2013-09-24
Sven Björklund från humorgruppen Klungan blir Dolf i Umeå Energis reklam
I Umeå Energis nya reklamfilmer spelar skådespelaren och Klunganmedlemmen Sven Björklund karaktären Dolf. Han bor väldigt ensligt utanför Umeås kommungräns och har hakat upp sig på allt Umeå Energi gör. Ju bättre lösningar företaget erbjuder sina kunder, desto mer förbannad blir Dolf.
– Dolf är en bitter man och han var en rolig karaktär att spela. Vi hade verkligen kul under inspelningen, säger Sven Björklund.
Umeå Energi är Umeåbornas eget energiföretag, vilket retar Dolf, eftersom han bor precis utanför regiongränsen. Han bor i något som heter Lill-Grobban tillsammans med sin bror Järven och utanför gränsen kan han tyvärr inte ta del av Umeå Energis produkter och lösningar. Istället väljer han att skapa sin egen energi. Och när Dolf producerar el och värme ryker det och luktar pyton.
– Dolf är avundsjuk på dem som bor innanför regiongränsen och han är ganska sur. Det ska också erkännas att han kör väldigt mycket med Järven, säger Sven Björklund.
Sven Björklund har en diger meritlista. Förutom erfarenhet från Profilteatern i Umeå är han en av medlemmarna i Humorgruppen Klungan samt medskapare till radio- och tv-serien Dafo och P3-favoriten Mammas nya kille. Han har dock inte gjort speciellt mycket reklam tidigare. Men när frågan kom från Umeå Energi valde han att ställa upp.
– Jag tycker att det är sympatiskt med ett energibolag i norra Sverige som vill göra bra saker för miljön, säger han.
Umeå Energi har spelat in fem reklamfilmer med Dolf och Järven (som spelas av Nils Gustav Bergström) och de sänds initialt från och med nu och fram till jul.
– Det är färgstarka och härliga karaktärer. Dolf är en grov karikatyr på en norrlänning som samtidigt också är rätt cool. Filmerna bygger på ironi och humor men har i grunden ett seriöst och ansvarstagande budskap som överensstämmer med oss som företag, säger Agneta Filén.
Hon fortsätter:
– Att vi lyckades kontraktera Sven Björklund känns på pricken rätt. Han förstod direkt vad vi ville förmedla och har lagt in mycket av sig själv i filmerna, därav de riktigt roliga slutkommentarerna i vissa filmer som hux flux blev till på plats under inspelningen.
Det är Patrik Eklund som har regisserat filmerna. Hans filmer har uppmärksammats och prisats vid kortfilmsfestivaler runt om i världen. Bland annat har kortfilmen ”Istället för Abrakadabra” blivit nominerad till en Oscar för bästa kortfilm, och hans kortfilm ”Slitage” vann kritikerveckans pris i Cannes 2009.
– Vi hade himla kul under inspelningarna och Patrik Eklund var väldigt duktig som regissör. Fastän manuset var klart kunde han, precis som jag själv brukar göra, inte låta bli att fortsätta jobba för att få det ännu roligare, säger Sven Björklund.
Se Umeå Energis reklamfilmer med Dolf här: http://www.youtube.com/user/umeaenergi
För mer information, kontakta:
Agneta Filén, marknadschef Umeå Energi 070-299 90 89
Sofia Alfredsson, kommunikatör Umeå Energi 070-633 22 13
Information om företaget: Umeå Energi AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk