2013-08-22

Max och Cykelfrämjandet trampar igång nytt samarbete

Max Hamburgerrestauranger inleder ett samarbete tillsammans med Cykelfrämjandet för att sätta extra fokus på cykeln som ett utmärkt transportmedel för ökad hälsa och minskad klimatpåverkan. Samarbetet pågår med en rad aktiviteter från den 22 augusti – 20 oktober och går under namnet ”Cykla till Max”.

–  Vi är väldigt glada att kunna presentera ett samarbete tillsammans med Cykelfrämjandet. Cykling är bra för både miljö och hälsa och helt i linje med vårt eget engagemang. Vi har under många år arbetat målmedvetet med att minska Max klimatpåverkan och vill nu uppmuntra våra gäster att välja cykeln till våra restauranger och hjälpa oss minska koldioxidutsläppen ytterligare, säger Richard Bergfors, vd på Max Hamburgerrestauranger.

Idag sker 9 procent av alla resor i Sverige med cykel enligt statistik från Cykelfrämjandet. Om alla gäster under en dag skulle välja cykeln istället för bilen när de besökte sin Maxrestaurang skulle vi spara 100 ton CO2 vilket motsvarar:

• 50 bensinbilars utsläpp under 1 år (1000 mil/bil).

• Utsläppen från en bensinbil som kör 12 varv runt jorden.

• Den slutgiltiga koldioxidbindningen på en yta motsvarande en halv fotbollsplan i det skogsplanteringsprojekt Max stödjer i Uganda.

–  Vårt mål är att cyklingen ska öka kontinuerligt i Sverige och samarbetet med Max är ett sätt att skapa uppmärksamhet för cykeln som ett utmärkt alternativ till bilen, säger Lars Strömgren vice ordförande för Cykelfrämjandet i Sverige. Vi kommer att aktivera våra lokala föreningar och hoppas på att detta blir en stor grej över hela landet där vi finns.

Under perioden kommer cykling vara i fokus på Max restauranger med olika aktiviteter. Bland annat lanseras idag en bildtävling på Instagram under hashtaggen #cyklatillmax där cykelburna restauranggäster ombeds ta en kreativ bild av sig själv och sin cykel utanför en Maxrestaurang någonstans i Sverige. En vinnare utses varje vecka och i den stora prispotten finns en hopfällbar cykel från Brompton till ett värde av 9000 kronor. Bildtävlingen pågår till och med den 20 oktober. För mer information, se www.max.se/noje.

För mer information kontakta:

Alexandra William-Olsson, presskontakt

Tel: 070-656 00 69

Alexandra.WilliamOlsson@max.se



Information om företaget: Max Burgers AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk