2013-09-23
Interflora firar 90 blomstrande år
Den 23
september 1923 satte sig fem blomsterhandlare ner och drog upp riktlinjerna för
det som nu 90 år senare utvecklats till Sveriges främsta blomsteraktör;
Interflora AB. Organisationsformen har under denna tid gått från
medlemsförening till ett modernt företag, men kärnan har i alla år varit
blomsterförmedlingstjänsten Blommogram. Idag har Interflora AB ca 750
Blommogram-ombud över hela landet, däribland ett 80-tal butiker som tillhör premiumfackhandelskedjan Interflora Fresh och ca 240 butiker som är renodlade Interflora-butiker.
Interflora AB driver också den framgångsrika e-handelssidan Interflora.se, som
i och med sin tidiga start 1995 är en av Sveriges äldsta och mest väletablerade
e-handelsplatser.
Företag i framkant
Interflora AB
har alltid haft som målsättning att ligga i framkant, gällande såväl sortiment
som tekniska lösningar. Att det är en mycket ungdomlig 90-åring vi har att göra
med råder det inga tvivel om:
-
Både
blomsterfackhandeln i stort och Interflora AB som företag har alltid varit
noggranna med att följa med i tiden, säger Interfloras VD John Lilja. Ett
exemepl är vår nya mobilanpassade hemsida, som verkligen underlättar köpet för
vår växande skara mobilkunder.
Några av
framgångsfaktorerna tror John Lilja är att Interflora AB ständigt utvecklat
sina koncept, såväl marknadsföringsmässigt som i butiksled, och att
produktsortimentet alltid är väl anpassat efter konsumentens efterfrågan.
-
Att
vi dessutom har så kompetenta medlemsbutiker med hög floristisk standard är
dock den viktigaste faktorn till att vi är där vi är idag, lägger John Lilja
till. Nätverket av blomsterhandlare är vår främsta styrka, och därmed vetskapen
att det alltid levereras högklassiga produkter till våra kunder.
Branschen i framtiden
En stor
utmaning för hela blomsterfackhandeln är att hantera stora köpcentrum med långa
öppettider, samt de förändrade konsumtionsmönster denna marknadsförändring
leder till. Sett tio år framåt i tiden tror dock denna blomstrande jubilar att
varumärket Interflora är minst lika starkt som i dag, och att produktutbudet
breddats med fler presentartiklar.
-
Och
vem vet, kanske kan vi till och med leverera vin med buketterna, säger John
Lilja med ett skratt.
90-årsfirandet
har pågått hela året, och började som sig bör med en jättestor fest för
Interflora AB:s alla anslutna butiker. På Interflora.se säljs en pampig jubileumsbukett med vita rosor, designad av Årets Florist Ulrika Eriksson, och
månatliga Jubileumsspaningar ger hemsidebesökarna en inblick i företagets olika
delar.
För mer information, bilder eller för
att boka intervju med Interfloras VD John Lilja, kontakta Anna Ceder,
informatör på Interflora AB:
08-634 44 01, anna.ceder@interflora.se
Information om företaget: Interflora AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk