2013-09-23

Interflora firar 90 blomstrande år

Produktbild från företaget Interflora AB - Interflora firar 90 blomstrande år

Den 23 september 1923 satte sig fem blomsterhandlare ner och drog upp riktlinjerna för det som nu 90 år senare utvecklats till Sveriges främsta blomsteraktör; Interflora AB. Organisationsformen har under denna tid gått från medlemsförening till ett modernt företag, men kärnan har i alla år varit blomsterförmedlingstjänsten Blommogram. Idag har Interflora AB ca 750 Blommogram-ombud över hela landet, däribland ett 80-tal butiker som tillhör premiumfackhandelskedjan Interflora Fresh och ca 240 butiker som är renodlade Interflora-butiker. Interflora AB driver också den framgångsrika e-handelssidan Interflora.se, som i och med sin tidiga start 1995 är en av Sveriges äldsta och mest väletablerade e-handelsplatser.

Företag i framkant
Interflora AB har alltid haft som målsättning att ligga i framkant, gällande såväl sortiment som tekniska lösningar. Att det är en mycket ungdomlig 90-åring vi har att göra med råder det inga tvivel om:

-  Både blomsterfackhandeln i stort och Interflora AB som företag har alltid varit noggranna med att följa med i tiden, säger Interfloras VD John Lilja. Ett exemepl är vår nya mobilanpassade hemsida, som verkligen underlättar köpet för vår växande skara mobilkunder.

Några av framgångsfaktorerna tror John Lilja är att Interflora AB ständigt utvecklat sina koncept, såväl marknadsföringsmässigt som i butiksled, och att produktsortimentet alltid är väl anpassat efter konsumentens efterfrågan.

-  Att vi dessutom har så kompetenta medlemsbutiker med hög floristisk standard är dock den viktigaste faktorn till att vi är där vi är idag, lägger John Lilja till. Nätverket av blomsterhandlare är vår främsta styrka, och därmed vetskapen att det alltid levereras högklassiga produkter till våra kunder.

Branschen i framtiden
En stor utmaning för hela blomsterfackhandeln är att hantera stora köpcentrum med långa öppettider, samt de förändrade konsumtionsmönster denna marknadsförändring leder till. Sett tio år framåt i tiden tror dock denna blomstrande jubilar att varumärket Interflora är minst lika starkt som i dag, och att produktutbudet breddats med fler presentartiklar.

-  Och vem vet, kanske kan vi till och med leverera vin med buketterna, säger John Lilja med ett skratt.

90-årsfirandet har pågått hela året, och började som sig bör med en jättestor fest för Interflora AB:s alla anslutna butiker. På Interflora.se säljs en pampig jubileumsbukett med vita rosor, designad av Årets Florist Ulrika Eriksson, och månatliga Jubileumsspaningar ger hemsidebesökarna en inblick i företagets olika delar.


För mer information, bilder eller för att boka intervju med Interfloras VD John Lilja, kontakta Anna Ceder, informatör på Interflora AB:
08-634 44 01, anna.ceder@interflora.se


Information om företaget: Interflora AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk