän och säljare från Volkswagens
återförsäljare och servicepartners.
– Vårt tydliga mål är att leverera den bästa
kvaliteten inom försäljning och service till Volkswagens kunder runt om i
världen. För att göra detta måste våra partners ha utmärkt kvalificerad
och motiverad personal. Tävlingen ger ett viktigt bidrag till detta.
Christian Klingler
Syftet med tävlingen är att stärka banden mellan försäljning
och eftermarknad hos Volkswagens återförsäljare och servicepartners och
därigenom öka kvaliteten och kundtillfredsställelsen ytterligare. Detta
sammanfattas av tävlingens motto: "Ett varumärke, ett lag, en utmaning".
Totalt cirka 40 000 Volkswagen-anställda från 80 länder har deltagit i
de nationella uttagningarna. Cirka 300 av dessa får nu äran att tävla i
världsfinalen i Wolfsburg i Tyskland.
– Vårt mål är att leverera den bästa kvaliteten inom försäljning och service
till Volkswagens kunder runt om i världen. För att göra detta måste
våra partners ha utmärkt kvalificerad och motiverad personal. Tävlingen
ger ett viktigt bidrag till detta, kommenterar Christian Klingler,
ansvarig för försäljning och marknadsföring inom Volkswagen-koncernen
och märket Volkswagen.
Den svenska uttagningen genomfördes under 2012 där personal från flertalet av Volkswagens auktoriserade verkstäder
och återförsäljare deltog. Via två kvalomgångar kvalificerade sig 32
deltagare till Sverigefinalen. Den gick av stapeln i januari i
Volkswagen Group Sveriges utbildningslokaler i Södertälje, där
finalisterna sattes på tuffa utmaningar med rollspel, praktiska prov och
teoretiska övningar.
Det svenska landslaget består av:
- Servicerådgivare: Simon Klahr (Toveks/Kinna)
- Tekniker: Manfred Tolstav (Michelsens Bil/Ystad)
- Reservdelsman: Fredrik Marsäter (Volkswagen Syd/Lund)
- Säljare: Per Forsberg (Berners/Sundsvall)
– Deltagarna i vårt svenska landslag är superladdade men ödmjuka
inför uppgiften att möta sina kolleger från hela världen. Det ska bli
oerhört lärorikt och spännande, säger Anders Halldin, Volkswagen
Service, som följer med som lagledare.
Detta är den femte upplagan av RQWC. Världsfinalen är uppdelad i en
teoretisk och en praktisk del som äger rum på olika stationer vid
Volkswagen Sales and Service Academy i Kästorf nära Wolfsburg. I år
införs dessutom ett nytt pris som delas ut till det bästa landslaget. I
denna lagtävling räknas inte bara den enskilda specialistkunskapen utan
uppgiften måste lösas med gemensamma ansträngningar. Omkring 60 lag
deltar i lagtävlingen som arrangeras vid ADAC Driving Safety Centre i
Hannover.
– För att uppnå kundnöjdhet, måste vi arbeta som ett team.
Det är därför vi har lagt till en laguppgift till RQWC, där våra team
får visa vad de kan åstadkomma tillsammans, säger Michael Horn, chef för
After Sales inom Volkswagen.
Programmet innehåller även en rundtur i fabriken i Wolfsburg och ett besök på Volkswagens upplevelsecentrum Autostadt.
Är du journalist och önskar ytterligare information?
Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller
070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År
2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150
länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden.
Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför
personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle
Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos,
Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk