2013-06-28
Pirellis däckval för Silverstone: Hårda och medium till tävlingen, prototypdäck för friträningarna.
P Zero i hård gummiblandning med orange dekor samt de vitmarkerade mediumdäcken är Pirellis val för Storbritanniens Grand Prix på Silverstone i helgen. Platsen är nästintill hemmabana eftersom Pirellis logistikcenter för tävlingsverksamheten ligger i Didcot, ca en timmes resa från banan i Northamptonshire. Förutom de ordinarie däcken kommer varje team få tillgång till de nya hårda prototypdäcken som också testades på fredagsträningarna inför Spaniens GP.
Silverstone är en av de äldsta och också en av de snabbaste banorna som används under F1-säsongen. Flera ombyggnader har gjorts under de senaste åren och banlayouten ger höga påfrestningar på däcken med försämring av däckens funktion och högt slitage som följd. Under åren har banan bjudit på många spännande race som avgjorts först mot slutet efter att teamen använt olika strategier.
Paul Hembery: ”Silverstone, med hög snittfart och långa svepande serier av kurvor är en extrem kontrast till Kanadas GP för tre veckor sedan, där handlar det mer om start/stopp. Likt banan i Montreal är Silverstone hård mot däcken, dock av olika skäl. Vi har därför tagit med oss de två hårdaste gummiblandningarna till Storbritanniens GP. Dessa tillverkas nu enligt en ny process för att sätta samman stommen med slitbanan, som innebär att vi eliminerar risken för delamineringar av däcken som vi sett tidigare i år. Däckets konstruktion förändras inte eftersom teamen inte kunde enas om i denna fråga, vi har dock möjlighet att göra detta om det skulle behövas framöver.
Under friträningarna har vi med oss samma prototypdäck vi provade inför Spaniens GP, ett däck som ger längre hållbarhet jämfört med vår nuvarande hårda gummiblandning. Vi vill ge teamen möjlighet att testa detta nya däck på en ny bana för att samla in mer data. Naturligtvis blir det varierande engelska vädret en viktig faktor i helgen, det vore ingen överraskning om vi fick se våra regndäck Cinturato komma till användning. Därför är det också svårt att förutse hur många depåstopp vi kommer få se under racet, förra året var det tvåstoppare som gällde när det var torrt, efter två blöta träningsdagar på banan under fredagen och lördagen. I år har vi ju mjukare gummiblandningar överlag, så om det blir ett torrt race kan vi få se mellan tre till fyra stopp. Vi kommer kunna göra bättre förutsägelser efter fredagsträningarna.
Till slut en mycket viktigare sak, vi vill uttrycka vårt deltagande till Allan Simonsens familj och vänner efter den förfärliga dödsolyckan i Le Mans förra helgen. Vi samarbetade med Aston Martin Racing i många år och vi kan bara ana vad de går igenom just nu.”
Jean Alesi: ”Det viktigaste att hålla koll på i Silverstone är förstås vädret, vad som helst kan hända och ofta är banan torr och blöt samtidigt, vilket gör att du ständigt måste vara på tårna och reagera snabbt när du kör. Banan är hård mot däcken, inte så mycket på grund av inbromsningar och accelerationer ut ur kurvorna utan för att det går så fort. Det här ger högt aerodynamiskt tryck på bilen, hårda- och mediumdäck är alltså ett bra val. Som förare har jag stått på prispallen många gånger här och alltid gillat banan i dess olika upplagor. Sista ombyggnaden med den nya depåbyggnaden är en imponerande investering, jag tycker dock det är synd att de tog bort Bridge Corner som var en riktig utmaning. Ändå kommer banan alltid vara en riktig förarbana, jag tror vi kan se fram mot ett bra race, mindre politik och intressanta strategier. Det är alltid ett nöje att komma hit eftersom de engelska fansen är så kunniga och entusiastiska. Det finns en riktig motorsportkultur i England som jag tror alla uppskattar.”
Banan ur däcksynpunkt
Höga hastigheter och stora sidokrafter må vara karakteristiska för Silverstone, men det finns också några långsammare och mer tekniska delar på de nyare delarna av banan. Här är det viktigt att kunna accelerera ut ur kurvorna under styrning, då är däckens funktion mycket viktig.
Många delar av banan är nybyggda, med jämnare och slätare asfalt än på de äldre delarna. Sträv asfalt ökar visserligen greppet, men sliter också hårdare på däcken.
Förra året fick vi se en mängd strategier efter ett blött kval, något som gjorde att förarna kunde starta på vilken gummiblandning som helst. Mark Webber, Red Bull, vann racet efter att ha stått tvåa på griden med en uppsätting mjuka däck. Han gjorde sedan två stints på de hårda däcken. Ferraris Fernando Alonso stod i pole position men slutade tvåa efter en omvänd strategi: två inledande stints på hårda och en på mjuka blandningen.
Stabilitet under hög fart är särskilt viktigt på Silverstone, där man inte bromsar speciellt hårt. Man brukar köra med medium downforce för att nå en kompromiss mellan hög hastighet i de snabba kurvorna och lågt luftmotstånd på rakorna.
Påfrestningarna på däcken i längsled når bland de högsta nivåerna under hela säsongen, som mest ca 5G. Detta innebär att temperaturen på däckets yta kan vara över 110 grader, dvs i den översta delen av däckets arbetsområde.
Silverstone är inte lätt att köra om på, hög kvalposition och en bra strategi som ger möjlighet att tjäna placeringar på banan är viktigt. Den nya arenasektionen efter Abbey konstruerades för att underlätta just omkörningar.
Mer information om Silverstone och hur banan påverkar däcken finns i denna animerade video där Pirellis Mario Isola deltar. Filmen kan användas fritt av media.
Information om företaget: Pirelli Tyre Nordic AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk