2013-05-23
OKQ8 testar 100 % syntetisk diesel tillsammans med samarbetspartners Initiativet kan reducera CO2-utsläpp med upp till 90 %.
Nu genomför OKQ8, Renova, DHL Freight och Volvo
Lastvagnar ett omfattande test hur OKQ8:s Diesel BioMax påverkar lastbilars
prestanda och komponenter. Pilotprojektet har förutsättningar att revolutionera
utsläppsnivåerna för dagens fordonstransporter. OKQ8:s 100 % syntetiska diesel
kan reducera dagens CO2-utsläpp med upp till 90 %.
Med testets utfall som underlag tas beslut om
Diesel BioMax blir en standardprodukt i OKQ8:s utbud av förnybara
bränslealternativ.
Huvudtestet utförs på sex av Volvo Lastvagnars dieselbilar av fyra olika
typer. Lastbilarna körs av transportföretaget DHL Freight samt Renova, som
transporterar, sorterar och behandlar avfall och återvinningsmaterial. Utöver
dessa sex bilar testar Renova det nya bränslet i ytterligare 25 fordon med
metan-dieselmotorer. Dessa används för sophämtning och slamsugning i Kungsbacka
och Göteborg.
-
På DHL Freight ska vi reducera vårt
koldioxidutsläpp med 30 % fram till år 2020. Att värna om miljön och i
synnerhet vårt klimat är viktigt för oss. Vi vill vara med och driva
utvecklingen framåt genom att testa nya tekniker och drivmedel, ett område där
vi ska och verkligen kan bidra på ett betydande sätt, säger Ulf Hammarberg på
DHL Freight.
-
Renova är pådrivande i utvecklingen genom att
ställa tuffa krav på miljövänligare fordon och drivmedel. Att vara testpilot
för nya lösningar är en viktig del av vårt eget utvecklingsarbete. Vår
målsättning är att nå en fossilfri flotta redan år 2015 och med den
utvecklingstakt vi nu ser kommer vi att klara detta, säger Viktoria Edvardsson,
miljö- och kvalitetschef på Renova.
Ett miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbart
bränsle
Den syntetiska dieseln, Diesel BioMax, är HVO -
en diesel baserad på hydrerade vegetabiliska oljor - det vill säga en diesel
som enbart framställs av förnybara råvaror såsom vegetabiliska och animaliska
fetter. Dessutom är bränslet både miljömässigt, ekonomiskt och socialt
hållbart, via ursprung och spårbarhet samt att det kan distribueras via
befintliga dieseldepåer. Vid tidigare tester har syntetisk diesel även uppvisat
tekniska fördelar som drivmedel, vilket innebär att dieseln har potential att
användas som ett förnybart alternativ till befintlig fordonsflotta. Beroende på
andelen animaliska eller vegetabiliska fetter reducerar Diesel BioMax
CO2-utsläppen med 50 till 90 %.
-
OKQ8 verkar för en mer hållbar bilism och
transportsektor. Faller testet av Diesel BioMax väl ut har det potential att
bli ett av framtidens konkurrenskraftiga förnybara drivmedelsalternativ.
Tillsammans med våra partners samlar vi nu gedigen erfarenhet och kunskap om
drivmedlet. Först när vi får en bred introduktion kan vi bidra till
målsättningen om en fossilfri fordonsflotta, säger Erik Stenströmer Moglia,
produktchef drivmedel OKQ8.
-
Som företag verkar Volvo Lastvagnar för
introduktion av förnybara bränslen med potential att sänka koldioxidutsläppen.
Det blir extra intressant att utvärdera Diesel BioMaxs påverkan på våra
fordonskomponenter och bilarnas prestanda. Ambitionen är att titta på under
vilka villkor ett godkännande kan ges för drift på Diesel BioMax med bibehållen
garanti och prestanda för våra kunder, säger Christina Eriksson, Affärsansvarig
Alternativa Drivlinor på Volvo Lastvagnar.
Fakta om testet
Testet som startade i januari i år pågår under
två år. Efter ett år görs en delanalys. Vid projektets avslut görs en
slutgiltig utvärdering och rekommendation kring produkten. Beroende på utfall
tas beslut om Diesel BioMax ska bli en standard produkt i OKQ8:s utbud av
förnybara bränslealternativ.
För mer information:
Renova, Christian Kallerdahl,
Pressansvarig, telefon 0705- 678 672, christian.kallerdahl@renova.se
DHL Freight,
Stina Petrini, Kommunikationschef, telefon 08-54 345 669, stina.petrini@dhl.com
OKQ8, Carolina Rössner,
Kommunikationschef, telefon 070-268 0095, press@okq8.se
Volvo Lastvagnar, Jan
Strandhede, PR & kommunikationsansvarig, 076-55 337 15, jan.strandhede@volvo.com
Fakta om Diesel BioMax
Produkten är inte lanserad utan testas och
utvärderas för närvarande. Diesel BioMax består till 100 % av syntetisk diesel
som framställs ur förnybara råvaror såsom vegetabiliska och animaliska fetter.
Ett samlingsnamn för denna syntetiska diesel är HVO som är en förkortning av
hydrerade vegetabiliska oljor. De förnybara råvaror som används för att
framställa Diesel BioMax är rapsolja och slaktavfall. Diesel BioMax uppfyller
dessutom alla krav enligt lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel,
vilket bland annat innebär att hela leverantörskedjan kan spåras för alla
råvaror och att gedigna koldioxidreduktionsberäkningar genomförs. Beroende på
råvara (animaliska vs vegetabiliska fetter) ger dieseln en CO2-reduktion på
mellan 50 till 90 %.
Information om företaget: OK-Q8 AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk