2013-06-10

SJ moderniserar SJ 2000-tågen

Produktbild från företaget SJ AB - SJ moderniserar SJ 2000-tågen

SJs styrelse har fattat beslut om en genomgripande modernisering av hela SJ 2000-flottan. De totalt 36 tågsätten, med sex vagnar i vardera, ska genomgå en omfattande upprustning för flera miljarder kronor som kommer att förlänga livslängden på de populära tågen till cirka 2035.

SJ 2000 (tidigare X 2000) är ett av de bästa och bekvämaste tåg som byggts och är unikt anpassat till den svenska järnvägen. Korglutning och mjuka boggier gör att tåget är mycket bekvämt på de oftast kurviga svenska järnvägsspåren.

-  Vi står inför en kommande stark konkurrens från flera stora tågoperatörer och då är ett moderniserat SJ 2000-tåg en mycket stark konkurrensfördel.

-  Förutom modernisering och ökad komfort för våra kunder innebär investeringen också ökad driftsäkerhet, förbättrad punktlighet och ett mer hållbart resande, säger SJs vd Crister Fritzson.

Den beslutade moderniseringen är omfattande:

-  I teknikdelen kommer vi att byta både hjärna och hjärta i tågen, det vill säga styrsystem och drivsysten. Vi kommer även att satsa stora summor på komfortdelen, anpassa efter de krav kunderna i dag har på ett modernt tåg.

-  Det rör sig om en av de största SJ-satsningarna i modern tid och för våra kunder innebär det i praktiken ett helt nytt tåg, säger Crister Fritzson.

SJ kommer nu att gå in i en förhandlingsfas med leverantörer om den omfattande upprustningen. Tidsplanen är att de 36 tågsätten ska moderniseras under perioden 2016-2019 för att sättas i trafik successivt som de blir klara.

Moderniseringen av SJ 2000 innebär inte att SJ skrinlägger planerna på ett nytt höghastighetståg.

-  Vi fortsätter se över hela vår tågflotta utifrån våra kunders önskemål. I SJs planer finns också en framtida satsning på höghastighetståg, säger Crister Fritzson.

FAKTA SJ 2000:

¤ Premiärturen med X 2000 (som tåget hette tidigare) skedde den 4 september 1990 mellan Stockholm och Göteborg.

¤ De första två tågsätten som sattes i trafik har fram till i dag rullat över 7 miljoner kilometer vardera. Totalt har alla SJ 2000-tågen åkt 261 miljoner kilometer.

¤ I stort sett alla svenskar har någon gång åkt SJ 2000. Totalt rör det som om cirka en halv miljard tågresor under de år tåget funnits.

¤ Tågets normala tekniska toppfart är 210 km/tim, men den största tillåtna hastigheten i trafik är 200 km/tim. Rekordet vid provkörningar med SJ 2000 är 276 km/tim.

¤ Det speciella med SJ 2000 är boggin och korglutningen som gör att SJ 2000 kan gå fortare och bekvämare i kurvorna än andra tågtyper.

¤ 2005-2007 gjorde en modernisering av SJ 2000 där SJ förutom ny design också installerade nya bekväma stolsdynor, eluttag vid alla platser, internetuppkoppling och ny inredning i bistron. Just nu pågår också ett arbete med att förstärka och förbättra mobiltelefoni och internet ombord.


För mera information, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 51 84

Information om företaget: SJ AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk