2013-07-10
Kornas lyckorus lockade 19 000 norrlänningar - Stor succé för Norrmejeriers betessläpp
På nationaldagen lockades omkring 3000 besökare till Ulf
Johanssons gård på Röbäck i Umeå, vilket gör betessläppet där till en stark
konkurrent till det traditionella nationaldagsfirandet på Gammlia i Umeå. Att besöka betessläpp har
beskrivits som en modern tradition, snart lika etablerad som valborgs- och midsommarfirande.
Hos norrlänningarna har traditionen definitivt fått fäste, aldrig tidigare har
så många besökt de norrländska betessläppen.
Nu är mjölkkorna på grönbete och Norrmejerier kan summera
årets betessläpp:
- 17 900 kanelbullar delades ut
av Norrmejerier
- 16 000 förpackningar med
norrländsk mjölk öppnades och dracks upp
- Medelbesökaren är en ca 35 år
och kvinna, i hennes sällskap finns 2,1 barn.
- Besökarna stannar 2-3 timmar på
bondgården
- Norrmejerier bjöd in till
betessläpp på gårdar från Haparanda i norr till Älandsbro i söder
Kraftig
ökning av antalet besökare
Intresset för betessläppen har ökat kraftigt de senaste
åren. 2011 hade Norrmejerier 5 000 besökare på sina betessläpp, i fjol 14 000
besökare och i år alltså 19 000.
-
Det finns ett otroligt stort intresse för
lokalproducerat, allra störst är det i Norrland. Därför har vi de senaste åren
mött det stora intresset med allt bättre arrangemang kring betessläppen på
gårdarna. Det är ett fantastiskt tillfälle att se var den lokala mjölken kommer
ifrån och vi märker också att våra mjölkbönder är glada för uppmärksamheten de
får, säger Hanna Widding som är ansvarig för betessläppen på Norrmejerier.
Pressbilder från årets betessläpp
finns på http://www.mynewsdesk.com/se/norrmejerier_ek
För mer information kontakta:
Hanna Widding, product manager
Telefon: 090-182995, 070-1843103
hanna.widding@norrmejerier.se
Information om företaget: Norrmejerier Ekonomisk förening
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk