2013-05-06
OKQ8 branschbäst på hållbar utveckling
Sveriges konsumenter har svarat
på hur hållbara de tycker att svenska varumärken är. För tredje året i rad uppfattar konsumenterna OKQ8 som bäst
på miljöarbete och socialt ansvarstagande bland drivmedelsbolagen.
Sustainable Brand Index (tidigare Sustainable Brands) är
Sveriges största varumärkesundersökning om hållbarhet. I
årets undersökning bedömdes totalt 228 varumärken av 9000 konsumenter. På
första plats i kategorin drivmedelsvarumärken hamnade OKQ8 – som nu fått den
utmärkelsen tre år i rad.
-
Svenska konsumenter anser att OKQ8 är det drivmedelsföretag
som är bäst i Sverige på att ta miljöansvar och socialt ansvar. De har lyckats
nå ut brett med sitt budskap och de konsumenter som mottagit budskapet har i
stor utsträckning bedömt det som positivt, säger Erik Hedén på Sustainable
Brand Insight.
Tydlig profil och hållbarhetsfokus bakom
förstaplatsen
Rankningen baseras på frågor som
ställts till konsumenter i Sverige kring hållbarhet kopplat till olika
varumärken. Dels har konsumenterna fått svara på om de är medvetna om hur de
olika företagen arbetar med hållbarhet och dels har de fått bedöma kvaliteten
på företagens hållbarhetsarbeten. De två parametrarna har sedan vägts samman i
ett index där OKQ8 plockade flest poäng av de sex drivmedelsbolag som bedömts. I den totala bedömningen över Sveriges
mest hållbara varumärken 2013 är OKQ8 på plats 40 av totalt 228 varumärken i
olika branscher.
-
Vi arbetar aktivt för att göra det enklare för bilister att
göra mer hållbara val. Det känns bra att vårt arbete med miljö- och sociala
ansvarsfrågor når ut och uppskattas. Samtidigt verkar vi inom en bransch där
det fortfarande finns mycket att göra. Men vi ser utmärkelsen som ett bevis på
att vi gör rätt saker i vår strävan mot en mer hållbar bilism, säger Daniel
Slorafoss, hälsa, miljö och säkerhetschef på OKQ8.
Bäst på Miljöansvar
|
Bäst på Socialt Ansvarstagande
|
1.
OKQ8
|
1. OKQ8
|
2. Preem
|
2. Statoil
|
3. Statoil
|
3. Shell
|
4. Jet
|
4. Preem
|
5. ST 1
|
5. ST1
|
6. Shell
|
6. Jet
|
Om Sustainable Brand IndexTM 2013Sustainable
Brand IndexTM är
en årlig undersökning som genomförs av bolaget Sustainable Brand Insight och
syftar till att kora de varumärken som konsumenter uppfattar som mest hållbara.
Undersökningen ställer frågor till konsumenter om miljöansvar och socialt
ansvarstagande baserade på de 10 principerna i Förenta Nationernas Global
Compact. Frågorna har ställts till 9 000 personer i ett riksrepresentativt
urval av Sveriges befolkning via webbenkät under december 2012 och januari
2013. Rankingen gick tidigare under namnet Sustainable BrandsTM och har genomförts årligen sedan 2011. OKQ8
har vunnit samtliga år inom sin branschkategori.
För
mer information:
Daniel Slorafoss, Head of SSHE
Mobil: 070- 268 00 16
E-mail: daniel.slorafoss@okq8.se
Carolina Rössner, Head of Communication
Mobil: 070- 268 00 95
E-mail:
press@okq8.se
Information om företaget: OK-Q8 AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk