2013-11-27
Volkswagen Golf är Årets bil i Japan
Nya generationen av Volkswagens storsäljare Golf har
tilldelats ännu en prestigefylld utmärkelse: ”Årets bil 2013-2014” i
Japan. Det är första gången i utmärkelsens 34-åriga historia som en
utländsk bil vinner över de japanska bilmärkena.
Juryn, som består av 60 japanska
motorjournalister, gav nya Golf 504 poäng av 600 möjliga, vilket är nytt
rekord för en importerad bil. Golf vann överlägset före Honda Jazz på
373 poäng. Volvo V40 kom trea på 167 poäng. Prisceremonin hölls i
samband med den pågående bilsalongen i Tokyo.
Juryn motiverar sitt beslut med att
särskilt betona den nya plattformen Modular Transverse Matrix (MQB) som
en central styrka för Golf. MQB ligger enligt jurymedlemmarna till grund
för Golfens precisa köregenskaper, höga komfort och körglädje.
Ytterligare områden som får beröm är den höga säkerhetsutrustningen som
erbjuds som standard, den tydliga och rena designen, den höga kvaliteten
på interiören och den exteriöra finishen samt de mycket moderna
TSI-motorerna.
– Vi är mycket glada över att Golf är
den första importerade bilen att vinna ”Car of the Year Japan”.
Utmärkelsen tillägnas alla som har stött Volkswagen i Japan under de
senaste 60 åren, säger Shigeru Shoji, Volkswagen Group President i
Japan.
Nya Golf lanserades på den japanska
marknaden i slutet av juni i år. Kunderna kan välja mellan två effektiva
och körglada bensinmotorer med turboladdning och direktinsprutning: 1,2
TSI och 1,4 TSI med aktiv cylinderavstängning (ACT). I oktober utökades
dessutom programmet med nya Golf GTI. Sedan lanseringen har över 13 000
exemplar av Golf beställts, vilket är en indikation på Volkswagens
starka tillväxt i Japan.
Utmärkelsen i Japan är en i raden av många
prestigefyllda utmärkelser som nya generationens Golf har fått, bland
annat "Årets bil i Europa 2013", "World Car of the Year 2013" och
"Golden Steering Wheel 2013".
År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i
över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på
bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och
marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet,
Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat
Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och
Phaeton.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då
Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter:
http://twitter.com/VWSverige, YouTube:
www.youtube.com/user/VolkswagenSverige
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk