2013-11-22

Ny guide hjälper båtköpare till miljösmarta val

Tillverkning och skrotning har många gånger en större inverkan på motorbåtars totala
miljöbelastning än vad bränsleförbrukningen har. Det visar ett ekodesign-projekt som IVL Svenska Miljöinstitutet genomfört tillsammans med företag i båtbranschen. Resultaten från projektet har nu sammanställts i en guide som ska hjälpa båtköpare att göra miljösmartare val.

– De flesta båtanvändare kör sina båtar väldigt få timmar per år. Det gör att det är viktigare vilket material båten är gjord av än att den sparar bränsle vid drift, säger Sara Alongi Skenhall, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Initiativet till projektet togs av båtdesignerna Ocke och Ted Mannerfelt som i många år velat göra en båttyp som skulle vara miljömässigt klok och dessutom prisvärd. För att utforska detta tog de kontakt med Johan Strandberg på IVL Svenska Miljöinstitutet. I projektgruppen ingick också uppfinnaren Rikard Wildare som bidragit med inspiration och kunskap om el- och hybriddrift.

– Utgångspunkten var en båt med en radikalt mycket lägre energiåtgång. Men vi kom ganska snart
fram till att det inte räcker med att göra en båt bränsleeffektiv. Ska man göra en miljömässigt bra båt måste man se till hela livscykeln, säger Johan Strandberg på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Projektet blev därför ett ekodesign-projekt där båtens totala miljöbelastning, från tillverkning till skrotning, beräknades med hjälp av livscykel-metodik. Beräkningarna visar att tillverkning och skrotning har stor inverkan på den totala miljöbelastningen, även om det är antaget att båtarna har en lång livslängd. Det beror på att en normal båtanvändare kör sin båt väldigt få timmar per år.

– En annan viktig slutsats är att det inte finns en båt som alltid är den miljömässigt bästa, utan att det beror på hur du använder båten. Guiden är framförallt tänkt som ett hjälpmedel för båtköpare att välja rätt båt, säger Sara Alongi Skenhall.

– Resultatet blir en guidning även för oss som designar båtar. De båtidéer som kommit fram ur projektet blir det som driver oss vidare i arbetet nu, säger Ocke Mannerfelt.

Guiden visar bland annat att:

• Om du kör många och korta sträckor och med mycket last så kan en båt med ett icke-planande, så kallat deplacementsskrov, och elmotor vara ett bra alternativ.

• Om du kör långa sträckor men inte så ofta passar en båt med planande skrov och en effektiv förbränningsmotor med miljöbränsle bäst.

• Om du är ute efter en dagtursbåt där du blandar korta och långa sträckor, med relativt många gångtimmar per år, kan en båt med hybriddrivlina vara ett bra alternativ.

• Om du är ute efter en liten öppen båt för kortare körsträckor så är återvunnen aluminium alternativt trä i skrovet bäst. Till den en bränslesnål förbränningsmotor som körs på miljöbränsle.

Ladda ner guiden här.

För mer information kontakta:
Johan Strandberg, johan.strandberg@ivl.se, tel. 08-598 563 98

Sara Alongi Skenhall, sara.alongiskenhall@ivl.se tel. 08-598 564 52

Projektet har delfinansierats av Volvo Penta, DIAB Sverige, KGK Motor, Lantmännen Aspen, Mannerfelt Design Team och Nilar International.


Information om företaget: IVL Svenska Miljöinstitutet AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk