2013-08-26
Volkswagen behåller ledningen i rally-VM
Inför VM-rallyt i Tyskland hade Volkswagen
Motorsport vunnit sex av årets åtta deltävlingar i WRC, men i
hemmarallyt infriades inte de höga förväntningarna. Små, men ödesdigra
misstag från båda förarparen gjorde att Volkswagen missade pallen för
första gången i år. Trots detta behåller man ledningen i både
konstruktörs- och förarmästerskapet.
Det tyska asfaltsrallyt, 22-25 augusti, följdes av en publik
på 200 000 personer där många förstås hejade fram Volkswagen Motorsports
två Polo R WRC. VM-ledaren i förarmästerskapet Sébastien Ogier och
kartläsaren Julien Ingrassia fick en perfekt start och ledde efter den
första dagen. På fredagen kom dock den franska duon utanför vägen på ett
halt avsnitt och skadade hjulupphängningen på sin Polo. Detta
resulterade i att de var tvungna att bryta rallyt. I enlighet med
Rally2-reglerna, med tidstillägg som följd, återupptog de tävlingen på
lördagen och vann därefter flera specialsträckor. Ogier/Ingrassia vann
också söndagens Power Stage som belönar de tre bästa förarna med extra
poäng. Ogier/Ingrassia kunde därmed säkra tre VM-poäng. Paret slutade på
en 16:e plats i rallyt.
Den andre Volkswagen-föraren Jari-Matti Latvala och hans kartläsare
Miikka Anttila visade bra form på asfalten. Efter att ha tagit ledningen
i början av den andra dagen, fortsatte det finska paret att utöka sin
ledning tills den elfte etappen. På specialsträckan "Arena Panzerplatte”
slog Latvala/Anttila i en av de ökända betongblocken och skadade
passagerardörren. Detta resulterade i att kartläsaren Anttila under de
följande specialsträckorna tvingades hålla dörren stängd med en hand
samtidigt som han försökte läsa noterna. Denna situation visade sig vara
alltför svår och vid ett tillfälle blev det en viss fördröjning i
instruktionerna. Latvala/Anttila gled då av vägen och tvingades bryta.
Precis som sina lagkamrater gjorde dagen innan, återupptog det finska
paret rallyt under Rally2-reglerna och slutade till sist på en sjunde
plats. De tog sex värdefulla VM-poäng och belönades dessutom med en
extra poäng efter att ha kommit trea på Power Stage.
Den tredje Polo R WRC med Andreas Mikkelsen och Mikko Markkula (Norge/ Finland) deltog inte i rallyt på grund av hälsoproblem.
Rallyt vanns av Dani Sordi (Citroën), som därmed tog sin första
WRC-seger. Volkswagen Motorsport behåller trots detta ledningen i
konstruktörsmästerskapet där man leder med 26 poäng före Citroën.
Nästa VM-tävling körs i Australien den 12-15 september. Inför detta
rally har Ogier/Ingrassia fortfarande en betryggande ledning i
förarmästerskapet. De leder med 75 poäng före Fords Thierry Neuville. Om
Ogier/Ingrassia lyckas utöka sin ledning till 84 poäng eller mer efter
Rally Australien, kan de säkra VM-titeln. Latvala ligger på tredje plats
i förarmästerskapet, 11 poäng efter Neuville.
Citat efter tyska VM-rallyt
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC # 7
–
Låt oss börja med det positiva: Jag har förbättrat mina prestationer på
asfalt. Jag hade aldrig lett ett asfaltsrally tidigare och tiderna
visar att jag blir bättre på detta underlag. Efter gårdagens besvikelse
är jag glad att jag kunde ta några poäng för teamet i
konstruktörsmästerskapet, trots att resultatet blev allt annat än
perfekt för mig personligen. Ändå kommer jag att gå in i de kommande
rallyn med självförtroende och kommer att göra allt jag kan för att ge
mitt team den bästa chansen i kampen om konstruktörs-VM. Jag är glad för
Dani Sordo, han förtjänade segern!
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC # 8
–
Naturligtvis var det inte så vi hoppades att rallyt skulle gå, men med
tanke på vad som hände gjorde vi gjorde det bästa av det. Segern i Power
Stage en fin framgång och kan visa sig vara viktig i slutskedet i
mästerskapet. Jag är ledsen för att teamet inte vann sitt hemmarally,
men är verkligen glad för Dani Sordo. Jag ser nu fram emot rallyt i
Australien och Julien och jag kommer att försöka att ta oss ännu närmare
VM-titeln.
Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport
–
Att vinna åtta av de femton specialsträckorna är ett gott tecken och
motsvarar vad vi hade satt upp inför rallyt. Polo R WRC är också
konkurrenskraftig på asfalt, men vårt hemmarally gick inte som vi hade
tänkt eller hoppats och det är en besvikelse för oss. Både Sébastien
Ogier och Jari-Matti Latvala ledde rallyt i något skede, men båda
tvingades bryta i detta läge. Vi var nära att vinna, men missade på
grund av några små misstag. Inom idrotten kan man dock inte ta något för
givet. Detta är särskilt fallet i WRC där det handlar om varje liten
detalj och inga misstag kan göras. Och det är just detta som gör vår
sport så fascinerande. Vi kommer nu att arbeta hårt för att bli
framgångsrika i Rally Australia. Vi skickar våra gratulationer till Dani
Sordo för hans välförtjänta seger.
Resultat FIA World Rally Championship (WRC), ADAC Rallye Deutschland |
|
|
|
1. |
Daniel Sordo/Carlos del Barrio (E/E), Citroën |
3h 15m 19.4s |
2. |
Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford |
+ 53.0s |
3. |
Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Citroën |
+ 2m 36.1s |
4. |
Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford |
+ 8m 00.8s |
5. |
Robert Kubica/Maciek Baran (PL/PL), Citroën |
+ 9m 01.3s |
6. |
Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford |
+ 9m 14.2s |
7. |
Jari-Matti Latvala/Miika Anttila (FIN/FIN), VW |
+ 9m 55.0s |
8. |
Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Škoda |
+ 13m 01.2s |
9. |
Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford |
+ 13m 28.1s |
10. |
Evgeny Novikov/Ilka Minor (RUS/A) |
+ 15m 17.9s |
Ställning förarmästerskapet, efter 9 av 13 deltävlingar |
|
Poäng |
1. Sébastien Ogier, Volkswagen |
184 |
2. Thierry Neuville, Ford |
109 |
3. Jari-Matti Latvala, Volkswagen |
98 |
4. Dani Sordo, Citroën |
96 |
5. Mikko Hirvonen, Citroën |
88 |
Ställning konstruktörsmästerskapet, efter 9 av 13 deltävlingar |
|
Poäng |
1. Volkswagen Motorsport |
262 |
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT |
236 |
3. Qatar M-Sport WRT |
129 |
4. Qatar WRT |
124 |
5. Jipocar Czech National Team |
51 |
6. Abu Dhabi Citroën Total WRT |
37 |
7. Volkswagen Motorsport II |
26 |
8. Lotos WRC Team |
20 |
Mer information
www.wrc.com
www.volkswagen-motorsport.com
Är du journalist och önskar ytterligare information?
Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller
070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter:
http://twitter.com/VWSverige, YouTube:
www.youtube.com/user/VolkswagenSverige
År
2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150
länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden.
Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför
personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle
Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos,
Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.
Kontakt:
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk