2013-11-19
Så hjälper Umeå Energi kunderna efter stormen – vissa har rätt till avbrottsersättning
Stormen Hilde drog genom Västerbotten i helgen och orsakade en hel del förödelse. Bland annat drabbades många av elavbrott på grund av att träd blåst över elledningar.
– Våra kunder har klarat sig väldigt, väldigt bra i förhållande till många andra. Vi har gjort stora investeringar i elnätet de senaste åren och det betalar sig en sådan här gång, säger Jan Eriksson på Umeå Energi AB Elnät.
Den närmsta tiden kommer Umeå Energi att reda ut vilka kunder som har rätt till ersättning.
Då stormen Hilde, med ursprung i ett lågtryck över Island och Norska havet, drog in över Umeå på söndagsmorgonen drabbades initialt runt 4 000 av Umeå Energis kunder av elavbrott. De flesta avbrott kunde avhjälpas fort, medan en del hushåll fick vara utan ström lite längre.
– Vi har tagit in alla tillgängliga resurser för att kämpa mot stormens verkningar. Jag känner stolthet över engagemanget och den kunskap som alla inblandade har visat under den här händelsen, säger Jan Eriksson, affärsområdeschef på Umeå Energi AB Elnät.
Under söndagen var närmare 50 av Umeå Energis anställda i tjänst – ute i fält, på driftcentralen och på kundservice – för att hjälpa drabbade kunder. De största skadorna fanns på luftledningsnätet, som skadats av stormfälld skog, och även om kunderna nu har strömmen tillbaka återstår en hel del efterarbete.
– Många kunder har ringt och tipsat oss om träd som blåst omkull mot våra ledningar. Det är vi tacksamma för. Det hjälper oss i felsökningen och vi kan avhjälpa avbrotten snabbare, säger Jan Eriksson.
Men även om stormen har bedarrat kan det fortfarande uppkomma fler avbrott i Hildes spår.
– Bland annat kan träd ha blåst mot en ledning utan att i ett första skede orsaka ett strömavbrott. Så ring gärna och tipsa oss. Dessutom kan det bli kortare avbrott i samband med felavhjälpning, säger Jan Eriksson.
Umeå Energi arbetar för fullt för att reda ut vilka kunder som har rätt till avbrottsersättning.
– Vi kommer att betala ut avbrottsersättning till de kunder som drabbats av ett avbrott på mer än tolv timmar. Det här sker automatiskt och kunderna behöver inte oroa sig. De som har rätt till ersättning kommer att få det, säger Jan Eriksson och fortsätter:
– Stormens verkan skulle ha blivit betydligt värre om vi inte hade gjort så stora investeringar i nätet. På det här sättet gör vi vad vi kan för att erbjuda våra kunder en säker elleverans.
Även andra delar av Västerbotten är hårt drabbade av stormens verkningar. Därför kommer Umeå Energi, så snart det egna nätet är återställt, att avgöra om personal ska skickas för att hjälpa andra energibolag med återuppbyggnad.
För mer information, kontakta:
Jan Eriksson, affärsområdeschef Umeå Energi AB Elnät 070-695 02 21
Sofia Alfredsson, kommunikatör Umeå Energi 070-633 22 13
Information om företaget: Umeå Energi AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk