2013-12-07

Slutspurten efter stormen Sven inledd

Under ytterst besvärliga förhållanden, med stormvindar på mellan 20 till 30 meter per sekund och inslag av regn och snö, lyckades EON under fredagen ge drygt 40 000 kunder strömmen åter. I takt med att närliggande län klaras av, flyttas nu resurserna mot Skåne, som är hårdast drabbat av stormen Sven.

- Nu lägger vi all kraft – ca 600 personer, drygt hundra maskiner och fyra helikoptrar – på att ge de kvarvarande omkring 2 500 kunderna strömmen tillbaka, säger Mattias Hennius, presschef E.ON Sverige.

Förutom arbetet i fält har E.ON placerat ut alla tillgängliga reservelverk, för att på så vis hjälpa de kunder vars ordinarie strömförsörjning inte kunnat lagas.

- Reservelverken har satts upp på strategiska platser för att de ska kunna försörja så många hus som möjligt, säger han.

 

Omfattande skador på lågspänningsnätUnder lördagen och söndagen sker merparten av felavhjälpningen på lokalnätet, dvs kunderna längst ut på elnätet. Lokalt är förödelsen stor, med stolpbrott, ledningsbrott och ett plockepinn av träd över ledningarna.

- Detta arbete blir alltid lite utdraget med tanke på att vi får in färre kunder per insats ju längre ut på nätet vi kommer. Men prognosen är att alla kunder, med enstaka undantag, kommer att ha strömmen tillbaka under söndagen, säger Mattias Hennius. 

Idag har E.ON sex informationskontor öppna på följande platser i Skåne:

·  Degeberga; Församlingshemmet, Skaddevägen 8A

·  Hörby; Kommunhuset, Ringsjövägen 4

·  Skurup; Kommunhuset, Stora Torggatan 4

·  Svalöv; Brandstationen, Onsjövägen 2

·  Tollarp; Frikyrkoförsamlingen, Betaniavägen 5

·  Ängelholm; Kommunhuset, Östra vägen 2

Informationskontoren är öppna under dagen, men kommer att avvecklas allt eftersom behovet avtar. Förutom att hjälpa kunderna med information om strömavbrottet, bistår även E.ON med filtar, ficklampor etc.

 

Så här når du E.ON

För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök E.ONs hemsida och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.

Vi ber våra kunder att under kontorstid kontakta vår kundtjänst på 020 – 22 24 24. Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22.

För information om eller kontakt med informationskontoren, ring 040 – 25 55 40.


Information om företaget: E.ON Sverige AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk