2013-11-22
Volkswagen-koncernen förstärker ledarskapet inom innovationer och teknik
- 84,2 miljarder euro investeras i nya modeller, miljöanpassad teknik och produktionsanläggningar under de kommande fem åren
- De kinesiska joint venture-verksamheterna investerar 18,2 miljarder mellan 2014 och 2018
- Koncernchef Martin Winterkorn: ”En satsning på vår väg mot toppen.”
Volkswagen-koncernen kommer att investera
totalt 84,2 miljarder euro i sin Automotive-division under de kommande
fem åren. Mer än två tredjedelar av den totala investeringen kommer att
gå direkt till utvecklingen av ännu mer effektiva bilar, drivlinor och
teknik samt produktion med lägre miljöpåverkan. Det här är ett resultat
av koncernens investeringsplanering för perioden 2014-2018, som
diskuterades på Volkswagen AG:s högsta styrelsemöte idag.
-
Vi kommer att fortsätta med stora investeringar i vårt ledarskap
inom innovation och teknik, trots en ekonomiskt osäker omvärld. Det
kommer återigen att stärka vår koncerns konkurrenskraft och säkrar vår
framtid. Jag är övertygad om att det kommer att ge oss extra kraft på
vår väg mot toppen, sade Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen
AG.
Investeringar i anläggningar, fabriker och utrustning inom
Automotive-divisionen kommer att uppgå till 63,4 miljarder euro. De
genomsnittliga årliga investeringarna i anläggningar, fabriker och
utrustning kommer att vara cirka 0,5 miljarder euro lägre jämfört med
planeringen som godkändes 2012 för perioden 2013-2015.
-
I dessa tider kommer vår kostnadsdisciplin och vårt
investeringsprogram att vara en hörnsten i våra aktiviteter, sade Martin
Winterkorn.
Den lägre nivån av investeringar i anläggningar, fabriker och
utrustning beror bland annat på framskjutande av konstruktionsprojekt
och optimering av kapacitet. Investeringar i produkter och teknik kommer
att vara oförändrad. Proportionen av investeringar i anläggningar,
fabriker och utrustning (capex) i förhållande till försäljningsvolymerna
kommer att ligga på en konkurrenskraftig nivå på mellan sex och sju
procent under perioden 2014-2018.
Tillsammans med investeringar i anläggningar, fabriker och utrustning
inkluderar planerna också kapitaliserade utvecklingskostnader på 19,5
miljarder euro och andra investeringar som inkluderar finansiella
tillgångar på 1,3 miljarder euro. Ökningen i kapitaliserade
utvecklingskostnader jämfört med tidigare planering beror på kommande
investeringar i linje med koncernens målsättningar för koldioxidutsläpp.
Mer än hälften av investeringarna i anläggningar, fabriker och utrustning (nästan 60 procent) kommer att ske i Tyskland.
-
Den summa som investeras i Tyskland är ett starkt bevis på att
vår hemmaplan kommer att spela en viktig roll i en globalt positionerad
koncern på frammarsch, sade Martin Winterkorn och tillade:
-
Hos Volkswagen är vi tydligt kopplade till Tyskland som en grund
för tillverkning och utveckling. Samtidigt ökar vi våra investeringar i
marknader utanför Europa för att ytterligare stärka vår globala närvaro
och våra möjligheter.
Så här säger Bernd Osterloh, ordförande för Volkswagens fackliga organisationer:
-
Volkswagens fokus på framtiden och hållbarhetsfrågor hänger också
bra ihop med investeringarna – och det gäller både produkter och
produktion. Det här är bra för våra anläggningar och bra för jobben. Det
är en positiv signal, särskilt i ljuset av den tuffa
marknadsutvecklingen.
Med 41,2 miljarder euro (cirka 65 procent) spenderar koncernen en
stor del av den totala summan på anläggningar, fabriker och utrustning
för Automotive-divisionen genom att modernisera och utöka
produktprogrammet för alla märken. Huvudfokus kommer att ligga på nya
bilar och ersättningsmodeller i nästan alla fordonsklasser – detta
baserat på det modulära byggsystemet MQB med relaterade komponenter. Det
här gör att Volkswagen-koncernen systematiskt kan fortsätta sin
utrullning av modeller, med syfte att gå in i nya marknader och nya
segment. Den höga nivån förklaras bland annat av kommande investeringar
som är relaterade till Euro 6, som innebär en total förädling av
koncernens utbud av motorer och bilar. Inom området för produktion av
drivlinor kommer nya motorgenerationer som blir ännu mer effektiva när
det gäller prestanda, bränsleförbrukning och utsläppsnivåer. Koncernen
kommer också att lägga särskilt stor vikt vid vidareutvecklingen av
hybrider och elmotorer.
I tillägg till detta görs investeringar på 22,2 miljarder euro över
hela produktlinjen. Här ingår en satsning på utökad kapacitet. Andra
investeringar ligger i pressverktyg och lackering och avspeglar
koncernens höga kvalitetsmål och en kontinuerlig förbättring av
produktionsprocesserna. Investeringar utanför produktionen är främst
planerad för områdena utveckling, kvalitetskontroll, försäljning,
originaldelsförsörjning och informationsteknologi.
Joint venture-verksamheterna i Kina är inte konsoliderade och är
därför inte inkluderade i ovanstående siffror. Där kommer man att
investera 18,2 miljarder euro i nya produktionsanläggningar och
produkter under perioden 2014-2018. Dessa investeringar finansieras av
joint venture-verksamheternas egna fonderingar.
Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och
marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche.
Under 2012 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 74
400 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,6 procent av den
svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 12 100 lätta
transportbilar vilket är 30,9 procent av transportbilsmarknaden.
Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas
största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,1 miljoner bilar på
världsmarknaderna under 2012.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då
Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk