2013-08-22
Max och Cykelfrämjandet trampar igång nytt samarbete
Max Hamburgerrestauranger inleder ett samarbete
tillsammans med Cykelfrämjandet för att sätta extra fokus på cykeln som ett
utmärkt transportmedel för ökad hälsa och minskad klimatpåverkan. Samarbetet
pågår med en rad aktiviteter från den 22 augusti – 20 oktober och går under
namnet ”Cykla till Max”.
–
Vi är väldigt
glada att kunna presentera ett samarbete tillsammans med Cykelfrämjandet. Cykling
är bra för både miljö och hälsa och helt i linje med vårt eget engagemang. Vi har under
många år arbetat målmedvetet med att minska Max klimatpåverkan och vill nu uppmuntra
våra gäster att välja cykeln till våra restauranger och hjälpa oss minska
koldioxidutsläppen ytterligare, säger Richard
Bergfors, vd på Max Hamburgerrestauranger.
Idag sker 9 procent av alla
resor i Sverige med cykel enligt statistik från Cykelfrämjandet. Om alla gäster
under en dag skulle välja cykeln istället för bilen när de besökte sin Maxrestaurang
skulle vi spara 100 ton CO2 vilket motsvarar:
•
50 bensinbilars utsläpp under 1 år (1000 mil/bil).
•
Utsläppen från en bensinbil som kör 12 varv runt jorden.
•
Den slutgiltiga koldioxidbindningen på en yta motsvarande en halv fotbollsplan
i det skogsplanteringsprojekt Max stödjer i Uganda.
–
Vårt mål är att
cyklingen ska öka kontinuerligt i Sverige och samarbetet med Max är ett sätt
att skapa uppmärksamhet för cykeln som ett utmärkt alternativ till bilen, säger
Lars Strömgren vice ordförande för
Cykelfrämjandet i Sverige. Vi kommer att aktivera våra lokala föreningar
och hoppas på att detta blir en stor grej över hela landet där vi finns.
Under perioden kommer cykling
vara i fokus på Max restauranger med olika aktiviteter. Bland annat lanseras
idag en bildtävling på Instagram under hashtaggen #cyklatillmax där cykelburna
restauranggäster ombeds ta en kreativ bild av sig själv och sin cykel utanför
en Maxrestaurang någonstans i Sverige. En vinnare utses varje vecka och i den
stora prispotten finns en hopfällbar cykel från Brompton till ett värde av 9000
kronor. Bildtävlingen pågår till och med den 20 oktober. För mer information,
se www.max.se/noje.
För
mer information kontakta:
Alexandra William-Olsson,
presskontakt
Tel: 070-656 00 69
Alexandra.WilliamOlsson@max.se
Information om företaget: Max Burgers AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk