2013-09-11
Volkswagen-koncernen i offensiv satsning på elektrisk mobilitet
Volkswagen-koncernen har ställt in siktet på att
bli världsledande inom elektrisk mobilitet. Mångmiljardinvesteringar
görs i ny teknik och 70 000 medarbetare har utbildats på eldrift. Nästa
år erbjuds 14 el- och hybridmodeller. – Vi startar i
precis rätt tid. Vi elektrifierar alla fordonsklasser, och därför har
vi det som krävs för att göra Volkswagen-koncernen till den främsta
biltillverkaren, i alla avseenden, inklusive elektrisk mobilitet, före
2018, säger Martin Winterkorn, chef för Volkswagen-koncernen.
"
– Vi startar i precis rätt tid. Vi elektrifierar
alla fordonsklasser, och därför har vi det som krävs för att göra
Volkswagen-koncernen till den främsta biltillverkaren, i alla avseenden,
inklusive elektrisk mobilitet, före 2018." Martin Winterkorn, chef Volkswagen-koncernen.
Winterkorn är övertygad om att Volkswagen har en stark ställning:
–
Det är vi som har den mest allomfattande strategin för morgondagens
mobilitet. Från högeffektiva, miljöfokuserade diesel-, bensin- och
gasdrivna fordon, till klassiska hybrider, helt eldrivna bilar och
laddhybrider – ingen annan biltillverkare kan matcha det breda utbud vi
har att erbjuda.
Företaget vill attrahera nya kunder med hjälp av elbilar som är
tekniskt mogna, praktiska i vardagen, säkra och ekonomiskt överkomliga –
något man visar fram i modeller som exempelvis de helelektriska
Volkswagen-modellerna e-up! och e-Golf liksom i laddhybriden Audi A3
e-tron och i Porsche Panamera S E-Hybrid, också den en laddhybrid, vid
den viktiga bilsalongen i Frankfurt, 10-22 september.
Winterkorn fortsätter:
– En elbil kan inte vara en kompromiss på hjul – den måste kunna övertyga kunderna på alla områden.
Han framhåller att miljökompatibilitet och miljömässig hållbarhet i allt högre utsträckning blir kundernas viktigaste köpmotiv:
–
Från en utsläppsfri stadsbil, via en laddhybriddriven allroundbil till
en 3-liters sportsedan: det är våra kunder som själva bestämmer hur
mycket elektrisk mobilitet de vill ha.
Winterkorn menar vidare att eldrivna bilar utgör en mycket viktig
byggsten för att kunna förverkliga de ambitiösa klimatmålen och att det
är laddhybrider som har den största marknadspotentialen. Till en början
med, kommer det att finnas 14 el- eller hybriddrivna modeller från
koncernens märken 2014. Winterkorn understryker att Volkswagen har
placerat elektrisk mobilitet ”i centrum för koncernen”:
– Vi har
utvecklat vår know-how om elbilar och batterisystem vid våra egna
komponentfabriker. Vi har rekryterat 400 toppexperter på eldrift och
utbildat snudd på 70 000 medarbetare inom utveckling, tillverkning och
service om denna nya teknik vid vad som är bilbranschens största
eldriftsutbildning någonsin.
Volkswagen-koncernen investerar mer än 60 miljarder kronor per år i
forskning och utveckling. En stor del går till att utveckla teknologier
och komponenter för elektrisk mobilitet – mer än till något annat
område.
En viktig faktor för att kunna rulla ut elektrisk mobilitet snabbt
och effektivt för alla olika märken och bilsegment, är de modulära
verktygssystemen som redan från början är konstruerade för montering av
elektriska drivlinor. Produktionsanläggningarna i Bratislava, Puebla,
Wolfsburg, Leipzig och Ingolstadt kan nu på ett flexibelt sätt och med
låg risk svara upp mot nya krav när de dyker upp, och kan sänka både
vikt och kostnader genom att använda sig av beprövade komponenter.
Winterkorn menar att alla som tar sitt miljöansvar på allvar går ett steg längre:
–
Vi måste ha ett övergripande synsätt och en vittomfattande strategi när
det gäller mobilitet – från energiproduktion via utveckling,
tillverkning, försäljning och användande av bilar, hela vägen till
återvinning. Vårt tydliga mål är därför att med hjälp av holistiska,
moderna mobilitetskoncept inta en ledande ställning.
I Europa erbjuder Volkswagen-koncernen i dag över 420 modellvarianter
med ett maximalt CO2-utsläpp på 130 gram per kilometer, 302 modeller
som släpper ut maximalt 120 g/km, 50 modeller med utsläpp på upp till
100 g/km, och 23 modeller som släpper ut 95 g/km eller mindre. Lägst
utsläpp har laddhybriden Volkswagen XL1. Denna världens mest effektiva
serietillverkade bil har CO2-utsläpp på 21 g/km, drar 0,9 liter bränsle
per 100 km och har en räckvidd på 500 km vilket gör den till företagets
teknologiska flaggskepp.
I Sverige: vindandelar från O2 ska ge el till VW-koncernens elbilar
I
höst lanseras koncernens första elbil, Volkswagen e-up!, på den svenska
marknaden. Genom ett unikt samarbetsavtal med vindkraftsbolaget O2
lanseras e-up! och koncernens kommande elbilar på den svenska marknaden
med en helt ny typ av elavtal kring vindandelar.
Samarbetsavtalet innebär att de som köper en elbil från Volkswagen
Group Sverige (Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda och Volkswagen
Transportbilar) även erbjuds att teckna ett elavtal med O2 om
vindandelar i ett vindkraftverk som är etablerat på Fallåsberget i
Gästrikland. Vindandelarna är en förutsättning för att få egenproducerad
förnybar el till självkostnadspris. De kan köpas eller hyras och just
möjligheten att hyra andelar till en månadskostnad är en helt ny produkt
på marknaden och exklusiv i samarbetet.
Fördelarna med elbilar är dess låga påverkan vad gäller utsläpp av
koldioxid. Detta förutsatt att bilen laddas med förnybar el. Samtidigt
innebär eldrift låga driftskostnader för föraren.
– Vi räknar med att
många som köper elbilar från oss även tecknar avtal kring vindandelar
eftersom man vet precis var elen kommer ifrån, att det ger största
möjliga miljönytta och dessutom är prisvärt. Vi valde att skriva
samarbetsavtal med O2 eftersom de jobbar 100 procent med förnybar energi
och erbjuder egenproducerad el, säger Stefan Nygren, som är e-Mobility
Manager hos Volkswagen Group Sverige.
Läs mer om samarbetet i bifogad pressrelease
Är du journalist och önskar ytterligare information?
Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller
070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Volkswagen
Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar
av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2012 sålde
Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 74 400 personbilar
och hade därmed en marknadsandel på 26,6 procent av den svenska
personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 12 100 lätta transportbilar
vilket är 30,9 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group
Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare
Volkswagen AG, som sålde 9,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under
2012.
Kontakt:
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk