2013-05-09

Ny gummiblandning för det hårda P Zero-däcket och fler däck till fredagsträningarna

Produktbild från företaget Pirelli Tyre Nordic AB - Ny gummiblandning för det hårda P Zero-däcket och fler däck till fredagsträningarna

Till Spaniens Grand Prix har Pirelli valt det hårda däcket - med orange märkning - och mediumdäcket med vit dekor. Dock har vissa förändringar skett inför årets race på klassiska Circuit de Catalunya. Den hårda gummiblandningen har utvecklats för att ge teamen större frihet att använda olika strategier, medan övriga däcktyper är oförändrade. Pirelli har också med sig ett nytt prototypdäck i hård gummiblandning för att uppmuntra teamen till att köra mer under träningspassen snarare än att sitta kvar i depån för att spara däck inför kval och race. De nya däcken är av en specialutvecklad gummiblandning med fokus på hållbarhet, som ger möjlighet till extra långa körpass. Utseendemässigt skiljer sig prototypdäcken från övriga genom att de inte har någon färgad dekor på däcksidorna.

Paul Hembery: ”Vi presenterar en reviderad version av vårt hårda däck i Spanien. Karaktären liknar förra årets däck och det arbetar inom ett bredare område när det gäller temperaturen, även om de inte ger lika hög prestanda. Detta bör ge teamen ännu fler möjligheter när det gäller strategier under racet tillsammans med de andra däcktyperna, som inte har ändrats. Beslutet att introducera en ny  gummiblandning kom efter att vi tittat på data från de första fyra racen, allt för att förbättra dramatiken inom F1. Det är faktiskt lite av en tradition för oss att ha med nya däck till Spanien. Redan 2011, vårt första år i Formel 1, presenterades en ny, hård gummiblandning just till tävlingen i Barcelona. Mediumdäcket kommer vara märkbart snabbare och lär vara det som används under kvalet, medan den hårda blandningen blir förstahandsvalet under tävlingen. Reglementet ger oss möjlighet att ta med ett extra set av ett hårt prototypdäck till fredagsträningarna, något som vi hoppas gör att alla bilar körs under den tid passen pågår. Det här är något vi försöker uppmuntra teamen till för att ge sina rookieförare fler chanser att köra och för att ge fansen på läktarna valuta för pengarna.” 

Jean Alesi, Pirellis varumärkesambassadör: ”Jag tror att vi kommer få möjlighet att verkligen utvärdera däcken här i Barcelona. Det är första racet i Europa på en bana som är en välkänd referenspunkt för teamen, dessutom en bana utan speciella överraskningar. Jag gillade att köra här själv trots att banan är relativt komplicerad, speciellt kurva tre som är stenhård mot däcken. Jag minns att det var väldigt svårt att köra om, och på den punkten har Pirelli verkligen förändrat racet i Barcelona. Även användningen av DRS har spelat stor roll. Fästet i däcken vid acceleration är en viktig faktor här och tävlingen är en av de viktigaste under året eftersom den fungerar som ett riktmärke för hur säsongen skall utvecklas framöver. Att presentera ett extra set däck till friträningarna är ett väldigt smart drag eftersom det skadar sporten när teamen håller kvar bilarna i garagen istället för att köra. Det skall bli intressant att se vilken effekt det nya, hårda däcket ger på racet. Teamen bör vara väl förberedda inför Spaniens GP eftersom de har massor med data från alla tester på banan. Frågan är hur mycket av denna data är relevant eftersom luft- och bantemperaturer kommer vara rejält annorlunda jämfört med testerna här tidigare i år.”

Banan ur däcksynpunkt

  • Barcelona är en snabb, teknisk bana med svepande kurvor som ställer höga krav på däcken. Även värmen och den sträva asfalten tillsammans med extrema sidopåfrestningar är faktorer som påverkar däckens livslängd. Tre depåstopp förväntas bli favoritstrategi, alltså samma som gällde förra året.
  • Den 4,655 km långa slingan har 16 kurvor och de flesta är åt höger, vilket ger störst påfrestning på vänstersidans däck.
  • Förra året användes hårda och mjuka däck, men eftersom årets gummiblandningar totalt är mjukare liknar medium mycket det mjuka anno 2012. Topp fem i förra årets race startade på mjuka däck och använde sig sedan av en trestoppsstrategi. Bäst placerade tvåstoppare blev åtta efter att ha startat sist.   
  • Nyckeln till ett snabbt varv på Circuit de Catalunya är att hitta rätt kompromiss mellan aerodynamiskt och mekaniskt grepp. De flesta teamen kör med hård fjädring fram för att få bra grepp in i kurvorna tillsammans med mjukare setup bak som ger bra traction.
  • Växlande vindriktning är en speciell faktor i Barcelona. Detta påverkar bilarnas aerodynamik i hög grad, speciellt i kurva ett.
  • Nio av de tio senaste årens race har vunnits från pole position och 2012 var inget undantag. Kvalet är alltså avgörande och det extra set däck som nu kan användas under fredagsträningarna kan vara en viktig pusselbit för att hitta optimal setup.
En 3D-video som presenterar Circuit de Catalunya och hur banan påverkar däcken finns på denna länk: Pirelli 3D Video Circuit de Catalunya.

Information om företaget: Pirelli Tyre Nordic AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk