2013-11-19
Nytt försäljningsrekord för Subaru i Sverige
Med drygt en månad kvar av året står det klart att 2013 kommer att innebära ett nytt försäljningsrekord för Subaru i Sverige. Under år 2010 registrerades 4.365 nya bilar och den siffran passerades under gårdagen.
Under året har Subaru lanserat helt nya Forester och Impreza. Efter genomförd face-lift på Outback och Legacy är XV, med knappt ett och ett halvt år på nacken, nu äldsta modell i programmet.
Subaru har på knappt tio år gått från en tämligen blygsam position till att ha etablerat sig som storspelare i de klasser man representerar. Subaru Forester är tredje mest sålda mellanklass-suv och Legacy noterar en sjätteplats i det populära D-segmentet.
Fördelningen mellan modellerna ser (per siste oktober) ut så här:
Outback: 31 %
Forester: 29 %
XV: 23 %
Legacy: 12 %
Impreza 4 %
BRZ 1 %
– Vi har utvecklat vårt återförsäljarnät under året och haft flera lyckade lanseringar av nya modeller. Det är framför allt Forester som står för ökningen i antal, men det är med XV vi erövrar mest från andra märken, säger John Hurtig, försäljningsdirektör på Subaru Nordic.
Information om företaget: Subaru Nordic AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk