2013-09-05
Volkswagen visar helt eldrivna versioner av två storsäljare: e-up! och e-Golf
I vad som blir en dubbel världspremiär
presenterar Volkswagen två nya och mycket effektiva elbilar vid årets
upplaga av den internationella bilmässan i Frankfurt (IAA) den 10-22
september: e-up! och e-Golf.
- e-up! sätter ny norm för effektivitet: 11,7 kWh/100 km för ca 12 kronor
- e-Golf har en räckvidd på 190 km och LED-strålkastare som standard
Detta betyder att Europas mest framgångsrika biltillverkare
nu låter två av sina storsäljande seriemodeller ta steget in i
elbilsåldern. Båda dessa utsläppsfria bilar är fortsatt lika praktiska i
vardagen – de har fyra dörrar och är försedda med generöst med
utrustning. Till standardutrustningen hör bland annat automatisk
klimatkontroll med parkeringsvärmare/-ventilation,
radio/navigationssystem, eluppvärmd vindruta och LED-varselljus.
Dessutom blir e-Golf den första modell från Volkswagen som stoltserar
med LED-strålkastare.
De bägge nykomlingarna intar också en tätposition när det gäller
energieffektivitet: e-up! förbrukar endast 11,7 kWh el per 100 km –
vilket gör den till ny världsmästare i energieffektivitet. Även för den
större e-Golf är förbrukningen utomordentligt låg: 12,7 kWh. Om vi
räknar med en genomsnittlig elkostnad på 1 krona/kWh, kostar det endast
cirka 12 kronor att köra 100 km med e-up! och cirka 13 kronor med en
e-Golf.
Utvecklade i Tyskland. Innovativa drivteknologier
hör till Volkswagens kärnkompetens. Elmotorerna, växellådorna och
litiumjonbatterierna till e-up! och e-Golf har utvecklats internt och
tillverkas vid Volkswagens komponentfabriker i Tyskland.
Typiskt Volkswagen. Alla bilar från Volkswagen är
byggda med känsla för detaljer, intuitiva att köra och praktiska i
vardagen, och nu har dessa typiska karaktärsdrag överförts fullt ut även
till märkets nya elbilar. De utsläppsfria bilarna från Volkswagen
tillverkas med samma serieproduktionssystem som motsvarande modeller med
förbränningsmotor.
Prestanda e-Golf: e-Golf drivs av en 115 hk (85 kW)
stark elmotor. Motorn levererar sitt maximala vridmoment på 270 Nm
direkt när man börjar köra. Framhjulsdrivna e-Golf kommer upp i 100 km/h
på 10,4 sekunder. På motorväg är topphastigheten för denna femsitsiga
bil elektroniskt begränsad till 140 km/h.
Prestanda e-up!: e-up! är fyrsitsig. Elmotorn
utvecklar en effekt på 82 hk (60 kW) och levererar redan från start ett
vridmoment på 210 Nm till drivningen på framaxeln. Från stillastående
accelererar den upp i 100 km/h på 12,4 sekunder. Topphastigheten är 130
km/h.
Räckvidd speciellt anpassad för pendlare. e-up! kan
köras 160 km på en batteriladdning (18,7 kWh) medan e-Golf, som har ett
större batteri (24,2 kWh), har en räckvidd på 190 km. Två mycket
effektiva körlägen (”Eco”, ”Eco+”) och fyra lika lättanvända
bromsenergiåtervinningslägen (”D1”, ”D2”, ”D3” och ”B”) bidrar till att
maximera räckvidden. Och det här är räckvidder som räcker för det allra
flesta. I Tyskland visar undersökningar utförda av den federala
myndigheten för trafik, byggnation och stadsplanering (Bundesministerium
für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung) att cirka 80 procent av alla
bilförare i landet kör mindre än 50 km per dag.
Snabbladdning: De snabbaste CCS-laddningsstationerna
(likström) kortar ner den tid det tar att ladda upp batteriet i e-up!
eller e-Golf till 80 procent av sin totala kapacitet till endast cirka
en halvtimme. Både e-up! och e-Golf kan snabbladdas i standardutförande.
Drivlina och bränslestrategi. Under det senaste
decenniet har Volkswagen systematiskt lagt upp en plan för märkets
framtida drivlinor och bränslestrategi. Denna plan inkluderar förutom
helelektriska system även andra alternativa drivlösningar, som till
exempel olika hybrid- och vätgasbaserade system.
De helelektriska drivsystemen – här representerade av nya e-up! och
e-Golf – står för ett lika oumbärligt som förnuftigt kompletterande
drivsystem. Anledningen är att elbilar fullt ut kan använda förnybara
energikällor, men också att de gör det möjligt att köra utsläppsfritt i
storstadsområden. Volkswagen lägger stora resurser på forskning för att
åstadkomma en intelligent mix av de effektivaste drivsystemen för
framtiden.
I vardagstrafiken. Målgruppen för elbilar växer sig
allt större – vi har sannolikt sett början på ett paradigmskifte.
Hållbar mobilitet får en allt större inverkan på hur människor agerar.
De modeller som krävs för att omsätta denna miljömedvetenhet i praktiken
måste dock fungera i vardagen. Detta är styrkorna hos e-up! och e-Golf.
Föraren känner snabbt igen sig och så när som på att det normala
motorljudet saknas, så fungerar de som en konventionell up! eller Golf.
De accelererar snabbt upp i storstadstempo och är smidiga och lättkörda.
De nya, utsläppsfria modellerna från Volkswagen har alltså det som
krävs för att ”ladda” elbilssegmentet med bilar som är praktiska i
vardagen samtidigt som de bjuder på innovativ teknik och en dynamisk
körupplevelse.
Svensk lansering. e-up! lanseras på den svenska
marknaden i november och blir beställningsbar vid månadsskiftet
september/oktober. Preliminär lansering för e-Golf är sommaren 2014.
Vindandelar från O2. Genom ett unikt samarbetsavtal
med vindkraftsbolaget O2 lanseras e-up!, e-Golf och
Volkswagen-koncernens kommande elbilar på den svenska marknaden med en
helt ny typ av elavtal kring vindandelar. Mer information om detta finns
i den bifogade pressreleasen.
Är du journalist och önskar ytterligare information?
Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller
070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter:
http://twitter.com/VWSverige, YouTube:
www.youtube.com/user/VolkswagenSverige
År
2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150
länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden.
Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför
personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle
Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos,
Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.
Kontakt:
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk