2013-09-10

SJ skärper gränsen för försening

Nu skärper SJ kraven för vad som ses som en försening. För att räknas som punktliga sänks toleransnivån för SJs snabb- och fjärrtåg från 15 till 5 minuter. Det långsiktiga målet är att öka punktigheten från 90 till 95 procent för alla tåg.

Tidigare har SJ redovisat regionaltåg som försenade om de kommer fram mer än 5 minuter efter planerad ankomsttid samt snabb- och 15 minuter efter utsatt tid.

– Det nya är att vi från och med september har samma redovisning för alla SJs tåg. Tåg som anländer mer än 5 minuter efter planerad ankomsttid räknas som försenade. Punktlighet är det viktigaste för oss för att få nöjda kunder. Vi skall arbeta med stor öppenhet i punktlighetsfrågorna, även när inte allt går åt rätt håll, säger Jens Wigen, SJs planeringsdirektör.

Den nya veckoredovisningen mäts från och med 1 september och publiceras andra veckan i september. Månadsredovisningen startar i oktober när sammanställningen av september är klar.

Nyligen startade det branschgemensamma projektet TTT – Tillsammans för Tåg i Tid – som sträcker sig fram till 2020 då punktligheten för alla tåg skall ha ökat från 90 till 95 procent med målsättningen att svenska tåg då skall vara de punktligaste i Europa.

Bakom målet står Trafikverket, Jernhusen, SJ, Green Cargo, Tågoperatörerna, Sveriges järnvägsentreprenörer, Svensk kollektivtrafik och Swedtrain.

– Arbetet med samtliga aktörer skall ske systematiskt och långsiktigt för att förbättra punktligheten. En utvärdering av arbetet och resultatet kommer att redovisas årligen på en resultatkonferens, säger Jens Wigen.

Samarbetet fokuserar både på nödvändiga investeringar och underhåll i banorna, men också på systematisk uppgradering av tåg, vagnar och lok, styrande kvalitetsavgifter, forskning och förnyelse samt en mer samordnad och effektiv trafikledning.

För ytterligare information kontakta SJs pressavdelning:

Tel: 010-751 51 84

E-post: press@sj.se


Information om företaget: SJ AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk