2013-05-23
P Zero mjuk och supersoft för Monaco
Precis som de senaste två åren har Pirelli valt de gulmarkerade mjuka P Zero tillsammans med de supermjuka däcken med röd dekor - alltså de mjukaste gummiblandningarna i sortimentet - till Monacos Grand Prix i helgen. Banan i Monte Carlo är den långsammaste och knixigaste under året, med få tillfällen till omkörningar. Snabb uppvärmning av däcken och högt mekaniskt grepp är de faktorer som är viktigast. Å andra sidan slits däcken minst här och två depåstopp bör bli det som gäller för racet. I kontrast till alla andra GP under året kördes friträningarna idag torsdag, och Mercedesföraren Nico Rosberg var snabbast under båda passen. Hans snabbaste varv på de supermjuka rödmarkerade P Zero under andra träningen - 1,14,759 - var nästan en sekund bättre än förra årets tid. Att träningarna körs på torsdagen påverkar hur banans grepp utvecklas, bansträckan är öppen för vanlig trafik viss tid under helgen.
Paul Hembery: ”Vi väntar oss två stopp här i Monaco, i kontrast till förra racet i Barcelona sliter den här banan inte däck på samma sätt. Detta gör dock inte att strategierna blir mindre viktiga, under åren har vi sett hur olika förares strategier leder till täta race i slutet av tävlingarna. Spaniens GP vanns från den lägsta startpositionen hittills, så det ska bli intressant att se om detta mönster upprepas här i Monaco, en bana som är känd för att vara svår att köra om på. Strategierna kommer vara viktigare än någonsin, med team som via olika taktik kommer försöka förbättra sina startpositioner.”
Jean Alesi: ”Monaco är en bana jag verkligen alltid har älskat, jag tror jag varit på pallen tre gånger, satt två snabbaste varv under tävling och när jag körde här första gången slutade jag tvåa efter Ayrton Senna. Då körde jag faktiskt med Pirellidäck, på den Tyrrell jag körde 1990. Vi hade kvaldäck som var riktigt roliga att köra på och hela stället är helt enkelt magiskt, när vi körde kvalvarven var publiken helt vild. Det är viktigt att kvala in högt upp på griden, men kanske inte lika viktigt nuförtiden som det brukade vara. Vi har sett många gånger i år att racet är mycket viktigare, med en bra strategi kan du ändå förbättra en mindre bra startposition. Det här är något som Pirelli har tagit med till Formel 1. Däckslitaget är lågt i Monaco, men du måste ändå vara uppmärksam eftersom banans grepp ökar dramatiskt under helgen, kanske mer här än någon annanstans. De mjukaste däcken används alltid här, vilket gör att du kan köra för fullt, en skön känsla.”
Banan ur däcksynpunkt
Så här långt har vi inte haft några säkerhetsbilsperioder under 2013, de smala och kurviga gatorna med avbärarräcken och väldigt lite plats att göra misstag på, lär innebära en ändring på detta. Tillsammans med Singapore, Korea och Kanada är Monaco det ställe där risken för säkerhetsbil är som störst, ca 80%. Detta kommer påverka strategierna i hög grad.
Tio i topp förra året använde alla enstoppstrategier och gjorde sina däckbyten efter ca 30 varv. Alla utom två av dessa startade på supermjuka och bytte sedan till mjuka däck.
Banan är den som har den jämnaste asfalten av alla de som används under året.
Monacos GP sliter extra hårt på bromsarna och därigenom hettas däcken upp. I ingången till Sainte Devote t ex, bromsar bilarna in 160 km/h på bara 100 meter. Ett annat ställe där däcken tar stryk är Swimming Pool-området där bilarna kör över curbs i över 200 km/h och däcken utsätts för sidokrafter på över 3,65 g.
Förarna gör över 130 rattutslag under ett varv i Monacos Grand Prix och växlar i genomsnitt var 50:e meter, detta gör att däcken får jobba extremt hårt.
Hårnålen vid Loews Hotell är den långsammaste kurvan under hela säsongen med en kurvhastighet på under 50 km/h. På grund av den låga farten finns ingen downforce och höger framdäck får göra hela jobbet för att få bilen att ändra riktning.
Mer information finns i denna video med Pirellis Racing Manager Mario Isola, fri för användning av media.
Information om företaget: Pirelli Tyre Nordic AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk