2013-09-09
Världspremiär för nya Golf Sportsvan – tar Golf Plus in i framtiden
Kompakt- och minivan-världarna smälter samman till en i
Volkswagens nya efterföljare till Golf Plus. ”Golf Sportsvan” visar en
sportigare prägel samtidigt som den är mycket praktisk i vardagen. Den
snart serieklara konceptbilen får sin världspremiär på bilsalongen i
Frankfurt.
Parallellt med världspremiärerna för den
fyrhjulsdrivna toppmodellen Golf R och för helt eldrivna e-Golf vid den
65:e upplagan av den internationella bilmässan i Frankfurt (10-22
september), kommer Volkswagen också att presentera en konceptbil: nya
Golf Sportsvan.
Modellen är en mix av kompaktbil och minivan som erbjuder mer utrymme
för familjen, jobbet och en aktiv fritid. Golf Sportsvan imponerar med
sin rymliga och flexibla kupé (baksätet kan skjutas 180 mm i längdled
och lastutrymmet är på över 1 500 liter) och sina avancerade
förarhjälpsystem. Hit hör till exempel Blind Spot Monitor med inbyggd
hjälp för att ta sig ur krångliga parkeringsluckor – ett system som nu
gör premiär i Golf. Under färd varnar Blind Spot Monitor om eventuella
fordon i den döda vinkeln. När man backar ut från en parkeringsplats kan
systemet också uppfatta trafik som närmar sig bakifrån och därför kan
vara svår att upptäcka. Det kan då inte bara varna föraren utan också
automatiskt aktivera autobromssystemet City Emergency Brake om det
föreligger risk för kollision.
Tredje Golfversionen. Sportsvan är den tredje
karossversionen av Golf. Släktbanden är tydliga. Liksom nya Golf har
Sportsvan till exempel det standardmonterade ”XDS”-systemet. Tekniskt
sett är denna elektroniskt styrda differentialbroms en funktion som
integrerats i den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC). XDS ger
bättre följsamhet och en sportigare känsla vid kurvtagning.
Golf Sportsvan efterträder Golf Plus och dyker upp på marknaden i mitten av 2014.
Modellserie med stor potential. Föregångaren till
Golf Sportsvan tog betydande andelar i kompaktsegmentet – och det på
mycket goda grunder: de upphöjda sätena som förbättrar sikten och det
skjutbara baksätet har gjort, och gör fortfarande, denna modell till ett
utmärkt val för de kunder som önskar sig mer flexibilitet men inte
behöver en traditionell minivan. Med Golf Sportsvan har Volkswagen nu
förfinat detta koncept i form av en mer dynamisk tolkning.
Utrustning
Generös standardutrustning. Precis som för
Sportscombi- och halvkombiversionen av Golf, kommer det på
Europamarknaden att erbjudas tre modellversioner av Sportsvan:
”Trendline”, ”Comfortline” och ”Highline”. Även grundversionen bjuder
standardutrustning som XDS+, multikollisionsbroms, luftkonditionering,
sju krockkuddar, däcktryckskontroll, elektronisk parkeringsbroms med
Auto Hold, 5-tums pekskärm, variabelt lastgolv, insynsskydd och en
praktisk fjärrfällning placerad i lastutrymmet för nedfällning av
baksätet.
Teknik från premiumklassen. Innovativa
förarhjälpsystem från högre segment gör entré i bilen, ta till exempel
redan nämnda Blind Spot Monitor med inbyggd hjälp för att köra ut från
parkeringsluckor erbjuds för första gången nu i en Golf.
Andra system som kommer att finnas tillgängliga är exempelvis det
adaptiva chassiregleringssystemet DCC, närområdesövervakningen Front
Assist med autobromsen City Emergency Brake, adaptiv farthållare (ACC),
trötthetsvarnare, passagerarskyddssystemet Pre Crash,
strålkastarsystemen Light Assist och Dynamic Light Assist,
körprofilsväljare, filhållningshjälpen Lane Assist, parkeringshjälpen
Park Assist, en helt ny generation av radio och radio/navigations-system
(toppsystem: Discover Pro med WLAN hotspot) och ett ljudsystem på 400
Watt (”Dynaudio Excite”) med subwoofer och ny mitthögtalare (högt
placerad på instrumentpanelen).
Ett annat system ombord på framtida Golf Sportsvan är Car Net för
överföring av online-information som till exempel Google Earth™.
Volkswagen fortsätter konsekvent att demokratisera innovation, dvs att
föra in teknik från premiumklassen till överkomliga priser i sina
kompaktbilar.
Motorutbud
Upp till 19 procent lägre förbrukning. Vid
lanseringen nästa år kommer det på Europamarknaden att erbjudas sex nya
motorer att välja mellan för Golf Sportsvan. De är alla utrustade med
start/stopp-system som standard och drar upp till 19 procent mindre
bränsle än de tidigare versionerna. Samtliga motorer som finns
tillgängliga vid lanseringen uppfyller utsläppsnormen Euro 6.
De fyra turboladdade och direktinsprutade bensinmotorerna (TSI)
levererar en effekt på 85, 110, 125 respektive 150 hk. Dessutom finns
två direktinsprutade turbodieslar (TDI) med en effekt på 110 och 150 hk.
Med undantag av TSI 85 hk, går alla motorerna att kombinera med
dubbelkopplingsväxellådan DSG.
1,6 TDI BlueMotion på 110 hk är ett representativt exempel på hur
bränslesnåla de nya motorerna till Golf Sportsvan är: den beräknade
förbrukningen ligger på låga 3,7 l/100 km (motsvarande 95 g CO2/km) –
det bästa värdet i segmentet för kompakta minivans.
Mått utvändigt
Längre än Golf, kortare än Golf Sportscombi. Med sin
längd på 4 338 mm, är konceptbilen 134 mm längre än Golf Plus, 83 mm
längre än halvkombiversionen av Golf och 224 mm kortare än Golf
Sportscombi. Bredden 1 807 mm gör att Sportsvan är 8 mm bredare än Golf
och Golf Sportscombi, medan den förra modellen var 48 mm smalare. Utan
takreling är Sportsvan och Plus nästan lika höga (1 578 respektive 1 580
mm) medan Golf är 126 mm och Golf Sportscombi 117 mm lägre utan
takreling. En annan detalj som förstärker Golf Sportsvans utstrålning är
överhänget fram som kortats med 20 mm. Samtidigt har det bakre
överhänget gjorts 46 mm längre vilket bland annat ger den fördelen att
lastutrymmet vuxit. Hjulbasen är 2 685 mm vilket innebär en ökning med
cirka 50 mm jämfört med halvkombiversionen av Golf och Golf Sportscombi.
Tydlig positionering. Golf Sportsvan fortsätter i
samma anda som Golf Plus i modellserien. Sportsvan erbjuder maximalt med
utrymme och flexibilitet kombinerat med kompakt utvändig längd – längre
än Golf, kortare än Golf Sportscombi. Att Sportsvan är högre innebär
inte bara mer plats på höjden i lastutrymmet, utan gör det också möjligt
att placera sätena högre, vilket uppskattas av många köpare. Sportsvan,
som har två sätesrader, är samtidigt lägre (-56 mm utan takreling) och
kortare (-59 mm) än Touran som har ett annat interiörkoncept och rymmer
upp till tre sätesrader.
Design utvändigt
Dynamiska proportioner. Yttermåtten på Golf
Sportsvan ger den ett mer långsträckt intryck än Golf Plus vilket
tillsammans med den helt nya och skarpt konturerade stylingen ger den en
individuell och elegant look. Med sina eleganta former och precisa
linjer, för Sportsvan in designkvaliteten hos nya Golf i segmentet för
kompakta minivans.
– För oss är Golf Sportsvan en ambassadör för ett nytt formspråk. Med
sin höga kvalitet och precision lägger den grunden för en dynamisk och
samtidigt elegant utstrålning, säger Klaus Bischoff, designchef för
märket Volkswagen.
Sidoprofil. Golf Sportsvan har en silhuett som ger
den en lägre och sportigare profil än Golf Plus. Till de speciella
designdetaljerna för Sportsvan hör de långsträckta sidorutorna, den
skarpt definierade karaktärslinjen som innefattar dörrhandtagen,
sidobackspeglarna som sitter monterade på dörravsatsen, liksom
D-stolparna.
Den distinkta karaktärslinjen ger ett rent, väldefinierat mittparti
längs sidorna, vilket ger bilen en bredare, mer muskulös och mer
kraftfull look. Maximal precision krävs det också vid
karosstillverkningen för att på millimetern integrera dörrhandtagens
översta del i karaktärslinjen.
Eftersom sidobackspeglarna sitter monterade direkt på dörravsatserna,
finns det plats för en extra sidoruta vid A-stolpen. Detta förbättrar
sikten runt om och får samtidigt rutpartiet att se ännu mer långsträckt
ut. Samma sak gäller den femte sidorutan vid D-stolpen som förlänger den
transparenta ytan bakåt och säkerställer bästa möjliga sikt.
Highline-versionerna av den kommande serietillverkade modellen kommer
att ha kromade lister runt sidorutorna.
Front. För Golf Sportsvan designades motorhuven och
övergången till vindrutan på ett sätt som gör att bilen ser längre och
elegantare ut vilket ger den en mer sofistikerad utstrålning.
Positiv atmosfär. Till den positiva atmosfären
bidrar den ljusa ”Ceramique”-klädseln, som ett trevligt
klädselalternativ, och det stora panoramasoltaket (tillval) vars glasyta
sträcker sig bakåt, över baksätet.
Även om konceptbilen är lika hög som Golf Plus, har den invändiga
höjden fram ökat med 10 mm till 1 017 mm, och bak med 32 mm till 1 008
mm. Jämfört med den förra modellen har längden invändigt utökats med 30
mm.
Nytt för Golf Sportsvan är också ett ergoActive-säte (tillval) med
14-vägsinställning. Detta mycket ergonomiska förarsäte erbjuder sådana
finesser som ett elektriskt inställbart 4-vägs-svankstöd och
massagefunktion.
Mer plats i andra raden. Tack vare den förlängda
hjulbasen och det större överhänget bak, erbjuder Golf Sportsvan
betydligt mycket mer utrymme i baksätet än den förra modellen. Även de
passagerare som är 1,90 meter långa nu kan sitta riktigt bekvämt, en
fram och en bak. Konceptbilen har en maximal längd invändigt på 1 791 mm
– längre än hos någon av konkurrenterna. Den förra modellen var 31 mm
kortare invändigt. Om ryggstödet på passagerarsätet fram fälls ner
(nedfällbart passagerarsäte är tillval för alla modellversioner), skapas
en 2 484 mm lång, helt plan lastyta.
Multifunktionellt baksäte. En ny finess i den nya
versionen är att baksätet är delbart 60:40, sedan tidigare kan också
sektionerna skjutas individuellt i längdled. Det tresitsiga baksätet kan
justeras upp till 180 mm framåt/bakåt (förra modellen: 160 mm).
Alternativt kan enkelsätet (40%) på höger och dubbelsätet (60%) på
vänster sida justeras var för sig 180 mm i längdled.
Baksätespassagerarna har också möjlighet att ställa in lutningen på
ryggstöden.
En fjärrfällning placerad i lastutrymmet gör det mycket praktiskt att
fälla ned baksätet. Alla de tre ryggstödssektionerna (vänster 40%, mitt
20%, höger 40%) kan fällas ned separat. Stropparna sitter lätt
åtkomliga i den nedre delen av respektive sektion och när spärren
lossas, fälls ryggstöden framåt automatiskt och skapar då en nästan helt
plan yta tillsammans med golvet i lastutrymmet. Lastgolvet går mycket
snabbt att ta ut om så behövs och går också att justera i höjdled. Det
kan låsas både i ett högt läge (på samma nivå som lastkanten) och i ett
läge 130 mm under denna.
Lastutrymmet upp till 74 liter större. Jämfört med
föregångarna har lastkapaciteten utökats med 74 liter till 498 liter
(baksätet i normalläge, dvs 50 mm framför sitt bakersta läge). När de
båda separat justerbara baksätessektionerna placeras i sitt främre läge,
slukar lastutrymmet i kommande Golf Sportsvan upp till 585 liter (en
ökning med 66 l). Och använder man lastutrymmet ända fram till
framsätenas ryggstöd och ända upp till taket, är lastkapaciteten 1 512
liter – en ökning med 62 liter. I- och urlastning går också snabbt och
smidigt – lastkanten på denna kompakta minivan har sänkts med 13 mm till
642 mm och gör lyften snällare mot ryggen.
En av de mest mångsidiga bilarna i kompaktklassen. Summan
av alla dessa detaljlösningar visar att Volkswagen med sin kommande
Golf Sportsvan kombinerar det bästa från både halvkombi-, kombi- och
minivan-världarna i en ny och sportig allroundbil. Den europeiska
bilmarknaden kommer nästa år att berikas med en av kompaktklassens allra
mest mångsidiga bilar.
Den svenska marknaden. Det svenska modellprogrammet
samt lanseringstidpunkten på den svenska marknaden är ännu inte
fastställd. Mer information kommer vid ett senare tillfälle.
Är du journalist och önskar ytterligare information?
Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller
070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter:
http://twitter.com/VWSverige, YouTube:
www.youtube.com/user/VolkswagenSverige
År
2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150
länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000
personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden.
Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför
personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle
Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos,
Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.
Information om företaget: Volkswagen Group Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk